Idi na sadržaj

„Oslanjajući se na poštivanje ljudskog dostojanstva, slobode i jednakosti“

AP 143/04 Mulavdić et al. 20050923
AP 177/05 Karanović et al. 20060412
AP 696/04 Subotić 20050923
U 19/01-D&M Genjac „Član 52. Zakona o radu RS” 20011102
U 4/04-M (djelomična odluka) Tihić “Zastava, grb i himna FBiH i RS“ 20061118
U 7/06-M Pamuk 20060331

U prvoj alineji Preambule Ustav BiH utvrđuje tri kamena temeljca za Bosnu i Hercegovinu nakon Dejtona: ustavotvorac se oslanja na ljudsko dostojanstvo, slobodu i jednakost kao na osnovne i centralne ustavne vrijednosti uopšteno. Samim tim država nije sama sebi svrha, već dobija opravdanje svoga postojanja u zaštiti navedenih najvećih pravnih dobara. Ove odredbe su u članu II Ustava opširno uobličene u konkretna ljudska prava i slobode, a u član X/2. ugrađena je i zaštitna klauzula, kojom se zabranjuje da se ova prava i slobode ukinu ili redukuju u okviru bilo kakve promjene Ustava.

Dakle, Ustav BiH proglašava poštivanje ljudskog dostojanstva osnovnom pretpostavkom slobodnog i demokratskog društva.104 Tačno određenje onoga šta ljudsko dostojanstvo, zapravo, čini postavlja nova pitanja, jer taj pojam, posebno u vremenu globalizacije, nosi pečat konkretnog pogleda na svijet onoga ko se tim pojmom služi. „Naivno pozivanje“ na filozofe, na filozofske tradicije, na prirodno pravo i slično ne vodi nas ni korak dalje.105 U definisanju tog pojma treba se, prije svega, osloniti na važeći ustav. Tek ako takav način postigne uspjeh, treba razmisliti o tome da se „ispita da li filozofske definicije pojma ljudskog dostojanstva imaju zajednički minimum“, koji, onda, može biti osnova za tumačenje pojma.106

Uprkos činjenici da je pojam ljudskog dostojanstva relativan jer zavisi od svjetonazora, od pomoći može biti uzimanje u obzir postojećih pokušaja da se definiše pojam ljudskog dostojanstva u drugim državama iste ili slične kulture. Ukoliko komparativno posmatramo one zapadne države čiji su ustavi odani efikasnoj zaštiti ljudskih prava i sloboda, pravnoj državi i demokratiji, te ukoliko, uz to, uzmemo u obzir i okolnosti u kojim je donesen Ustav BiH, koje svjedoče o volji za radikalnom promjenom u pravcu spomenutih vrijednosti, uz istovremeno udaljavanje od komunizma i autoritarnih oblika vladavine, onda se nameće poređenje sa definicijama ljudskog dostojanstva u demokratijama Zapadne Evrope. U Ustavu BiH nema više mjesta za bilo kakvo ograničenje zaštite pojedinca u korist državnog interesa, koje bi poneko možda i pokušao da opravda tradicijom jugoslovenskog komunizma. Za odredbe o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda orijentir su bili najviši međunarodni standardi. Ustav BiH je Evropsku konvenciju o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda (u daljnjem tekstu i kao: EKLJP) proglasio direktno primjenjivom, te je kompletno humanitarno međunarodno pravo formalno podigao na ustavni nivo.

Sa aspekta komparativnog prava, navešćemo nekoliko pokušaja stranih ustavnih sudova i sudova za ljudska prava da definišu ovaj pojam. Tako, recimo, njemački Savezni ustavni sud (Bundesverfassungsgericht) u svojoj presudi „Prisluškivanje“ (Abhörurteil) navodi:107

„[…] Prilikom odgovaranja na pitanje šta, zapravo, znači ‚ljudsko dostojanstvo’, moramo biti oprezni da ovu patetičnu riječ ne shvatimo isključivo u njenom najuzvišenijem smislu, polazeći od toga da je ljudsko dostojanstvo povrijeđeno samo onda ako je način na koji javna vlast, provodeći zakone, postupa prema ljudima izraz nedostatka poštivanja koje čovjeku kao osobi pripada, dakle, ako se radi o ‘postupanju bez poštivanja’. Ako to, ipak, učinimo, onda redukujemo član 79. stav 3. Osnovnog zakona [garancija vječnog važenja njemačkog Osnovnog zakona, slično kao član X/2. druga rečenica Ustava BiH]108 na zabranu ponovnog uvođenja, npr., mučenja, stuba srama ili metoda Trećeg rajha. Takvo ograničenje nije u skladu sa koncepcijom i duhom Osnovnog zakona. Član 79. stav 3. u vezi sa članom 1. Osnovnog zakona ima bitno konkretniji sadržaj. Osnovni zakon ovim priznaje da slobodna ličnost čovjeka, njegova vrijednost i samostalnost stoje na najvišoj stepenici ljestvice vrijednosnog sistema. Cjelokupna državna vlast obavezna je da poštuje i štiti čovjeka u svoj njegovoj vrijednosti i njegovoj samostalnosti. Čovjek ne smije biti tretiran ‘neljudski’ kao predmet, čak i ako se to ne čini iz nedostatka poštivanja prema njegovoj vrijednosti kao ličnosti, već u ‘dobroj namjeri’. Prvi Senat ovog suda je to tako formulisao da je naveo da je u suprotnosti sa dostojanstvom čovjeka smatrati ga pukim objektom državnog djelovanja i raspolagati njime u ime državne vlasti bez puno razmišljanja [u nastavku slijede napomene o aktuelnoj i bitnoj jurisdikciji; napomena autorâ]. Ovim se ni u kom slučaju ne želi samo ukazati na pravac u kojem se mogu naći povrede ljudskog dostojanstva. Ovo je princip čiji su korijeni u članu 1. Osnovnog zakona i koji neposredno postavlja mjerila.“109

I Povelja o osnovnim pravima Evropske unije,110 u svome prvom poglavlju („Dostojanstvo čovjeka“), ljudsko dostojanstvo stavlja na sami vrh kataloga ljudskih prava. Član 1. Povelje navodi: „Ljudsko dostojanstvo je neotuđivo. Ono se mora poštivati i štititi.“ U pojašnjenjima uz Povelju, koja su prvobitno razrađena pod paskom Evropskog konventa (Europäischer Konvent), a objavljena u „Službenom glasilu Evropskih zajednica“ broj 2007/C 303/02 od 14.12.2007. godine, o obavezi poštivanja ljudskog dostojanstva se kaže da dostojanstvo čovjeka nije samo osnovno pravo već je ono, istovremeno, i fundament osnovnih prava. Nijedno od prava utvrđenih u Povelji ne smije biti upotrijebljeno kako bi bilo povrijeđeno dostojanstvo nekog drugog čovjeka. Dostojanstvo čovjeka ubraja se u samu bit prava utvrđenih u Povelji i stoga su neotuđiva čak i prilikom ograničavanja nekog prava.

U dostojanstvo čovjeka ubraja se i samoodređenje, pošto je čovjek, prema ustavu, sâm sebi svrha i posjeduje vlastitu vrijednost; to, opet, pretpostavlja da postoji sloboda čovjeka da sâm odlučuje o sebi i o svome životu. Sloboda pojedinca, ipak, zbog principa ravnopravnosti (član II/3. Ustava BiH) i obaveze ograničenja ljudskih prava, mora biti usklađena sa osnovnim pravima drugih ljudi.

Sa aspekta klasične zaštitne funkcije ljudskih prava, država mora poštivati ljudsko dostojanstvo na svim svojim nivoima, dakle, i država „Bosna i Hercegovina, i svi sudovi, ustanove, organi vlasti, te organi kojima posredno rukovode entiteti ili koji djeluju unutar entiteta“ (član II/6. Ustava BiH). Već je ranije, na str. 37. i dalje, izloženo da ova obaveza poštivanja ljudskog dostojanstva može ispoljavati normativni karakter, nadilazeći zahtjeve iz člana II Ustava BiH. Tako, recimo, ljudsko dostojanstvo ima značajnu ulogu u pitanju da li može biti isključeno prisustvo medija iz krivičnih procesa.111 I za rješavanje pitanja zakonitosti oduzimanja slobode protiv nečije volje ljudsko dostojanstvo služi kao orijentacija.112 Osim toga, i primjena sile ili mjere koje se preduzimaju kao reakcija na ponašanje osobe lišene slobode, a nisu neophodne, u principu dovode u pitanje ljudsko dostojanstvo i povređuju član 3. EKLJP.113

Za razliku od člana 1. stav 1. njemačkog Osnovnog zakona,114 obaveza poštivanja ljudskog dostojanstva prema 1. alineji Ustava BiH ne sadrži samostalno subjektivno ljudsko i ustavno pravo. Preambula, doduše, može ispoljavati normativni karakter (vidi o tome na str. 37. i dalje) te, stoga, može, kao u već citiranim odlukama Ustavnog suda, biti primijenjena kao mjerilo za tumačenje. U predmetu Ustavnog suda broj U 19/01 Ustavni sud, osim toga, utvrđuje da su odredbe 1. alineje Preambule konkretizovane kao ljudska prava i osnovne slobode prema čl. II/3, 4. i 5, kao i prema članu II/2. u vezi sa EKLJP; ukoliko su ti principi prilikom ispitivanja pojedinih ljudskih prava već uzeti u obzir, onda nije potrebna posebna kontrola povrede aktuelnih principa iz Preambule (tačka 35). Da obaveza poštivanja čovjekovog dostojanstva može biti mjerilo za tumačenje, proizlazi, osim toga, i iz EKLJP, što pokazuje i odgovarajuća sudska praksa Evropskog suda za ljudska prava (u daljnjem tekstu i kao ESLJP), recimo u odnosu na čl. 3. i 8. Prema tome, poštivanje ljudskog dostojanstva je osnovni sadržaj EKLJP.115

Pozivajući se na obavezu poštivanja ljudskog dostojanstva, ESLJP kao nepoštivanje ljudskog dostojanstva kvalifikuje, recimo, fizičko kažnjavanje.116 Isto važi i u sljedećim slučajevima: dugogodišnja tvrdnja da određena osoba ima duševni poremećaj, a ta se tvrdnja kasnije pokaže kao neosnovana,117 kao i za predug postupak koji je, kao takav, neprihvatljiv zbog zdravstvenih razloga,118 zatim, za nekažnjavanje silovanja u braku,119 neizdavanje ličnih dokumenata u pojedinačnim slučajevima,120 primjenu sile nad osobama lišenim slobode koja nije apsolutno neophodna zbog njenog ponašanja,121 u izuzetnim slučajevima deportaciju teško bolesnog stranog državljanina nakon njegovog otpuštanja iz zatvora,122 zatvorske uslove nedostojne čovjeka.123


Footnotes

  1.  Uporedi, U 7/06, tačka 38.

  2.  Starcku: Mangoldt/Klein/Starck,1999, str. 34.

  3.  Starck, ibid.

  4.  Njemački ustav zove se Osnovni zakon (Grundgesetz) i štiti ljudsko dostojanstvo u članu 1. stav 1, u kojem je stipulisano: „Ljudsko dostojanstvo je nepovredivo. Obaveza svih državnih vlasti je da ga poštuju i štite.“

  5.  Savezni ustavni sud (BverfG), presuda 2. senata od 15.12.1970, 2 BvF 1/69, 2 BvR 629/68 i 308/69 u: BverfGE 30, 1 [140].

  6.  „Službeno glasilo Evropskih zajednica“ (Amtsblatt der Europäischen Gemeinschaften) broj 2000/C 364/01 od 18.12.2000. godine.

  7.  Uporedi, AP 177/05, tačka 14.

  8.  AP 143/04, tačka 67.

  9.  AP 696/04, tačka 83. uz podsjećanje na presudu ESLJP, Ribitsch protiv Austrije od 4.12.1995. godine, serija A broj 336, stav 38.

  10.  O vladajućem mišljenju u vezi sa ovim članom uporedi, Höflingu: Sachs,1999, st. 3-5a.

  11.  Uporedi u ovom kontekstu i jurisprudenciju ESLJP, recimo, Pretty protiv Ujedinjenog Kraljevstva od 29.4.2002. godine, Izvještaj o presudama i odlukama broj 2001-III, stav 65; Christine Goodwin protiv Ujedinjenog Kraljevstva od 11.7.2002. godine, Izvještaj o presudama i odlukama broj 2002-VI, stav 90; uporedi, takođe, Tyrer protiv Ujedinjenog Kraljevstva od 25.4.1978. godine, serija A broj 26, stav 33; Nachova et al.protiv Bugarske od 6.7.2005. godine, stav 145.

  12.  ESLJP, Tyrer protiv Ujedinjenog Kraljevstva od 25.4.1978. godine, serija A broj 26, stav 33.

  13.  ESLJP, Bock protiv SR Njemačke od 29.3.1989. godine, serija A broj 150, stav 48.

  14.  EKLJP, X protiv Francuske, aplikacija broj 18020/91, Izvještaj od 17.10.1991. godine, stav 51.

  15.  ESLJP, S. W. protiv Ujedinjenog Kraljevstva i C. protiv Ujedinjenog Kraljevstva od 22.11.1995. godine, serija A broj 335-B, stav 44.

  16.  EKomLJP, Kalderas Tziganes protiv SR Njemačke, aplikacija broj 7823/77, i Kalderas Tziganes protiv Holandije od 6.7.1977. godine, aplikacija broj 7824/77, stav 57.

  17.  ESLJP, Ribitsch protiv Austrije od 4.12.1995. godine, serija A broj 336, stav 38; vidi, takođe, i Tekin protiv Turske od 9.6.1998. godine, Izvještaji presuda i odluka broj 1998-IV; Assenov protiv Bugarske od 28.10.1998. godine, Izvještaji presuda i odluka broj 1998-VIII.

  18.  ESLJP, D. protiv Ujedinjenog Kraljevstva od 2.5.1997. godine, Izvještaji presuda i odluka broj 1997-III, stav 52. i dalje.

  19.  ESLJP, Kudla protiv Poljske od 26.10.2000. godine, Izvještaji presuda i odluka broj 2000-XI, stav 94.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.