Idi na sadržaj

Protivrječnost političkog jedinstva bez konsenzusa, koju je vrlo jasno uočio još Alefsen, očita je u bosanskohercegovačkoj poratnoj politici. Ona je rezultat kompromisa iznuđenog u Dejtonu; cijena za opstanak multietničke države, koja je bila neophodna, kako se ne bi legitimisalo etničko čišćenje, te kako ne bi bio poslan pogrešan signal područjima u regiji sa sličnom etno-političkom situacijom i Sovjetskom Savezu koji se raspadao.15 Velika prepreka za stabilizaciju zemlje je, dakle, nedostatak spremnosti na konsenzus. Grupe koje nisu sklone zajedničkoj državi stalnim odgađanjem i kočenjem procesa odlučivanja pokušavaju da dokažu da je takva država nefunkcionalna. U tome ih ohrabruju lakomislene izjave iz diplomatskih krugova o „uspostavljanju novih granica na Balkanu“. Pitanje novog uređenja srpska strana je nedavno ponovo stavila na dnevni red, uspostavljajući vezu između odluke o konačnom statusu Kosova i ostanka Republike Srpske (u daljnjem tekstu i kao: RS) u Bosni i Hercegovini.16 U tom kontekstu predloženi referendum u Republici Srpskoj prouzrokovao je značajne političke tenzije. Tamo gdje područja odgovornosti nisu odvojena u samom Ustavu – kao što je to slučaj između dvaju entiteta – bilo je pokušaja da se, izvan ustavnog okvira, ustanovi samostalno predstavljanje pojedinih etničkih grupa uspostavljanjem paralelnih institucija. Time su sve „nadetničke strukture“ na državnom, entitetskim i kantonalnom nivou dovedene u pitanje. Za razliku od zaraćenih strana poslije II svjetskog rata, kada je svaka zemlja imala priliku da se sama za sebe bavi obnovom, a tek sedam godina kasnije, tjerane razumom, dogovore o strateškoj saradnji u okviru Evropske zajednice za ugalj i čelik, bosanskohercegovačke zaraćene strane odmah su se našle zajedno na istom „brodu“, čije bi potonuće bilo prihvatljivo za čak dvije od njih tri.17 Kritičko savladavanje prošlosti, što je neophodno za zajedničku budućnost naroda, pokazalo se kao vrlo težak poduhvat, budući da mirovni sporazum nije imenovao gubitnike i krivce,18 pri čemu nijedna strana ne želi da pokaže da uviđa počinjenu nepravdu. Praktično posmatrano, jedini oblik savladavanja prošlosti u prvim godinama po okončanju konflikta bila je djelatnost Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju.19 Od prije nekoliko godina vodeću ulogu u procesuiranju ratnih zločina u zemlji preuzeo je poseban Odjel za ratne zločine Suda Bosne i Hercegovine,20 nakon što se domaći sudovi na nižim instancama u entitetima tom problematikom nisu bavili odlučno i dovoljno.21


Footnotes

  1.  O navedenom uporedi navode na str. 30. i dalje.

  2.  Narodna skupština RS je 21.2.2008. godine donijela Rezoluciju o nepriznavanju jednostrano proglašene nezavisnosti Kosova i Metohije i o opredjeljenjima RS u kojoj se, između ostalog, tvrdi da RS ima pravo na referendum o svome državno-pravnom statusu ukoliko više zemalja svijeta, a posebno onih iz EU, prizna Kosovo, jer bi u tom slučaju trebalo pretpostaviti da je došlo do uspostavljanja novog principa u međunarodnom pravu, te do prakse priznavanja prioritetnog prava na samoodređenje sve do razdruživanja. Ustavnost ove rezolucije razmatrana je pred Ustavnim sudom BiH (U 6/08). Ustavni sud BiH je 30.1.2009. godine odbacio zahtjev za ocjenu ustavnosti zbog nenadležnosti Ustavnog suda BiH za odlučivanje, jer se radi „o aktu koji predstavlja jednu vrstu političke proklamacije i koji nije pravno obavezujući“ (tačka 10).

  3.  Slično, Hayden,1998 (Discrediting the Peace).

  4.  Isto, Pajić,1998, str. 136.

  5.  MKSJ, Internet-stranica: <www.un.org/icty>.

  6.  Pregled kod Lauth,2005.

  7.  Uporedi, Garms/Peschke,2006.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.