Idi na sadržaj

Jedna od centralnih tačaka koje su napadnute u postupku ocjene ustavnosti bio je član 1. Ustava RS (u verziji sa izmjenama Amandmana XLIV, prema kojem je „Republika Srpska […] država srpskog naroda i svih njenih građana“. Pandan članu 1. Ustava RS bio je član I.1 (1) Ustava FBiH u verziji izmjena Amandmanom III. Tamo je navedeno da „Bošnjaci i Hrvati kao konstitutivni narodi zajedno sa ostalima, i građani Bosne i Hercegovine sa teritorije Federacije Bosne i Hercegovine, ostvarujući svoja suverena prava, preoblikuju unutrašnju strukturu teritorije Federacije Bosne i Hercegovine definisanu Aneksom II Opšteg okvirnog sporazuma, tako da se Federacija Bosne i Hercegovine sastoji od federalnih jedinica sa jednakim pravima i odgovornostima.“

Podnosilac zahtjeva je smatrao da je time povrijeđen princip konstitutivnosti sva tri naroda (posljednja alineja Preambule Ustava BiH) na cijeloj teritoriji države. Republika Srpska se, smatrao je, ne može posmatrati kao nacionalna država srpskog naroda.193 Državnost Bosne i Hercegovine oduvijek se bazirala na jednakosti naroda, kultura i građana koji tradicionalno žive na njenoj teritoriji.194 Osim toga, u istoriji zemlje etnički kriteriji nikada nisu bili odlučujući, niti su nacionalne teritorije bile element ustavnog uređenja.195 Prema rezultatima popisa stanovništva iz 1991. godine, na cijeloj teritoriji države postojalo je multietničko društvo.196 Problem se u Federaciji BiH, tvrdio je podnosilac zahtjeva, dalje, djelimično „amortizuje“ time da je kategoriji „ostalih“, takođe, dat ravnopravan status, a posebno da se traži njihova ravnomjerna zastupljenost u svim institucijama Federacije.197 Sa druge strane, nacionalna isključivost propisana članom 1. Ustava RS sprečava ostvarenje prava na povratak izbjeglica i prognanih, što je propisano u članu II/4. Ustava BiH, a time sprečava i ponovno uspostavljanje etničke strukture koja je poremećena ratom i etničkim čišćenjima.198 Isto važi, tvrdio je podnosilac zahtjeva, i za član I.1 (1) Ustava FBiH.199

Prvi zadatak Ustavnog suda u ovom slučaju bio je da razjasni doseg pojma „Bošnjaci, Hrvati i Srbi, kao konstitutivni narodi (u zajednici sa ostalima)“ iz Preambule Ustava BiH. Ni Federacija BiH, niti Republika Srpska nisu dijelile shvatanje podnosioca zahtjeva prema kojem su i Srbi konstitutivni u Federaciji, odnosno Bošnjaci i Hrvati u Republici Srpskoj.200

Republika Srpska je to argumentovala da, s obzirom na pridjev Srpska u imenu, nije mogla postojati namjera da se i drugim dvama narodima dâ karakter konstitutivnog naroda.201 Osim toga, nema nikakvog povoda da se konstitutivnost naroda tematizuje kao izraz kolektivnih prava pošto u instrumentima za zaštitu ljudskih prava iz Ustava BiH nema pravnog principa ili norme koja bi se odnosila na konstitutivnost.202 Sama alineja iz Preambule ne znači obavezno da postoji konstitutivnost svih naroda „na cijeloj teritoriji“ i u oba entiteta, kako tvrdi podnosilac zahtjeva; naime, jedan narod je konstitutivan i onda ako je konstitutivan u jednom entitetu, a time i na jednom dijelu državne teritorije.203 Vremenski slijed i modaliteti potpisivanja teksta Ustava, tvrdi se dalje, ne ostavljaju mjesta sumnji u to da je Republika Srpska konstituisana isključivo od srpskog naroda.204 Položaj naroda kao konstitutivnog naroda ograničava se isključivo na područje i nadležnosti zajedničkih državnih institucija, ali ne i na izvorne odgovornosti entiteta.205

Ustavni sud nije dijelio takvo pravno shvatanje. Iz navedene alineje Preambule u vezi sa institucionalnim odredbama Ustava BiH, te na osnovu nastanka Ustava BiH i ciljeva mirovnog sporazuma uopšteno proizlazi da član 1. Ustava RS sadrži povredu konstitutivnosti Bošnjaka i Hrvata. U članu 1. su prekršene i pozitivne obaveze Republike Srpske da štiti slobodu povratka u skladu sa članom II/3.m), odnosno članom II/5. Ustava BiH.206 Isto tako, definisanje Bošnjaka i Hrvata kao konstitutivnih naroda u Ustavu FBiH na neopravdan način daje tim narodima privilegije u institucionalnoj strukturi Federacije.207

U kasnijim odlukama Ustavni sud BiH potvrđuje svoju interpretaciju 10. alineje Preambule. U predmetu broj U 4/05 se zaključuje da je princip multietničke države jedan od osnovnih ustavnih principa, posebno uzimajući u obzir nacionalnu demografsku strukturu, što se vidi u podacima iz popisa stanovništva iz 1991. godine.208 Posljedica karakterizacije Bošnjaka, Hrvata i Srba kao konstitutivnih naroda jeste to da niti jedna od tih grupa nije snagom Ustava proglašena većinom. Konstitutivne narode je tačnije nazvati ravnopravnim grupama, tako da je zabranjeno privilegovanje jedne ili druge grupe u odnosu na ostale ili njena dominacija u državnim strukturama.209


Footnotes

  1.  U 5/98-III, tačka 34.

  2.  Tačka 36.

  3.  Ibid.

  4.  Ibid.

  5.  Tačka 101.

  6.  Tačka 34.

  7.  Tačka 99; u vezi s ovim, uporedi i tekst: „2. Zabrana diskriminacije po članu II/4, str. 429.

  8.  Tačka 37. i dalje.

  9.  Ibid.

  10.  Tačka 38.

  11.  Tačka 39.

  12.  Tačka 40.

  13.  Ibid.

  14.  Tačka 74.

  15.  Tačka 124.

  16.  U 4/05, tač. 22-24.

  17.  U 4/05, tačka 25, u vezi sa 5/98-III, tačka 60.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.