1. Potreba za reformom i sporazum o prenosu nadležnosti
Fiskalna ograničenja koja su Ustavom BiH nametnuta državnom nivou, kao što je to sumirano u prethodnom tekstu, jasno su pokazala da je potrebno provesti reformu. Ta reforma je vodila ka prvom sporazumu o prenosu nadležnosti sa entitetâ na državu, na osnovu člana III/5.a) Ustava BiH.
Summarium reformnog procesa, koji je uslijedio i vodio ka potpisivanju sporazuma o prenosu nadležnosti, treba da bude predstavljen zbog toga što on čini vitalni dio komentara ovog dijela Ustava BiH. Naime, bez njega se ustavni okvir ne može razumjeti. Dodatno, ključni faktori, koji su indicirali potrebu za reformom, već su spomenuti da bi se olakšalo razumijevanje ovog problema.
Sa fiskalne tačke gledišta, entiteti i Distrikt Brčko su funkcionisali kao da su nezavisne države. Svaki od njih su utvrđivali vlastiti sistem poreskih stopa za direktno oporezivanje (porezi od prihoda ili korporativni porezi, socijalno osiguranje) i za indirektno oporezivanje (porez na promet, akcize). Samo su carinske stope i carinski nameti unificirani na nivou BiH.
To je dozvoljavalo da se svaka od navedenih teritorijalnih cjelina takmiči u ostvarivanju prihoda. Naprimjer, dio režima indirektnih poreza uključivao je nametnutu separatnu naknadu za benzin i dizel. Distrikt Brčko nije nametao ove dvije spomenute naknade, što je prouzrokovalo da stanovništvo iz oba entiteta koje živi blizu granice sa Distriktom Brčko mijenja svoje potrošačke navike i
kupuje u Distriktu Brčko. Na taj način sredstva su se prelijevala iz budžeta vlastitog entiteta u budžet Distrikta Brčko. I RS je imala manji porez na promet određenih proizvoda, što je, takođe, uticalo na mijenjanje potrošačkih navika. Iako su carinske stope bile iste za cijelu državu, svako područje je imalo svoju administraciju, različito tumačenje određenih kategorija ili tipova robe, što je lako moglo voditi ka formiranju različitih stopa koje su se ubirale širom cijele BiH za istu robu. Carinski prihodi su uvijek pripadali onom administrativnom području kojem je roba bila namijenjena.
Roba koja je podlijegala akcizama (duhan, kafa, alkohol, benzin itd.), kada bi se proizvela ili bila uvezena u jedan dio države, a bila namijenjena, tj. prodala se u drugom dijelu države (u administrativnom smislu riječi), bila je dvostruko oporezivana. Ovo dvostruko oporezivanje predstavljalo je nezakonitu prepreku u međuentitetskoj trgovini i djelovalo je demotivirajuće na trgovinu između dvaju entiteta.3893
U suštini, pokazalo se da je nemoguće da se harmonizuje kako zakonodavstvo u različitim fiskalnim područjima, tako i, što je još važnije, tumačenje zakonodavstva ili njegovo primjenjivanje na jedinstven način. Prijedloge i sugestije da se uvede dualni sistem poreza na dodatnu vrijednost, koje su dali RS i Međunarodni monetarni fond, Međunarodna savjetodavna grupa za poreze OHR-a [Chaired International Advisory Group – Taxation (IAG-T)] je odbila kao neizvodive.3894
Međunarodna zajednica je bila i te kako svjesna ovih problema i željela je da osigura da se postigne stvarni progres. Trostruki sistem indirektnih poreza trebalo je obavezno ukloniti. Uz odgovarajuću koordinaciju, međunarodna zajednica, putem Međunarodne savjetodavne grupe za poreze OHR-a (the Office of the High Representative Chaired International Advisory Group Tax Committee), došla je do zajedničkog stava da mora postojati jedinstvena administracija za sve indirektne poreze u cijeloj BiH i jedan pravni sistem koji bi regulisao ovo područje (na državnom nivou).
Lobiranje međunarodne zajednice kod ministara finansija i relevantnih domaćih faktora vodilo je ka razumijevanju i prihvatanju srži principa za pregovore koji su utvrđeni Odlukom o osnivanju Komisije za politiku indirektnih poreza od 12.2.2003. godine.3895 Ova komisija je radila od marta do augusta 2003. godine i imala je zadatak da izradi nacrt legislative, kako je naznačeno u članu
2. Odluke, to jeste da:
1. spoji različite carinske uprave u BiH u jednu jedinstvenu carinsku upravu BiH;
2. utvrdi jedinstvenu državnu stopu poreza na dodatnu vrijednost;
3. utvrdi jednu upravu za indirektna oporezivanja. Ona je trebalo da funkcioniše na državnom nivou, uključujući carinsku administraciju, zatim, trebalo je da bude odgovorna za ubiranje i upravljanje indirektnim porezima, uključujući carinske namete i porez na dodatnu vrijednost;
4. otvori jedinstven račun za ubiranje indirektnih poreza svih bh. građana.
Komisija je izradila dva nacrta zakona: Privremeni zakon o spajanju carinskih uprava i osnivanju Uprave za indirektno oporezivanje i Zakon o sistemu indirektnog oporezivanja u Bosni i Hercegovini.
Privremeni zakon je usvojen da bi omogućio preuzimanje početnih obaveza i pripremnog rada a u političkom smislu predstavljao je pokusni korak u procesu reforme. Zakon je dozvolio da institucija Uprava za indirektno oporezivanje zaživi u 2003. godini, tako da je mogla biti uključena u budžet za 2004. godinu. Ovaj zakon je, takođe, smatran ustavnim s obzirom na to da ni Ustav BiH, niti ustavi entitetâ nisu sprečavali carinsku upravu na državnom nivou da radi sve dok se nije mijenjao priliv prihoda.3896
Da bi se usvojio Zakon o sistemu indirektnog oporezivanja u Bosni i Hercegovini,3897 te da bi se omogućilo da on stupi na snagu, bilo je potrebno da se sklopi sporazum o prenosu nadležnosti u smislu člana III/5.a) Ustava BiH, koji je predviđao:
„(a) Bosna i Hercegovina će preuzeti nadležnosti u onim stvarima u kojima se o tome postigne saglasnost entitetâ; […]. Dodatne institucije mogu biti uspostavljene prema potrebi za vršenje ovih nadležnosti.”
Sporazum o prenosu nadležnosti u oblasti indirektnog oporezivanja3898 predviđao je sljedeće:
„1. U skladu sa Ustavom Bosne i Hercegovine, Federacija Bosne i Hercegovine i Republika Srpska ovim daju svoju saglasnost za prenos nadležnosti u pogledu poreza za indirektno oporezivanje, uključujući pitanje upravljanja koje će biti preneseno na institucije Bosne i Hercegovine.
2. Spomenuti prenos nadležnosti će, između ostalog, uključivati nadležnosti za utvrđivanje i implementaciju politike indirektnog oporezivanja u Bosni i Hercegovini, kao i ubiranja i dodjeljivanja prihoda od indirektnih poreza.
3. Bosna i Hercegovina će izvršavati nadležnosti koje entiteti prenesu na nju.
4. Dok ne stvori institucionalnu i organizacionu bazu za jedinstveni sistem za indirektno oporezivanje, Bosna i Hercegovina se obavezuje da će osigurati da Upravni odbor, koji se sastoji od predstavnika entitetskih vlada, utvrđuje politiku indirektnog oporezivanja.“3899
Aktuelni mehanizam za prenos nadležnosti po osnovu člana III/5.a) Ustava BiH je van okvira ovog dijela komentara člana VIII Ustava BiH. Ipak, treba reći da su zakonodavna tijela oba entiteta dala dozvolu za ovaj sporazum.3900
Značajan aspekt ovog sporazuma o prenosu nadležnosti jeste činjenica da je nadležnost entitetâ za sve indirektne poreze prenesena na nivo BiH (administracija, ubiranje poreza ili raspodjela prihoda od poreza). Ipak, u vezi sa utvrđivanjem politike za indirektne poreze, BiH se obavezala da će osigurati da se ona određuje putem Upravnog odbora, koji je sastavljen od predstavnika entitetskih vlada. Upravni odbor, u suštini, znači da je „sistem duplog ključa“ (dual key system) uspostavljen radi utvrđivanja i ostvarivanja politike indirektnog oporezivanja. Ovo je propisano samim Zakonom o sistemu indirektnog oporezivanja u Bosni i Hercegovini, o kojem je prethodno bilo riječi.
Možemo primijetiti da Distrikt Brčko nije učestvovao u procesu čiji je rezultat bio sporazum o prenosu nadležnosti. Prema pravnoj analizi i pravnom mišljenju3901 koji su preovladavali u to vrijeme, član III/5.a) Ustava BiH upućuje samo na sporazume o kojima se mogu saglasiti entiteti, a ne Distrikt Brčko ili bilo koji drugi nivo vlasti. Jednostavno rečeno, Distrikt Brčko ne može učestvovati u sporazumima. Dodatno, analizom konačne arbitražne odluke o Distriktu Brčko3902 uočavamo da su Distriktu Brčko dodijeljene nadležnosti koje se nalaze na nivou entitetâ. Logično, ako takve nadležnosti nisu više na nivou entitetâ, Distrikt Brčko ih više nije ni mogao imati, jer bi, u suprotnom, izvršavao više nadležnosti nego što bi ih imali entiteti.
Footnotes
U vezi sa ovim problemom vidi, U 68/02.
Između međunarodnih finansijskih institucija i glavnih članova Međunarodne savjetodavne grupe za poreze OHR-a vođena je ozbiljna debata o neprovodivosti utvrđenog dualnog sistema poreza na dodatnu vrijednost. Od velikog značaja je bila činjenica da je Evropska komisija navela kako je samo jedan porez, a ne dva ili više paralelnih poreza na dodatnu vrijednost moguć, te da države koje teže EU, kao što je BiH, treba da imaju jedan sistem poreza na dodatnu vrijednost.
Odluka o osnivanju Komisije za politiku indirektnog oporezivanja (Decision Establishing the Indirect Tax Policy Commission) od 12.2.2003. godine.
Kao što je navedeno u Komentaru, carinska politika (i.e.carinski nameti, obaveze) utvrđena je isključivo na državnom nivou. Entitetski ustavi (vidi komentare u samom tekstu) su eksplicitno entitetima dodijelili ubiranje poreza, tj. fiskalnu moć, međutim, nisu naveli ko treba da ubire te poreze. Nadležnost da se utvrđuje carinska tarifa je već bila na državnom nivou, tako da to pitanje nije bilo viđeno kao ustavnopravni problem sve dok Parlamentarna skupština BiH, tj. drugi nadležni organi ne daju dopuštenje za drugačije rješenje (treba primijetiti da oba entiteta u Parlamentarnoj skupštini moraju glasati u korist zakona da bi on stupio na snagu). Takvo mišljenje dijelili su i OHR, entitetske vlade i Komisija za politiku indirektnog oporezivanja.
„Sl. gl. BiH“ broj 44/03.
Neobjavljen sporazum; vidi, Odluka o davanju saglasnosti na sporazum o nadležnostima u oblasti indirektnog oporezivanja („Sl. n. FBiH“ broj 64/03); vidi, takođe, Zaključke Narodne skupštine RS broj 01-1005/03 („Sl. gl. RS“ broj 95/03). Neobjavljen sporazum je glasio:
Više o članu III/5.a) Ustva BiH, vidi: „2. Član III/5.a) Ustava BiH“, str. 545.
Ovo mišljenje odražava interne pravne diskusije unutar OHR-a u periodu 2002- 2003. godina. Naglašeno je da član III/5.a) Ustava BiH ukazuje samo na entitete u smislu sklapanja sporazuma.
Konačna odluka za Distrikt Brčko, u suštini, viđena je kao davanje Distriktu Brčko istih ovlaštenja koja imaju entiteti. Logika, koja se krila iza ovog stava, jeste da, ukoliko entiteti nemaju više određenu nadležnost – tj. sporazumno su se saglasili da prenesu nadležnost na državni nivo – onda ni Distrikt Brčko ne bi mogao imati tu istu nadležnost.