a. Uvod
Bosna i Hercegovina u Dejtonu je dobila instrumentarij za zaštitu ljudskih prava sa potencijalom koji je jedinstven u svijetu. U odnosu na konvencije UN o ljudskim pravima, Bosna i Hercegovina posjeduje značajnu prednost u efikasnosti u poređenju sa drugim potpisnicima tih konvencija, i to zbog širokih ovlaštenja Doma za ljudska prava i – sada jedino postojećeg – Ustavnog suda BiH, a koja su predviđena radi implementacije tih prava.3823 Obimni dispozitivi odluka oba suda, uključujući i njihovu mogućnost da izdaju naredbe za provođenje konkretnih mjera, po intenzitetu i neposrednosti prevazilaze čak i mogućnosti ESLJP, kao i ustavnih sudova drugih država.
Ipak, prijetila je opasnost da se ovi mehanizmi za zaštitu u stvarnosti pokažu kao potpuno nedjelotvorni, jer su se, s jedne strane, nadležni domaći akteri suprotstavljali implementaciji ljudskih prava i sloboda čim bi to bilo suprotno njihovim interesima a, sa druge strane, nedostajale su jasne nadležnosti i norme o ovlaštenjima s ciljem implementacije ovih visokih standarda. Stoga, zaštita ljudskih prava u Bosni i Hercegovini je neposredno nakon Dejtona gubila na svom kredibilitetu.3824
Prema Aneksu 11. DMS, IPTF nije bio predviđen kao izvršni organ. IPTF je trebalo da služi za podršku, nadzor, posmatranje, istraživanje, savjetovanje i obrazovanje organa reda i sigurnosti, te izvršnih organa entiteta i da eventualno procjenjuje da li su ugroženi javni red i mir, tj. sigurnost. Na početku niko nije polagao velike nade u OHR i OSCE. Ove dvije institucije, doduše i Ombudsman BiH, kao i Dom za ljudska prava redovno su informisali o tome da državni i entitetski organi krše ljudska prava i slobode, ali niko nije stekao dojam da oni žele da iskoriste svoja ovlaštenja. Ubrzo po okončanju rata nadu su budili, prije svega, IFOR, tj. SFOR, budući da su u Aneksu 1-A bila utvrđena njihova široka ovlaštenja za očuvanje javne sigurnosti, i to ne samo u čisto vojnim oblastima.3825 Godinama su Dom za ljudska prava i Ustavni sud BiH imali dodatnu podršku različitih aktera koji su bili prisutni ovdje (OHR, SFOR, OSCE, IPTF); cilj je bio da se trajno unaprijede poštivanje i implementacija njihovih odluka.
Footnotes
Uporedi, Nowak, 1996, str. 103. i dalje; Sadiković, 1999, str. 20.
Uporedi, Nowak, 1996, str. 101. i dalje.