b. Skupština Distrikta Brčko
Prema članu 23. Statuta, Skupština Distrikta Brčko je zakonodavno tijelo. Ona određuje smjernice politike i ima uobičajene parlamentarne zadatke (član 23. stav 2). Znači, ona usvaja zakone i budžet, bira gradonačelnika i druge zaposlenike u skladu sa zakonom, te kontroliše kompletnu upravu.3635 Skupština se sastoji od 31 (ranije 29) poslanika, koji se biraju na opštim, slobodnim, javnim i neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonima BiH i Distrikta (član 24). Prema Izbornom zakonu,3636 primjenjuju se d´Hondtov izborni postupak i sistem. Takođe, prema Izbornom zakonu, svaki konstitutivni narod mora da ima najmanje tri mandata. Poslanici Skupštine su prvi put birani 2004. godine, jer je mandat Skupštine četiri godine (član 23). Za kontrolu izbora zadužene su izborne komisije Distrikta i Bosne i Hercegovine. Uprava mora, u svakom slučaju, biti multietnički sastavljena, na osnovu posljednjeg popisa stanovništva.
Skupština je organ koji vrijedno obavlja svoje poslove. Samo u periodu od 1999. do 2003. godije оna je usvojila 170 zakona.3637 Pri tome, bila je upućena na rad Komisije za reviziju zakona. Ova mala i vrlo efikasna Komisija3638 počela je da radi 1.6.1999. godine. Svoj rad je zasnovala na sljedećim principima:3639 jasnoj podjeli vlasti, slobodnom pristupu nekorumpiranoj upravi, jedinstvenom obavljanju javnih zadataka uz poštivanje principa multietničnosti, uvažavanju nezavisnosti i profesionalnosti pravosuđa. Komisija je izvršila opsežnu pravnu reformu, izradila 40 nacrta zakona do okončanja svoga rada krajem 2004. godine, koje je Skupština usvojila. Zakonodavstvo je obuhvatilo područja građanskog, upravnog, radnog i socijalnog prava. Treba spomenuti Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima,3640 Zakon o vraćanju napuštene imovine3641 i Zakon o sukobu interesa u institucijama Distrikta Brčko BiH.3642 Ovaj zakon se odnosi i na samu Skupštinu. Skupština je usvojila i pravne akte neophodne za svoj rad: Poslovnik o radu,3643 Pravila upravnog postupka3644 i Zakon o poslanicima Skupštine Distrikta Brčko BiH.3645 Skupština usvaja godišnji budžet,3646 kao i smjernice za vođenje politike.
Za donošenje nekih odluka, naprimjer, za donošenje zakona Distrikta Brčko, budžeta Distrikta Brčko (član 34. stav 1), potrebna je tropetinska većina glasova od ukupnog broja poslanika. Da bi se izvršile neke izmjene Statuta, potrebna je tročetvrtinska većina glasova od ukupnog broja poslanika (član 34. stav 2). Prema članu 40, zakoni ne smiju imati retroaktivno djelovanje. Važi princip (član 40. stav 2) nulla poena sine lege. Član 41. reguliše postupak normativne kontrole. Statut i zakoni Distrikta Brčko moraju biti saglasni sa Ustavom BiH i zakonima Bosne i Hercegovine. Sudovi Distrikta Brčko imaju pravo da odluče da li su ti zakoni saglasni sa Ustavom BiH, te da li je određena norma zakona Distrikta Brčko u skladu sa Statutom.3647 Čl. 42-45. detaljno propisuju fiskalnu materiju.
Footnotes
Bliže o tome kod Karpen, 2004, str. 27-32, i Möller,2004, str. 25. i dalje.
Uporedi „Sl. gl. DB“ broj 23/01; Aneks na Konačnu arbitražnu odluku broj 2. stipuliše da, ukoliko smatra da je potrebno, supervizor može da kreira i unese u Statut: (1) „etničku formulu“ koja bi odvratila bilo koju etničku grupu od namjere da poveća broj svoga stanovništva u Distriktu kako bi postigla isključivu političku kontrolu i/ ili (2) odredbu o zaštiti „vitalnih interesa”. Jedna takva „formula“ nije unesena u sâm Statut, mada je spominje član 21. Statuta, prema kojem je propisano da sastav organa Distrikta Brčko treba da odražava etnički sastav stanovništva.
Karpen, 2004, str. 30.
Uporedi veoma iscrpan izvještaj u Karnavas, 2003. 3639 Karnavas, 2003, str. 116.
„Sl. gl. DB“ broj 11/01. 3641 „Sl. gl. DB“ broj 5/01.
„Sl. gl. DB“ broj 2/03. Novi Zakon o sukobu interesa Distrikta Brčko BiH: „Sl. gl. DB“ broj 43/08. 3643 Član 36. Statuta.
Član 26. Statuta.
„Sl. gl. DB“ broj 29/04.
Naprimjer, izvještaj: Brčko District Interim Assembly General Policy 2003, koji obuhvata privredu, zemljoradnju, finansije, državno vlasništvo, imovinske vrijednosti, kulturu, obrazovanje, zdravstvo, socijalnu pomoć, pravosuđe, okolinu, policiju, stanogradnju, planiranje i izgradnju grada, sport, ljudska prava, medicinu, veterane i zajednički komunalni rad.
O ustavnosti ove nadležnosti vidi komentar pod: „b. Ustav BiH“, str. 817. i dalje.