Idi na sadržaj

Pravni položaj Distrikta ne može se razumjeti bez smještanja Bosne i Hercegovine u okvir međunarodnog prava. Da se Bosna i Hercegovina, kao država i pravni subjekt, teško može razmatrati u državnoteoretskom, međunarodnopravnom i državnopravnom smislu od ranije je jasno. U nauci ne postoji (još uvijek) jasno izdiferencirano mišljenje o tome.3593 Upitno je da li je Bosna i Hercegovina savezna država ili konfederacija, ili da li Bosna i Hercegovina može biti tretirana kao suverena ili država pod protektoratom međunarodne zajednice. Prema jednom mišljenju, Bosna i Hercegovina nije suverena država, nego konfederacija dviju suverenih država, Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske.3594 Ovakvom mišljenju suprotstavlja se činjenica da se u 6. alineji Preambule Ustava BiH i članu III/2.a) Ustava BiH govori o suverenosti. Uostalom, cijela država se ne naziva „savezna država“, već samo „država“. Same Federacija Bosne i Hercegovine i Republika Srpska se ne nazivaju „državama“ ili „zemljama“, kao što je to uobičajen slučaj u saveznom državnom pravu, nego su označene kao poddržavni entiteti (Sub-State-Entities).3595 Zbog toga, prema drugom mišljenju, Bosna i Hercegovina jeste, u svakom slučaju, određena quasi ili de facto savezna država.3596 Relativno jasna podjela nadležnosti između Bosne i Hercegovine i entitetâ, sa pretpostavkom postojanja nadležnosti entiteta,3597 u suštini, tipični su elementi saveznog uređenja.

Većina naučnika Bosnu i Hercegovinu vidi kao suverenu državu, a ne kao protektorat,3598 i to ne samo zbog napomene u Ustavu BiH koji čini Aneks 4. DMS već i zbog toga što je Država ravnopravna članica UN i što je 2002. godine pristupila Vijeću Evrope.3599 Takođe, i član III Ustava BiH nabraja niz zadataka (vanjska politika, monetarna politika, politika migracija itd.) koji, u suštini, pripadaju svakoj suverenoj državi. Pa ipak, često se zastupa i mišljenje3600 da je Bosna i Hercegovina protektorat. Međutim, za razliku od uobičajenih protektorata, Bosna i Hercegovina nije pod okriljem UN, nego međunarodne zajednice ili zajednice međunarodnih organizacija, koja je oformljena na osnovu Dejtonskog mirovnog sporazuma iz 1995. godine kao Vijeće za implementaciju mira. Konačno, Bosna i Hercegovina nije tipičan protektorat, koji podrazumijeva unutrašnju autonomiju, a vanjsku zavisnost.

U svakom slučaju, Država je znatno funkcionalno ograničena u unutrašnjom i vanjskopolitičkom smislu. Zbog toga, Bosna i Hercegovina se može označiti kao poluprotektorat ili – pravnim passepartoutom – kao „država sui generis“.3601

Slični odnosi važe i za Distrikt Brčko. Na osnovu tačke 9. Konačne odluke,3602 Distrikt Brčko je pod ekskluzivnim suverenitetom države Bosne i Hercegovine.

Kao određena upravna cjelina Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske, on je teritorija nezavisna u odnosu na oba entiteta, u smislu da su sva ovlaštenja prenesena na sâm Distrikt (tačka 10. Konačne odluke). Prema tački 11. Konačne odluke, Brčko predstavlja „kondominijum“ oba entiteta. Kako teritorija Federacije Bosne i Hercegovine, tako i teritorija Republike Srpske obuhvata cijeli Distrikt.3603 U tom slučaju, teritorija je podijeljena tako da odgovara onome što pripada i jednom i drugom entitetu: 51% Federaciji Bosne i Hercegovine, 49% Republici Srpskoj. Doduše, pojam „kondominijum“ – sa specijalnom legitimacionom strukturom – vodi ka zabludi,3604 jer oba entiteta nemaju mogućnost da utiču na Distrikt. Nosioci nadležnosti su isključivo supervizor i gradska uprava. Distrikt se nalazi pod ekskluzivnim suverenitetom države Bosne i Hercegovine. Zbog toga, on predstavlja de facto ravnopravan treći entitet, osim Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske, naravno, koji je ograničen tako da na državnom centralnom nivou vlasti nema pravo glasa. Takođe, i ovdje ostaje samo nužno rješenje „status sui generis“.


Footnotes

  1.  O tome posebno uporedi kod Smyrek, 2006, str. 162. i dalje; Savić, 2003, str. 17. i dalje; Miljko, 2003, str. 31. i dalje; Par Firass Abu Dan, 2003, str. 167. i dalje; takođe, Sokol/Smerdel, 1998, str. 286. i dalje.

  2.  Smyrek, 2006, str. 163.

  3.  Član III/2. Ustava BiH; Dio I tačka 1. Konačne odluke.

  4.  Smyrek, 2006, str. 164.

  5.  Član III/3.a) Ustava BiH.

  6.  Smyrek, 2006, str. 167. sa daljnjim dokazima.

  7.  Breutz, 2004, str. 15.

  8.  Smyrek, 2006, str. 139.

  9.  Više o ovoj temi vidi: „A. Kontinuitet prema međunarodnom pravu (član I/1)“, str. 82.

  10.  38 ILM 534 (1999) i u: OHR, 2007.

  11.  Tačka 11. Konačne odluke; Domić, 2008, str. 162. sa daljnjim dokazima.

  12.  Domić, 2008, str. 162.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.