■ Nema preispitivanja presuda Izborne apelacione potkomisije
U još jednom postupku koji se odnosio na Aneks 3. DMS (U 41/00) Srpska radikalna stranka Republike Srpske je pokušala da ospori svoje isključenje i zabranu učešća na lokalnim izborima u aprilu 2000. i na opštim izborima u novembru 2000. godine. Osim toga, ova stranka je zatražila da se opšti izbori ponište kao protivustavni. Ovoj stranci zabrana je izrečena zato što je apelant, tj. sama stranka odbila da suspenduje vrh stranke (ili, tačnije rečeno, tadašnjeg predsjednika stranke Nikolu Poplašena).3473 Prema mišljenju Privremene izborne komisije, Srpska radikalna stranka Republike Srpske je povrijedila član 7.35. Izbornih pravila, i to tako što je Poplašenu dala da, u ime stranke, potpiše izjavu o poštivanju principa mirovnog sporazuma i Izbornih pravila, koja je bila neophodna za učešće na izborima, uprkos tome što je Visoki predstavnik smijenio Poplašena u martu 1999. godine sa funkcije predsjednika Republike Srpske,3474 između ostalog, i zbog toga što je sprečavao da se implementiraju izborni rezultati iz 1998. godine. Kad je riječ o drugoj dvojici stranačkih funkcionera, zahtjev Privremene izborne komisije i Visokog predstavnika se oslanjao na odluku Potkomisije od 21.9.1998. godine3475 u kojoj je ovim osobama sa liste Srpske radikalne stranke iz RS zabranjeno učešće na opštim izborima 1998. godine. Nakon ovog skidanja sa liste, Blagojević i Tadić su se ponovo ponašali neprimjereno i podsticali na nasilne akcije s ciljem destabilizacije Bosne i Hercegovine, kaže se dalje.
Nakon što im Privremena izborna komisija nije odobrila da učestvuju na izborima, Srpska radikalna stranka Republike Srpske se obratila Potkomisiji, koja je njihov zahtjev odbila odlukom od 19.11.1999. godine. U odluci se kaže da odluka Privremene izborne komisije, doduše, zadire u individualna prava podnosilaca žalbe, te u kolektivna prava Stranke. Ipak, Potkomisija može podvrgnuti odluke Privremene izborne komisije reviziji samo u ograničenoj mjeri, budući da Potkomisija ima podređen status, njena ovlaštenja izviru iz ovlaštenja Privremene izborne komisije, a odgovorna je šefu Misije OSCE-a u BiH. Potkomisija je, dalje, tvrdila da ona, zbog svega navedenog, može proglasiti ništavom odluku Privremene izborne komisije samo ako krši zakon ili nema odgovarajuću pravnu osnovu. Ali, u navedenom slučaju Privremena izborna komisija se, ipak, još uvijek zadržala u okviru (discretion) koji joj je dat prema Aneksu 3. DMS, kao i Izbornim pravilima, tvrdilo se u odluci.
Srpska radikalna stranka Republike Srpske u apelaciji je tvrdila da su joj povrijeđena prava iz člana II/4. (princip zabrane diskriminacije), člana II/3.i) (princip slobode udruživanja) Ustava BiH, kao i prava iz nekih dokumenata koji se nalaze u Prilogu Aneksa 3. (Kopenhaški dokument) ili, tačnije, pravo na kandidaturu za javne službe na opštim i jednakim izborima bez diskriminacije, pravo na osnivanje političke stranke, pravo da se kao stranka kandiduje protiv drugih političkih stranaka, te da na fer i slobodan način vodi izbornu kampanju. Apelacija je – nakon višekratne razmjene obrazloženja – brisana sa liste apelacija o kojima treba odlučivati na plenarnoj sjednici, jer se apelant ranije bio obratio Domu za ljudska prava.3476
Footnotes
Uporedi, ICG, 1999.i.
Vidi, Decision removing Mr. Nikola Poplašen from the Office of President of Republika Srpskaod 5.3.1999. godine, dostupna samo na engleskom jeziku na Internet-stranici: <www.ohr.int/decisions/archive.asp?m=&yr=1999>.
Nr. 98-GE-184, 98-GE-120, dostupne na Internet-stranici: <www.oscebih.org/ easc/eng/easc1998.htm>.
CH/00/3933-D.