iii. Mogućnost preispitivanja ovlaštenja Visokog predstavnika pred sudom
| U 7/97 DMS | 19980511 „Sl. gl. BiH“ broj 07/98 |
| U 9/00 BiH Zakon o državnoj graničnoj službi | 20020130 „Sl. gl. BiH“ broj 01/02 |
Na pitanje da li je moguće ocjenjivati ovlaštenja Visokog predstavnika, koja kao takva egzistiraju na osnovu Aneksa 10. DMS, tj. ocjenjivati njihovu ustavnost, koristeći pri tome Ustav BiH kao mjerilo, Ustavni sud je indirektno negativno odgovorio, i to u svojoj vodećoj odluci o ustavnosti Zakona o državnoj graničnoj službi:3381
„5. Zakon o državnoj graničnoj službi je nametnuo Visoki predstavnik međunarodne zajednice u Bosni i Hercegovini 13. januara 2000. godine, nakon što Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine nije usvojila Nacrt zakona koji je 24. novembra 1999. godine predložilo Predsjedništvo Bosne i Hercegovine. Uzimajući u obzir ukupnu situaciju u Bosni i Hercegovini, pravni status Visokog predstavnika, kao predstavnika međunarodne zajednice, nije izniman, već su slične funkcije poznate iz drugih zemalja u specijalnim političkim okolnostima. Relevantni primjeri su mandati pod režimom Društva naroda i, u nekim pogledima, Njemačka i Austrija nakon Drugog svjetskog rata. Iako priznate kao suverene, dotične države su bile podvrgnute međunarodnom nadzoru, a strane vlasti su djelovale u tim državama u ime međunarodne zajednice, supstituirajući domaće vlasti. Akti koje su donosile međunarodne vlasti su često bivali donošeni u ime država pod kontrolom.
Takva situacija se svodi na neku vrstu funkcionalne dualnosti: jedna vlast jednog pravnog sistema interveniše u drugom pravnom sistemu, čime njene funkcije postaju dualne. Isto vrijedi i za Visokog predstavnika: međunarodna zajednica mu je povjerila posebne ovlasti i njegov mandat je međunarodnog karaktera. U konkretnom slučaju, Visoki predstavnik – čije ovlasti koje proizlaze iz Aneksa 10. Općeg okvirnog sporazuma, relevantnih rezolucija Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda i Bonske deklaracije, nisu podložne kontroli Ustavnog suda, kao ni vršenje tih ovlasti – intervenirao je u pravni sistem Bosne i Hercegovine, supstituirajući domaće vlasti. U tom pogledu on je, stoga, djelovao kao vlast Bosne i Hercegovine, a zakon koji je on donio je prirode domaćeg zakona, te se mora smatrati zakonom Bosne i Hercegovine.“3382
Ovo obrazloženje Ustavnog suda poklapa se sa obrazloženjem iz Odluke u predmetu broj U 7/97,3383 na koju se ne ukazuje eksplicitno. Međutim, nije potpuno konsekventno to što se Ustavni sud kasnije, ipak, proglašava nadležnim da ocjenjuje ustavnost zakona koje je Visoki predstavnik proglasio umjesto parlamenta, vršeći svoja ovlaštenja (sic!).
Footnotes
U 9/00.
Naglasak stavili autori.
Vidi str. 638. i dalje.