Idi na sadržaj

Iako su i bivša SFRJ i RBiH imale svoj ustavni sud, Ustavni sud BiH, po svom personalnom sastavu, široko postavljenim nadležnostima i materijalnopravnoj osnovi za ustavnu kontrolu, predstavlja pravni novum. Kao i za cijeli Ustav BiH, tako i za Ustavni sud BiH važi premisa da je, osim kontinuiteta ustavnopravnog subjektiviteta Bosne i Hercegovine, ostalo malo sličnosti sa prijašnjim republičkim ustavnim sudom.2875 Poistovjećivanje prava građana da pokrenu postupak ustavnopravne kontrole (actio popularis) pred bivšim republičkim Ustavnim sudom sa individualnom ustavnom žalbom (apelacijom) pred današnjim Ustavnim sudom BiH ponukano je, inter alia, i željom da se Ustavu RBiH dâ legitimacijska prednost u odnosu na Ustav BiH. „Razvijena zaštita i istančana dogmatika ljudskih prava i osnovnih sloboda nikada nisu bile vrline ustavnih sistema“ bivših jugoslovenskih republika.2876

Ustavni sud BiH je ustavni organ.2877 Njegove nadležnosti su izričito propisane u Ustavu BiH.2878 Ustavni sud BiH, kao posljednja instanca u tumačenju Ustava BiH, ima konačnu riječ u ustavnopravnim sporovima nastalim između ostalih ustavnih organa. Uprkos tome, njegova „ustavnopravna funkcija“2879 ne uključuje pravo da proširi svoje nadležnosti izvan ustavnopravnog mandata. Zadatak Ustavnog suda BiH da štiti Ustav BiH istovremeno ga prisiljava na samoograničenje. Ustavni sud BiH nosi poseban teret odgovornosti, a to je da u posljednjoj instanci odlučuje o najvažnijim ustavnopravnim pitanjima u BiH. To zahtijeva da sudije ovog suda, kao najviše pozicionirani u sudskoj hijerarhiji, posjeduju stručnu perfekciju, odmjerenost, dalekovidnost i sudijsku suzdržanost.

Ustavni sud BiH, snagom Ustava BiH, ima posebno mjesto u sudstvu. On je dio sudske vlasti. Ustav BiH ne propisuje samo njegove nadležnosti već mu daje i ovlaštenje da usvoji vlastiti „poslovnik o radu“. Zbog nepostojanja naloga zakonodavca – a što je prisutno i u drugim ustavima2880 – da putem zakona reguliše postupak i organizaciju Ustavnog suda BiH, ovaj najviši sud u državi sâm, u svom „poslovniku o radu“, koji se danas zove Pravila,2881 reguliše na vrlo iscrpan način ustavnopravne zadatke iz člana VI Ustava BiH. S obzirom na to, možemo govoriti o dualističkom modelu bosanskohercegovačkog sudstva.2882 Određene strukture tzv. jedinstvenog modela prepoznatljive su samo u vezi sa apelacionom nadležnosti Ustavnog suda BiH. Naime, kao reviziona instanca u pojedinačnim predmetima, Ustavni sud BiH, na osnovu člana VI/3.b) Ustava BiH, raspravlja o ustavnopravnim pitanjima. Međutim, i redovni sudovi su pozvani da tumače i primjenjuju Ustav BiH. Ipak, treba naglasiti da samo Ustavni sud BiH ima ovlaštenja da utvrdi protivustavnost jednog opšteg akta i da takav akt stavi van snage.2883


Footnotes

  1.  Uporedi član 122. i Glavu XIII Ustava RBiH iz 1993. godine, „Sl. l. RBiH“ broj 5/93; o Ustavnom sudu RBiH vidi, takođe, i Šarčević, 1996,str. 20.

  2.  Priznanje kod Šarčević, 1996, ibid.([E]in entwickelter Grundrechtsschutz und eine ausgefeilte Grundrechtsdogmatik [gehörten] niemals zu den Tugenden der Verfassungssysteme“ der ehemaligen jugoslawischen Teilrepubliken; prevod sa njemačkog N. A.).

  3.  Ustav BiH ne vrši takvu kategorizaciju državnih organa. Umjesto toga, Ustavni sud BiH sâm pridodaje ove atribute ne samo Ustavnom sudu BiH već i drugim organima koji su navedeni u Ustavu BiH (U 6/06, tačka 28).

  4.  Uporedi, U 66/02.

  5.  Tako se naznačava u U 6/06, tačka 22.

  6.  Uporedi, naprimjer, član 94. stav 2. njemačkog Ustava (Grundgesetz).

  7.  Prvi Poslovnik o radu usvojen je 1997. godine („Sl. gl. BiH“ broj 2/97) i mijenjan je i dopunjavan više puta („Sl. gl. BiH“ br. 16/99, 20/99, 26/01, 6/02 i 1/04). Prečišćeni tekst je objavljen dva puta, 1999. i 2004. godine („Sl. gl. BiH“ br. 24/99 i 2/04). Nakon toga, Ustavni sud BiH je 2005. godine usvojio Pravila Ustavnog suda BiH(„Sl. gl. BiH“ broj 60/05), čijim stupanjem na snagu je prestala primjena Poslovnika o radu. Pravila su, u međuvremenu, mijenjana, takođe, više puta („Sl. gl. BiH“ br. 64/08 i 51/09).

  8.  O jedinstvenom i dualnom sistemu uporedi, Voßkuhleu: Mangoldt/Klein/Starck, 1999, str. 987. i dalje. Vidi, takođe, navode Ustavnog suda BiH u predmetu broj U 6/06, tačka 26.

  9.  Uporedi, U 19/00, tačka 19. i dalje, tačka 40; U 106/03, tačka 33, kao i komentar pod: „b. Obaveza podnošenja zahtjeva“, str. 800. i dalje.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.