1. Član V/5.a) Ustava BiH
Tri rečenice člana V/5.a) Ustava BiH sadrže četiri različita zakonska uslova ili zabrane: 1) Svaki član Predsjedništva će vršiti funkciju civilnog zapovjednika oružanih snaga; 2) Nijedan entitet neće prijetiti silom, niti upotrebljavati silu protiv drugog entiteta; 3) Oružane snage jednog entiteta ne smiju ući, niti boraviti na teritoriji drugog entiteta bez saglasnosti njegove vlade i Predsjedništva Bosne i Hercegovine i 4) Sve oružane snage u Bosni i Hercegovini će funkcionisati u skladu sa suverenitetom i teritorijalnim integritetom Bosne i Hercegovine.
Različita gledišta entitetâ u vezi sa zapovjedništvom nad oružanima snagama na nivou države rezultirala su različitim tumačenjima prve rečenice člana V/5.a) Ustava BiH i neusklađenim pristupima u njenoj implementaciji. Sve funkcije civilnog zapovjedništva nad oružanim snagama FBiH su prenesene Ustavom FBiH na dva člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine izabrana sa teritorije FBiH.2858 Komanda nad bošnjačkom komponentom u vojsci FBiH je eksplicitno data bošnjačkom članu Predsjedništva Bosne i Hercegovine, a komanda nad hrvatskom komponentom data je hrvatskom članu Predsjedništva Bosne i Hercegovine.2859
To da su u Federaciji dva člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine vršila funkciju civilnog zapovjednika oružanih snaga takođe je dovelo do neobične situacije u kojoj je dio državne institucije obavljao funkciju zapovjednika vojske, čije je funkcionisanje, inače, u potpunosti bilo regulisano entitetskim zakonom2860 i kojom je, na dnevnoj osnovi, upravljalo Ministarstvo odbrane čiji je ministar bio dio entitetske vlade.
Nasuprot tome, Republika Srpska je usvojila stav da Vojska Republike Srpske pripada entitetu,2861 te da sva komandna nadležnost leži na entitetskim istitucijama i da bi odredbe člana V/5.a) Ustava BiH bile provedive samo u slučaju vanjske prijetnje teritorijalnom integritetu Bosne i Hercegovine.
Ustavni sud BiH je nastojao da razjasni ovo pitanje u svojoj Djelimičnoj odluci broj IV u predmetu broj U 5/98.2862 Između ostalog, ovaj predmet je uključivao i osporavanje nadležnosti entitetâ u pitanjima koja se odnose na odbranu. U svojoj odluci Ustavni sud BiH je konstatovao da Ustavom „nije predviđeno da postoje oružane snage Bosne i Hercegovine kao jedinstvena organizaciona struktura BiH, tj. nije predviđeno da je formiranje, organizacija, niti komandovanje jedinstvenim oružanim snagama nadležnost Bosne i Hercegovine”, i da “Ustav Bosne i Hercegovine jasno kaže da u Bosni i Hercegovini postoje oružane snage entitetâ”.2863
Nastojeći da opravda komandnu ulogu Predsjedništva Bosne i Hercegovine i njegovih članova, Ustavni sud BiH je usvojio stav da:
„[…] odluku o upotrebi oružanih snaga entitetâ [u slučaju opasnosti spolja] donosi član Predsjedništva iz tog entiteta, svakako uz saglasnost entitetskih vlasti, odnosno u dogovoru s njima, što je suština ove odredbe.2864 […] Međutim, činjenica da članovi Predsjedništva, u slučaju opasnosti spolja, vrše nadležnost civilne komande nad oružanim snagama entiteta iz kojih su izabrani, ne mijenja činjenicu da oružane snage ostaju i dalje oružane snage entitetâ i da se vrhovna komanda nad njima obezbjeđuje u entitetima, u skladu sa ustavima entitetâ.”2865
S obzirom na činjenicu da se dva člana Predsjedništva biraju sa teritorije Federacije, Ustavni sud je u svojoj odluci eksplicitno prihvatio postojanje dva odvojena lanca komande nad bošnjačkom i hrvatskom komponentom unutar Vojske Federacije. Takođe, u odluci nije priznato to da bi dvije odvojene entitetske vojske (pod tri različite komande), koje se odvojeno obučavaju, opremaju i koje se u vrijeme mira nalaze pod odvojenim komandama, bile nesposobne djelotvorno surađivati u odbrani teritorijalnog integriteta ili političke nezavisnosti Bosne i Hercegovine čak i kada bi za to postojala politička volja.
Čini se jasnim da je odluka Ustavnog suda BiH iz 2000. godine zasnovana na političkim realnostima u BiH isto toliko koliko su te iste realnosti uticale na prvobitni nacrt odredaba. Vojske entitetâ, odvojeno obučavane, opremljene i pod odvojenim komandama, jednostavno se ne mogu pomiriti sa ustavnom nadležnošću države da štiti svoj teritorijalni integritet i političku nezavisnost. Ipak, pravno priznanje ove nedosljednosti bi zahtijevalo suštinsko pomjeranje političke moći sa entiteta na Državu, za što se Ustavni sud BiH očigledno smatrao neovlaštenim.
Kao odgovor na skandal u vezi sa ilegalnim isporukama oružja Vojske RS, međunarodna zajednica je 2003. godine pokrenula proces reforme odbrane.
Odlukom Visokog predstavnika ustanovljena je komisija2866 čiji je mandat bio da na državnom nivou uspostavi civilnu komandu i kontrolu nad svim oružanim snagama u BiH. Ovaj proces je doveo do usvajanja državnog zakona o odbrani2867 i uspostavljanja novog ministarstva odbrane na državnom nivou2868 krajem 2003. godine. Oba entiteta su se 2005. godine složila da sve nadležnosti koje se odnose na odbranu prenesu na državu2869 i usvojen je novi zakon o službi u oružanim snagama,2870 čime su entitetske oružane snage spojene u nove Oružane snage Bosne i Hercegovine.
Učinak prenosa nadležnosti koje se odnose na odbranu sa entitetâ i ukidanje entitetskih vojski 2005. godine je bio takav da je član V/5.a) Ustava BiH postao gotovo potpuno pravno bespredmetan.2871 Samo prva rečenica – „Svaki član Predsjedništva će, po službenoj dužnosti, vršiti funkciju civilnog zapovjednika oružanih snaga” – i dalje ima pravni učinak. Značenje pojma „funkcija civilnog zapovjednika” je sada jasno definisano u državnom zakonu i rasterećeno pozivanjima na entitetske oružane snage.
Footnotes
Ustav FBiH, Poglavlje IX, član 11(2) i Zaključak Parlamenta FBiH, broj 1/2-02- 442/02 od 27.6.2002. godine.
Vojska FBiH je sama po sebi rezultat reformskog procesa kojim su prijašnja Armija RBiH i Hrvatsko vijeće obrane ujedinjeni 1996. godine.
Svi aspekti organizovanja, obuke, opreme i mobilizacije Vojske Federacije su regulisani zakonima Federacije koji se odnose na odbranu i Vojsku Federacije („Sl. n. FBiH” broj 15/96).
Ustav RS, raniji čl. 104-107.
U 5/98-IV.
Ibid.,tačka 57.
Odluka Visokog predstavnika broj 139/03 od 8.5.2003. godine.
„Sl. gl. BiH“ broj 43/03.
„Sl. gl. BiH“ broj 42/03.
„Sl. gl. BiH“ broj 04/06.
„Sl. gl. BiH“ broj 88/05.
U pogledu učinka ovog prenošenja nadležnosti i odnosa između Zakona o odbrani i Ustava BiH uporedi, generalno, komentar na član III/5.a) Ustava BiH, pod: „2. Član III/5.a) Ustava BiH“, str. 545. i dalje.