2. Vitalni nacionalni interes
Osim uslova entitetskog glasanja, postoji i mogućnost da bilo koji od tri nacionalna kluba delegata u Domu naroda blokira usvajanje odluke koristeći odredbe o tzv. vitalnom nacionalnom interesu.2750 Svaki klub naroda u Domu naroda može predloženu odluku Parlamentarne skupštine BiH proglasiti destruktivnom po vitalni interes vlastitog naroda. Ustav BiH ne definiše pojam „vitalnog nacionalnog interesa“. Ipak, kada većina delegata jednog od klubova naroda identifikuje i proglasi da je ugrožen vitalni nacionalni interes, odluka može biti usvojena samo ako za nju glasa većina bošnjačkih, hrvatskih i srpskih delegata koji su prisutni i koji glasaju. Prosta većina nije više dovoljna.
Onog momenta kada jedan klub naroda proglasi da je ugrožen vitalni nacionalni interes, drugi klub naroda može, većinom glasova, staviti prigovor. U tom slučaju predsjedavajući Doma naroda će odmah sazvati Zajedničku komisiju, koja se sastoji od tri delegata, izabrana iz redova bošnjačkih, hrvatskih i srpskih delegata, radi razrješenja tog pitanja. Ukoliko Komisija ne uspije u roku od pet dana riješiti problem i usaglasiti interese, predmet se upućuje Ustavnom sudu BiH, koji će po hitnom postupku preispitati „proceduralnu ispravnost“ slučaja.2751
Ustavni sud BiH je ponovio značaj mehanizma za zaštitu vitalnog nacionalnog interesa u državama u kojima postoje multietničke, multijezičke, multireligijske zajednice ili zajednice koje su tipične prema svojim razlikama. Ipak, naglasio je da je posljedica svakog pozivanja na vitalni interes pojačan kriterij za donošenje opštih akata, uključujući i poseban uslov većine glasova, što utiče na rad zakonodavnog tijela i funkcionisanje države.2752
Ustav BiH propisuje da Ustavni sud BiH preispituje proceduralnu ispravnost slučaja. Do sada su se klubovi naroda u više navrata pozivali na ugrožavanje vitalnog nacionalnog interesa u Domu naroda, a Ustavni sud BiH je, takođe, u više navrata preispitivao ugrožavanje vitalnog nacionalnog interesa. Kao rezultat toga, Ustavni sud BiH je usvojio više odluka kojima je tumačio i razjašnjavao postupak koji se tiče vitalnog nacionalnog interesa. Ustavni sud BiH je utvrdio uobičajenu praksu, tj. da prvo razmatra tok postupka koji je vodio podnošenju zahtjeva za utvrđivanje ugroženosti vitalnog nacionalnog interesa. Znači, Sud prvo preispituje da li se klub naroda pravilno pozvao na to da je ugrožen njegov vitalni nacionalni interes, da li se protivila većina nekog drugog kluba naroda, da li je oformljena Zajednička komisija i da li je Komisija bila u stanju da riješi problem u roku od pet dana.
„Proceduralna ispravnost“ se može bez sumnje utvrditi u smislu da li je Dom naroda ispoštovao proceduralne korake: izjava o ugroženosti vitalnog nacionalnog interesa, prigovor na izjavu i sazivanje Zajedničke komisije.
Međutim, preispitivanje „proceduralne ispravnosti“ koju provodi Ustavni sud BiH ne obuhvata samo proceduru. Naime, Ustavni sud BiH koristi „proceduralnu ispravnost“ samo kao početni test za ispitivanje dopustivosti zahtjeva.2753 Ustavni sud BiH je zaključio da se pozivanje na ugroženost vitalnog nacionalnog interesa mora odnositi na „odluku“ u smislu člana IV/3.e) Ustava BiH, a taj uslov u predmetu broj U 9/08 nije bio ispunjen. Zbog ovog propusta, Ustavni sud BiH je zaključio da izjava Kluba delegata bošnjačkog naroda o destruktivnosti Prijedloga zaključka po vitalni interes bošnjačkog naroda ne ispunjava uslov proceduralne ispravnosti.
Nakon što Sud zaključi da je zahtijevana procedura za pozivanje na ugroženost vitalnog nacionalnog interesa ispunjena, Ustavni sud BiH analizira meritum samog predmeta. Ovom dijelu Sud pristupa na dvojak način. Prvo, Sud odlučuje da li se odluka, koja je predmet zahtjeva, tiče vitalnog nacionalnog interesa jednog ili više konstitutivnih naroda. Ako se utvrdi da vitalni nacionalni interes postoji, Sud utvrđuje da li je odluka destruktivna po vitalni nacionalni interes.2754 Najmanje u jednom slučaju Ustavni sud BiH je odlučio da se odluka tiče vitalnog nacionalnog interesa, ali da pobijana odluka nije destruktivna po vitalni nacionalni interes.2755 U drugim slučajevima Ustavni sud BiH je smatrao da se pobijane odluke ne odnose na vitalni nacionalni interes.2756
Pojam „vitalnog nacionalnog interesa“ nije definisan Ustavom BiH. Ustavnom sudu BiH je prepušteno da tumači ovaj pojam od slučaja do slučaja. Venecijanska komisija je naglasila da „djeluje neprimjereno da se takav zadatak, sa značajnim političkim implikacijama, prepusti samom Sudu, a da mu se ne dâ nikakva smjernica u tekstu Ustava“.2757 Bez takvih ustavnopravnih smjernica Sud primjenjuje funkcionalni kriterij u svakom pojedinom slučaju.2758 U svojoj funkcionalnoj analizi Sud se rukovodi „vrijednostima i principima koji su suštinski važni za slobodno i demokratsko društvo“, pri čemu, u isto vrijeme, ne smije „ugroziti implementaciju teorije državne funkcionalnosti“.2759
Ustavni sud BiH je naveo da neće taksativno nabrajati elemente vitalnog nacionalnog interesa jednog naroda.2760 Međutim, u nedavno usvojenim odlukama Ustavni sud BiH se, izgleda, oslonio na definicije koje su sadržane u entitetskim ustavima, tj. jednaka prava konstitutivnih naroda u procesu donošenja odluka, obrazovanje, vjeroispovijest, jezik, njegovanje kulture, tradicije i kulturno nasljeđe.2761 Prema tome, pojam „vitalni nacionalni interes“ u Ustavu BiH može biti tumačen tako da uključuje, u najmanju ruku, definiciju vitalnog nacionalnog interesa iz entitetskih ustava. Mišljenje Venecijanske komisije je bilo da je sadašnja definicija „pretjerano široka“.2762
Ustavni sud BiH je naglasio da je interes konstitutivnih naroda da u punom kapacitetu učestvuju u sistemu vlasti i aktivnostima javnih organa vlasti, te ukazao da sâm Ustav BiH, u članu IX/3, sadrži odredbe u kojima se traži da „funkcioneri koji se biraju u institucije BiH ‘u pravilu, odražavaju sastav narodâ Bosne i Hercegovine’“.2763
Footnotes
Član IV/3.e) Ustava BiH.
Član IV/3.f) Ustava BiH.
U 10/05, tačka 16.
Vidi, naprimjer, U 2/04, tač. 15-22.
U 2/04, tačka 28.
U 10/05.
U 10/05.
Venecijanska komisija, Mišljenje o ustavnoj situaciji u Bosni i Hercegovini i ovlaštenjima Visokog predstavnika, CDL-AD (2005)004, stav 32.
U 2/04, tačka 31. Vidi, takođe, U 8/04, tačka 35.
Ibid.
Ibid.
U 10/05, tačka 30. Vidi, takođe, U 7/06, tačka 39.
Venecijanska komisija, Mišljenje o ustavnoj situaciji u Bosni i Hercegovini i ovlaštenjima Visokog predstavnika, CDL-AD (2005)004, stav 33.
U 10/05, tačka 25. Vidi, takođe, U 7/06, tačka 24.