Idi na sadržaj

Ostaje nejasno da li je mehanizam sporazumnog prenosa nadležnosti prema članu III/5.a) Ustava BiH reverzibilan po svojoj prirodi. Da li je moguće da entitet vrati nadležnosti koje je već prenio na Bosnu i Hercegovinu? Može li se entitet unilateralno povući iz sporazuma koji je postigao po osnovu člana III/5.a) Ustava BiH?

S jedne strane, uzimajući u obzir da se ovaj prenos nadležnosti zasniva na sporazumu kojeg su postigla oba entiteta, entiteti bi morali biti ovlašteni da odluče da vrate sve ili neke nadležnosti koje su prvobitno prenijeli na Državu. Referenca za ovakav stav mogu biti odredbe člana IX Aneksa 8. DMS. Svakako, Aneks 8. DMS se može okvalifikovati kao sporazum čije su strane potpisnice FBiH i RS. Ovaj sporazum sadrži odredbe kojima se prenose nadležnosti na Bosnu i Hercegovinu. Međutim, ove odredbe eksplicitno predviđaju da će nadležnosti biti prenesene na Bosnu i Hercegovinu sve dok se strane potpisnice ne dogovore drugačije.2665 Drugi sporazumi, sklopljeni prema članu III/5.a) Ustava BiH, prema tome, mogu sadržavati slične odredbe.

S druge strane, neko može tvrditi da bi takva mogućnost ugradila neželjen stepen nesigurnosti u ustavnopravni sistem BiH. S praktične strane gledišta, povlačenje prenesenih nadležnosti bi često vodilo ka razbijanju važne administrativne strukture stvorene na nivou Bosne i Hercegovine, koja izvršava prenesene nadležnosti. Kao što je već navedeno, potreba da se podrži optimalan nivo koherentnosti i stabilnosti ustavnopravnog sistema distribucije nadležnosti može poslužiti kao argument koji opravdava tumačenje Ustava BiH u smislu negiranja prava entitetima da povlače jednom prenesene nadležnosti. Dok Ustav BiH dozvoljava pravo entitetâ da prenesu nadležnosti na Bosnu i Hercegovinu, ne postoji odredba Ustava BiH koja odobrava prenos nadležnosti sa Bosne i Hercegovine na entitete. Jednom prenesene, nadležnosti ne mogu biti vraćene entitetima.2666 U svakom slučaju, Ustavni sud BiH ne bi trebalo da bude vezan naknadnim aktima kojim bi entiteti vratili prenesene nadležnosti.

Za razliku od prethodnog pitanja, ono što izgleda jasnije jeste da je jednostrano, unilateralno, povlačenje nadležnosti od samo jednog entiteta protivustavno. Uzimajući u obzir konsenzualnu osnovu za prenošenje nadležnosti, teško je zamisliti kako jedan entitet može unilateralno odlučiti da vrati nadležnosti koje su prenesene na osnovu sporazuma sa drugim entitetom.


Footnotes

  1.  Član IX Aneksa 8. DMS stipuliše: „Pet godina nakon što ovaj sporazum stupi na snagu, odgovornost za nastavak rada Komisije će biti prenesena sa ugovornih strana na Vladu Bosne i Hercegovine ukoliko ugovorne strane ne odluče drugačije“; naglasak autorâ (Five years after this Agreement enters into force, the responsibility for the continued operation of the Commission shall transfer from the Parties to the Government of Bosnia and Herzegovina,unless the Parties otherwise agree. In the latter case, theCommission shall continue to operate as provides above; prevod sa engleskog N. A.).

  2.  Interesantno je primijetiti da je Ustavni sud BiH već uočio da ne postoji ustavna osnova prema kojoj bi isključive nadležnosti BiH mogle biti prenesene na entitete (vidi, U 11/08, tačka 21).

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.