(b) Može li entitet da reguliše način na koji će dati svoju saglasnost na sporazum?
Pod pretpostavkom da su entiteti ovlašteni da sklapaju sporazume na osnovu člana III/5.a) Ustava BiH, mogu li oni jednostrano odrediti uslove pod kojim bi dali takvu saglasnost? Neki su upozoravali na to da je prenošenje nadležnosti sa entitetâ na Bosnu i Hercegovinu otežano uvođenjem složenih procedura na entitetskom nivou.2650 Ipak, s naše tačke gledišta, odredbe ustava entitetâ koje zahtijevaju da egzekutivna vlast entitetâ mora da dobije saglasnost entitetskog zakonodavca prije nego što se pristane na sporazum o prenosu nadležnosti ne predstavljaju problem.
Preostaje da se vidi da li se Ustavni sud BiH, kada procjenjuje ustavnost prenosa nadležnosti na osnovu člana III/5.a) Ustava BiH, „osjeća vezanim“ proceduralnim zahtjevima koji su utvrđeni entitetskim zakonodavstvom. Uskraćivanje entitetskog organa da dâ saglasnost na prenos nadležnosti na način koji zadovoljava zahtjeve utvrđene entitetskim zakonodavstvom ne bi, prema našem mišljenju, nužno uticalo na ustavnost samog sporazuma. Takvo uskraćivanje može da povuče za sobom pitanje zakonitosti koje treba da bude riješeno u okviru entitetskog pravnog sistema. Međutim, to pitanje je različito od šireg separatnog pitanja, to jeste da li je sporazum ustavan u smislu zadovoljavanja zahtjeva koji su propisani članom III/5.a) Ustava BiH. Ovo drugo pitanje ubraja se u isključivu nadležnost Ustavnog suda BiH, koji nužno zadržava, prema našem mišljenju, ovlaštenje da odredi da li prenos nadležnosti zadovoljava ustavne standarde ili ne.2651
Entiteti su godinama razmatrali veliki broj nacrta izmjena i dopuna svoga zakonodavstva kojim su tražili da se identifikuju ili ograniče nadležnosti koje mogu biti prenesene na institucije Bosne i Hercegovine. Prema našem mišljenju, moguće je, u određenoj mjeri, da entitet uvede takvu odredbu u svoj pravni sistem. Međutim, takvo ograničenje može lako da dovede do povrede odredaba Ustava BiH. To bi, prema našem mišljenju, bio slučaj ukoliko bi jedan entitet stipulisao odredbu kao, naprimjer:
Nadležnosti koje prema ovom ustavu pripadaju entitetu mogu samo u izuzetnom slučaju da budu prenesene na institucije Bosne i Hercegovine, u skladu sa članom III/5.a) Ustava Bosne i Hercegovine.
Kao što je već nagoviješteno, ne vjerujemo da bi nepovinovanje nekog entitetskog organa ovakvoj odredbi nužno vodilo ka nevaženju sporazuma o prenosu nadležnosti. Ustav BiH, izgleda, ne predviđa ograničenja u smislu toga koje nadležnosti mogu biti prenesene, a koje ne, na osnovu člana III/5.a) Ustava BiH. Štaviše, takva odredba bi se oslonila na premisu da entiteti svoj izvor odgovornosti prije nalaze u ustavu pojedinog entiteta nego u Ustavu BiH. Takva premisa bi povukla za sobom ozbiljna pitanja o usklađenosti sa Ustavom BiH.2652
Footnotes
Vidi, generalno o tome, Evropska komisija za demokratiju putem zakona, Mišljenje o amandmanima na Ustav Republike Srpske (Opinion on the Draft Amendments to the Constitution of Republika Srpska), Mišljenje broj 476/2008 od 16.6.2008. godine, st. 22-23.
Prema našem mišljenju, član III/3.b) Ustava bi bio posebno relevantan za bilo koje utvrđivanje te vrste.