■ Naredbe izdate pojedincima
MKSJ, takođe, ima tu moć da pierce the state veil2535 i da izdaje naredbe o prisustvovanju svjedoka direktno pojedincima. Iako se zahtjevi obično upućuju preko države, Međunarodni sud može stupiti u direktan kontakt s pojedincem (što, inače, podliježe suverenoj vlasti države) u slučajevima kada državne vlasti onemogućavaju sudu da izvrši svoj mandat.2536 Pojedinac, koji je „podređen” krivičnoj jurisdikciji Međunarodnog suda, obavezan je da se povinuje njegovim naredbama, zahtjevima i sudskim pozivima.2537 Stoga se čini da je upućivanje zahtjeva preko države ustupak koji su napravili sudovi, mada se ne radi o ustupku koji je bio pravno nužan.2538
U svakom slučaju, organi vlasti BiH su i dalje direktno odgovorni, prema članu II/8. Ustava BiH, kada su naredbe za pomoć pri prebacivanju svjedoka isključivo upućene vlastima, ili su upućene i vlastima i pojedincima na koje se to odnosi. Ni organi vlasti, ni pojedinci ne mogu se pozvati na argument da svjedoci mogu biti uhapšeni tokom svog svjedočenja s obzirom na to da svjedoci pod istragom imaju slobodan prolaz, tj. imunitet prilikom svjedočenja i za vrijeme putovanja u MKSJ i iz njega na osnovu pravila 54. Pravilnika o postupku i dokazima MKSJ-a.2539 Svjedoci, takođe, mogu iskoristiti mogućnost svjedočenja putem video-veze.
Footnotes
„Probije državni zastor” (Cryer, 2005, str. 135; prevod D. Č.).
MKSJ, Tužilac protiv Blaškića, Presuda o zahtjevu Republike Hrvatske za preispitivanje odluke Pretresnog vijeća II od 18.7.1997. godine, IT-95-14-AR108 bis, 29.10.1997. godine, stav 55.
MKSJ, Blaškić, AR108bis, stav 55; o izvornim sumnjama da li naredbe sudova, zapravo, obavezuju pojedince vidi, Klip, 1996, str. 268-9, 275.
Cryer, 2005, 135-6.
Vidi, naprimjer, MKSJ, Tužilac protiv Dokmanovića, Odluka povodom podneska odbrane za zaštitu svjedoka od 27.8.1997. godine; Nalog kojim se daje slobodan prolaz svjedocima odbrane, predmet broj IT-96-21-T od 25.6.1998. godine (RP (D6729-D6732); May, 2003, str. 170; Sluiter, 2002, str. 87-113.