(a) Osnovni elementi
Da bi se utvrdila diskriminacija, koja je suprotna prethodno razmatranim odredbama, mora postojati (a) različit tretman (b) osoba koje su u analognoj ili relativno istoj situaciji na bazi (c) jednog od zabranjenih osnova diskriminacije, pri čemu (d) ne postoji objektivno i razumno opravdanje za takav različit tretman.
Razlika u postupanju može proizaći iz državnih mjera ili akcija u formi, naprimjer, zabrane ili zahtijevanja određenog ponašanja, nametanja ili uklanjanja određenih diskvalifikacija, davanja ili negiranja različitih mogućnosti ili uticanja na posebne interese ili posjed.
Osoba koja tvrdi da je žrtva diskriminacije moraće demonstrirati analognu ili sličnu situaciju sa drugim osobama koje imaju korist od povlaštenog tretmana, te, prema tome, identifikovati odgovarajuće poređenje, tj. komparator.2194
Tribunali koji primjenjuju evropske norme o zabrani diskriminacije priznali su da diskriminatorski odnos, prema svom karakteru, može biti direktni ili indirektni. Diskriminacija će biti direktna ako se utvrdi da su razlozi različitog tretmana vezani za neki od zabranjenih osnova. Diskriminacija će biti indirektna u slučaju u kojem uslovi, praksa, zahtjevi ili pravila imaju disproporcionalan uticaj na posebnu klasu ili grupu osoba, bez obzira na to što su, sami po sebi, neutralni u pogledu tretmana različitih klasa ili grupa. Indirektna diskriminacija može proizaći, takođe, iz de facto situacije.2195 Pri procjeni ovog uticaja statistički pregled može biti dovoljan da bi se teret dokazivanja prebacio na državu koja, onda, mora opravdati razliku u tretmanu.2196
Footnotes
ESLJP (VV), Burden protiv Ujedinjenog Kraljevstva od 29.4.2008. godine, aplikacija broj 13378/05 (zajednica sestara nije analogna osobama u braku ili građanima koji su oslobođeni plaćanja poreza na nasljeđe nekretnina koje predstavljaju njihov dom).
Vidi, naprimjer, ESLJP (VV), D. H. protiv Češke Republike od 13.11.2007. godine, aplikacija broj 57325/00 (u kojoj je utvrđeno da su romska djeca bila disproporcionalno zadovoljena kada su u pitanju njihove specijalne obrazovne potrebe u školama zbog čega su bili nedovoljno edukovani) i Komitet za ljudska prava UN broj 760/1997, Diergaardt protiv Namibije od 20.7.2000. godine (gdje je utvrđeno da su osobe koje koriste afričke jezike disproporcionalno oštećene praksom da se koristi engleski jezik u komunikaciji sa funkcionerima javnih službi).
Vidi, naprimjer, ESLJP (VV), D. H. protiv Češke od 13.11.2007. godine, aplikacija broj 57325/00.