b. Miješanje u slobodu izražavanja i opravdanje za miješanje
Sloboda izražavanja je osnova za funkcionisanje demokratije. Prema tome, ona je, istovremeno, garancija za ostvarivanje drugih ljudskih prava i sloboda. Ograničavanjem slobode izražavanja ne narušavaju se samo prava pojedinca ili medija nego se, istovremeno, ugrožavaju i pretpostavke za postojanje demokratskog sistema jednog društva, što je, opet, osnova za zaštitu drugih ljudskih prava i sloboda. U sukobu prava na mišljenje sa drugim ljudskim pravima i slobodama, sudovima, prema tome, predstoji težak zadatak, a to je da u svakom pojedinom slučaju odvagaju značaj suprotstavljenih prava i sloboda. Samo u izuzetnim slučajevima sloboda izražavanja treba da se povuče pred drugim ljudskim pravom ili slobodom. To će biti slučaj, naprimjer, kada se pokaže da je važnije štititi demokratski sistem vrijednosti i red nego samu slobodu izražavanja.1674
Na osnovu člana 10. stav 1, treća rečenica, EKLJP, državama je dozvoljeno da zahtijevaju od televizijskih, radio i filmskih preduzeća da imaju dozvole za rad.
Naime, državama je dopušteno da putem sistema izdavanja dozvola kontrolišu način na koji je emitovanje organizovano na njihovoj teritoriji, posebno u tehničkom pogledu. Međutim, time se ne predviđa da mjere izdavanja dozvola neće biti predmet zahtjeva stava 2, jer bi to dovelo do rezultata suprotnog cilju člana 10. EKLJP u cjelini. Tehnički aspekti su nepobitno važni, ali dodjeljivanje ili odbijanje izdavanja dozvole može, takođe, biti uslovljeno drugim razlozima, uključujući i takva pitanja kao što su priroda i ciljevi određene stanice, njena potencijalna publika na nacionalnom, regionalnom ili lokalnom nivou, prava i potrebe određene publike i obaveze koje proizlaze iz međunarodnih pravnih instrumenata. Usklađenost takvih uplitanja sa Konvencijom mora, u svakom slučaju, biti ocijenjena u svjetlu ostalih zahtjeva stava 2.1675 Posebno, sistem državne licence ili dozvole ne smije biti korišten radi stvaranja državnog monopola nad medijima, jer je to suprotno smislu i cilju ove slobode, pluralizmu mišljenja i medijske raznolikosti.1676
Ograničenja slobode izražavanja iz člana 10. EKLJP moraju, prema stavu 2. ovog člana, biti predviđena zakonom, neophodna u demokratskom društvu u interesu nacionalne sigurnosti, teritorijalnog integriteta ili javne sigurnosti, sprečavanja nereda ili zločina, zaštite zdravlja i morala, ugleda ili prava drugih, sprečavanja širenja povjerljivih informacija ili u interesu očuvanja autoriteta i nepristrasnosti sudstva.
Footnotes
AP 1005/04, tačka 26. i dalje.
CH/01/7248-D&M, stav 172. u vezi sa ESLJP, Groppera Radio AG et al. protiv Švicarske od 28.3.1990. godine, serija A broj 173, stav 61, i Informationsverein Lentia et al. protiv Austrije od 24.11.1993. godine, serija A broj 276, stav 32.
Uporedi, U 10/05, tačka 39. i dalje, u vezi sa ESLJP, Informationsverein Lentia protiv Austrije od 24.11.1993. godine, serija A broj 276.