ii. Aneks 7. DMS: Povrat u posjed napuštene imovine
| AP 1038/04 Kašmo-Hastor | 20050923 |
| AP 1100/05 Ćelić | 20051117 |
| AP 2463/05 Pržulj | 20060509 |
| AP 258/03 D. M. | 20040929 |
| AP 264/05 Trožić | 20060223 |
| AP 293/05 Planinčić | 20060223 |
| AP 4/05 H. B. | 20050527 |
| AP 85/03 M. P. | 20040826 |
| CH/00/3531 Lukić | 20070508 |
| CH/00/5092 Ćišić | 20060405 |
| CH/00/6101 Maglajac | 20041105 |
| CH/01/7417 Bilić | 20060607 |
| CH/01/8457 Gotovac | 20060705 |
| CH/01/8486 Jagodić | 20050706 |
| CH/02/10804 Knežević | 20061220 |
| CH/02/10854 Bilčar | 20060306 |
| CH/02/12323 et al.-Dobrilović et al. | 20051215 |
| CH/02/12532 Šlemer | 20050706 |
| CH/02/9040 Latinović | 20030110 |
| CH/03/10919 Vuković et al. | 20061219 |
| CH/03/13122 Gotovina | 20061219 |
| CH/03/13501 Kajtez-Alijagić | 20061220 |
| CH/03/13736 Mihajlović | 20060913 |
| CH/03/14521 Arnautović | 20070627 |
| CH/03/14630 Tešić | 20070627 |
| CH/03/14954 Radmilović | 20070315 |
| CH/03/15083 Fazlić | 20060911 |
| CH/99/1959 Dedić | 20051003 |
Nakon stupanja na snagu Aneksa 7. DMS, entiteti su usvojili neophodne zakone kako bi građanima omogućili da vrate za vrijeme rata napuštene privatne i društvene stanove i drugu imovinu.1608 Zakonski rokovi za povrat napuštene društvene imovine, prije svega stanova, proporcionalno su određeni, pa su se, prema tome, morali poštivati.1609 S druge strane, za povrat privatne imovine zakon nije određivao bilo kakve rokove.1610 Takođe, kao neoboriva zakonska pretpostavka, propisano je da se sve osobe koje su napustile svoju imovinu u vremenskom periodu između 30.4.1991. i 19.12.1998. godine pravno tretiraju kao izbjeglice i interno raseljena lica. Prema tome, nadležni organi, u postupku povrata imovine prema tzv. imovinskim zakonima, nisu imali pravo da utvrđuju, raspravljaju o motivima ili razlozima za napuštanje imovine. Cilj ove zakonske pretpostavke, koja je predviđena Aneksom 7. DMS, bio je da se ponovo uspostavi činjenično stanje, tj. da se stanovništvo rasporedi onako kako je bilo 30.4.1991. godine.1611 Jedina činjenica i pitanje koje su nadležne institucije, tj. organi mogli utvrđivati, tj. postaviti jeste da li je oštećena osoba posjedovala imovinu na taj dan.1612 Obrnuto gledano, ova činjenica sprečavala je nadležne organe da odobre povrat imovine osobama koje nisu bile u posjedu imovine tog relevantnog dana.1613 U aktivno legitimisane osobe za povrat napuštene imovine, kada su u pitanju stanovi u društvenom vlasništvu, spadaju kako nosilac stanarskog prava, tako i članovi njegovog domaćinstva.1614 U slučaju da nosilac stanarskog prava umre prije donošenja odluke o povratu imovine, članovi njegovog domaćinstva mogu nastaviti postupak i dokazivati da je nosilac stanarskog prava ispunio sve zakonske uslove za povrat stana. Tek nakon odluke o povratu stana, članovi domaćinstva umrlog nosioca stanarskog prava imaju obavezu da, u skladu sa Zakonom o stambenim odnosima, podnesu zahtjev za prenos stanarskog prava.1615 Ni upravni organi, ni bilo koja stranka u postupku povrata stana, nemaju pravo da u tom postupku dokazuju da podnosilac zahtjeva za povrat stana, koji je dokazao da je bio u posjedu stana 30.4.1991. godine, ne ispunjava zakonske uslove da bude nosilac stanarskog prava prema Zakonu o stambenim odnosima.1616 Tek nakon okončanog postupka povrata stana, treća lica koja imaju pravni interes, tj. zakonom legitimisani organi, imaju pravo da pokrenu relevantan postupak u kojem mogu staviti prigovor iz Zakona o stambenim odnosima. Prema tome, osoba koja ponovo stekne posjed na stanu, u skladu sa odlukom o povratu stana, mora se suočiti sa opasnošću da će opet izgubiti posjed na stanu ako ne ispunjava uslove iz Zakona o stambenim odnosima da ga zadrži. Primjera radi, ako postoji pravosnažna presuda iz 1992. godine koja nalaže posjedniku stana da ga napusti, ova presuda može biti pravna osnova da se povratnik u stan ponovo deložira. Takođe, posjed na stanu, koji je vraćen na osnovu postupka povrata stana, može biti ponovo sporan ako se uspostavi da je navedeno lice bilo u posjedu stana 30.4.1991. godine, ali, prije toga, više od 6 mjeseci stan nije koristilo.1617
Kao izuzetak od pravila u vezi sa postupkom povrata stana važi situacija u kojoj postoji ugovor o zamjeni stanova. U tom slučaju postupak povrata „prijeratnog stana“, koji je naknadno ugovorom zamijenjen, prekida se, a nadležnom sudu se daje šansa da utvrdi zakonsku valjanost ugovora o zamjeni.1618 Nadležni upravni organ ne smije donijeti pozitivno ili negativno rješenje o povratu stana prije nego što sud donese odluku o zakonskoj valjanosti ugovora o zamjeni stanova.1619 Ugovor o zamjeni mora biti punovažan da bi mogao uticati na zahtjev za povrat stana.1620
U slučaju da su stan ili druga imovina uništeni za vrijeme rata, pa se objektivno ne mogu vratiti podnosiocu zahtjeva, entiteti nemaju obavezu da stanove ili drugu imovinu ponovo izgrade, ili da plate neku vrstu odštete. Međutim, kada je u pitanju FBiH, ova činjenica ne treba da bude prepreka nadležnom organu da usvoji neophodnu odluku o povratu uništene imovine ako podnosilac zahtjeva dokaže da ima pravo na povrat. Štaviše, lice čija je društvena imovina uništena, nakon donošenja odluke o povratu uništene imovine, ima pravo da otkupi takvu imovinu. Prema tome, upravni organi dužni su da donesu odluku o povratu, pa ako je ona pozitivna za podnosioca zahtjeva, on ima pravo da provede proceduru otkupa imovine. Međutim, upravni organi, zbog sigurnosnih razloga, imaju pravo da zabrane korištenje uništene imovine.1621 S druge strane, RS se obavezala da će nadoknaditi vrijednost ireparabilno uništene društvene imovine.1622 Konačno, ako se u postupku dokaže da je država odgovorna za uništavanje imovine, ili da je odgovorna zato što se imovina ne može vratiti prijeratnom posjedniku, jer je tu imovinu dodijelila trećem licu na korištenje (naprimjer, zemljište dodijeljeno za izgradnju privatnih stanova ili poslovnih objekata), podnosiocu zahtjeva za povrat se mora dodijeliti druga odgovarajuća imovina, ili mora biti obeštećen.1623
Footnotes
Pojedinosti o ovim zakonima vidi pod: „(a) Rat i imovinska prava“, str. 363. i
dalje. AP 4/05, tačka 45.
CH/01/8486, stav 57. i dalje; vidi, takođe, CH/02/12532, stav 15. i dalje.
CH/03/14521, stav 48.
Autori Aneksa 7. su ovim očigledno htjeli da izbjegnu pravo i nadležnost, tj. određenu vrstu slobodnog polja procjene, relevantnih domaćih organa, koji su vodili postupke povrata napuštene imovine, da utvrđuju činjenicu da li je određena osoba napustila imovinu zbog rata ili zbog drugih razloga. U suprotnom, postojala bi velika opasnost da se spriječi provođenje Aneksa 7, tj. povrat izbjeglica i raseljenih lica. Ipak, Ustavni sud BiH je najmanje u jednom slučaju uzeo sebi slobodu da se suprotstavi ovoj zakonskoj pretpostavci, te da odluči i argumentuje da je podnosilac zahtjeva za povrat slobodnom voljom napustio stan (AP 645/04, tačka 35. i dalje).
AP 258/03, tač. 7, 28. i dalje; AP 1038/04, tačka 27. i dalje. 1614 CH/00/3531, stav 19. i dalje; AP 2463/05, tačka 10. i dalje.
CH/99/1959, stav 16. i dalje; CH/02/10854, stav 14; CH/00/3531, stav 19. i dalje; CH/03/14630, stav 29. i dalje.
AP 1100/05, tačka 33.
CH/03/10919, stav 13; CH/03/14521, stav 91. i dalje; CH/03; AP 293/05, tačka 34. i dalje, Vidi, međutim, izdvojeno mišljenje u predmetu broj AP 264/05, tačka 9. i dalje, i AP 85/03, tačka 23. i dalje.
CH/03/13501, stav 37. i dalje; vidi, takođe, CH/03/14954, stav 38. i dalje.
CH/02/9040, stav 60. i dalje.
CH/03/13122, stav 13. i dalje.
CH/03/15083, stav 24. i dalje.
CH/02/10804, stav 38. i dalje.
CH/00/6101, stav 82; CH/02/12323 et al., stav 56. i dalje; CH/00/5092, stav 36. i dalje; CH/01/7417, stav 49. i dalje; CH/01/8457, stav 35. i dalje; CH/03/13736, stav 50. i dalje.