Idi na sadržaj
CH/01/8507-Softić 20051215
CH/98/1366-D&M V. Č. 20000309
U 106/03 I. D. 20041027
U 19/00-Kemokop et al. 20010504
U 25/00 BiH Zakon o putnim ispravama (OHR) 20010323
U 28/01-2 Jugović 20020312 „Sl. gl. BiH“ broj 05/02
U 40/01 Topić 20020910 „Sl. gl. BiH“ broj 25/02
U 8/99 Modričkić 19991105

„Entiteti i sve njihove administrativne jedinice u potpunosti će se pridržavati ovog ustava, kojim se stavljaju van snage zakonske odredbe Bosne i Hercegovine i ustavne i zakonske odredbe entitetâ koje mu nisu saglasne, kao i odluka institucija Bosne i Hercegovine. Opšta načela međunarodnog prava su sastavni dio pravnog poretka Bosne i Hercegovine i entitetâ.“524 Entitetima je dat tromjesečni rok za usklađivanje njihovih ustava sa Ustavom BiH.525 Time je normativno-hijerarhijska prednost Ustava BiH u odnosu na redovno pravo Bosne i Hercegovine, te u odnosu na ustavno i redovno pravo entitetâ nedvosmisleno postavljena kao ustavno načelo.

Iz prethodno navedenog višeg ranga Ustava BiH u odnosu na ostalo pravo proizlazi da Ustavni sud BiH, s jedne strane, ne provjerava podudarnost nekog zakona Bosne i Hercegovine sa drugim takvim zakonom čak i ako je sporni zakon umjesto zakonodavca nametnuo Visoki predstavnik. U suprotnom bi se Ustav BiH tumačio na osnovu redovnog prava, što je suprotno klauzuli normativno-hijerarhijske prednosti Ustava BiH iz člana III/3.b) Ustava BiH.526 Ipak, odlučujuća je procesna posljedica koju čak ni domaći pravnici, koji se bave ustavnim pravom, ne smatraju razumljivom samu po sebi, mada ona jasno proizlazi iz klauzule o pravu prvenstva Ustava BiH iz člana VI/3.c) Ustava BiH: ukoliko sud, u okviru redovnog postupka, utvrdi da postoje ozbiljne sumnje u ustavnost nekog propisa koji mora primijeniti u konkretnom slučaju, on takav propis ne smije da primijeni, nego pitanje o usklađenosti sporne norme sa Ustavom BiH mora da proslijedi Ustavnom sudu BiH, u skladu sa članom VI/3.c) Ustava BiH.527

Presuda koja se zasniva na zakonu koji je suprotan Ustavu BiH i sama je suprotna Ustavu.528 Ustavni sud BiH, dakle, ne provjerava samo da li je određeno pravo pojedinca ograničeno na osnovu nekog zakona nego i da li je i neki postojeći zakon korektno primijenjen u konkretnom slučaju.529 Čak se i zakon koji je osnova za neku kontrolu provjerava na osnovu mjerila Ustava BiH, uključujući i EKLJP.530 Naime, u toku postupka povodom apelacije, Ustavni sud BiH može incidentalno provesti postupak prema članu VI/3.c) Ustava BiH i donijeti odluku (u obrazloženju odluke o apelaciji) da je norma koja je odlučujuća za konkretan spor, eventualno, suprotna Ustavu BiH.531 Isto važi i za EKLJP, koja ima „prioritet“ nad redovnim pozitivnopravnim propisima: čak i ako je ponašanje krivičnih istražnih organa formalno obuhvaćeno zakonom, tj. u skladu sa zakonom, ali sâm zakon povređuje prava koja garantuje Konvencija, presuda koja se zasniva na takvoj istrazi (koja je suprotna Konvenciji) ne može položiti test ustavnosti.532


Footnotes

  1.  Član III/3.b) Ustava BiH.

  2.  Član XII/2. Ustava BiH.

  3.  U 25/00, tačka 33.

  4.  U 106/03, tačka 33; vidi i pod: „3. Postupak prosljeđivanja prema članu VI/3.c) Ustava BiH“, str. 799.

  5.  Vidi, U 8/99; U 19/00, tačka 23. i dalje, tačka 33. i dalje; U 28/01, tačka 25; U 40/01, tačka 26. i dalje.

  6.  O kontroli donesenih presuda na osnovu arbitrarnosti redovnih sudova u okviru apelacione nadležnosti Ustavnog suda vidi pod: „7. Obim kontrole“, str. 153. i dalje.

  7.  Vidi, naprimjer, U 36/01, tačka 24, o usklađenosti formalnih pretpostavki za pokretanje, vođenje i korištenje procesnih mogućnosti unutar žalbenog postupka sa članom 6. stav 1. EKLJP; U 40/01, tačka 26. i dalje, o usklađenosti prekluzivnog roka u vezi sa pravom prisustvovanja tuženog u žalbenom postupku.

  8.  U 106/03, tačka 33; vidi i CH/01/8507, stav 46. i zaključak broj 3.

  9.  Vidi, CH/98/1366-D&M, stav 87.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.