5. Normativna hijerarhija
| CH/01/8507-Softić | 20051215 |
| CH/98/1366-D&M V. Č. | 20000309 |
| U 106/03 I. D. | 20041027 |
| U 19/00-Kemokop et al. | 20010504 |
| U 25/00 BiH Zakon o putnim ispravama (OHR) | 20010323 |
| U 28/01-2 Jugović | 20020312 „Sl. gl. BiH“ broj 05/02 |
| U 40/01 Topić | 20020910 „Sl. gl. BiH“ broj 25/02 |
| U 8/99 Modričkić | 19991105 |
„Entiteti i sve njihove administrativne jedinice u potpunosti će se pridržavati ovog ustava, kojim se stavljaju van snage zakonske odredbe Bosne i Hercegovine i ustavne i zakonske odredbe entitetâ koje mu nisu saglasne, kao i odluka institucija Bosne i Hercegovine. Opšta načela međunarodnog prava su sastavni dio pravnog poretka Bosne i Hercegovine i entitetâ.“524 Entitetima je dat tromjesečni rok za usklađivanje njihovih ustava sa Ustavom BiH.525 Time je normativno-hijerarhijska prednost Ustava BiH u odnosu na redovno pravo Bosne i Hercegovine, te u odnosu na ustavno i redovno pravo entitetâ nedvosmisleno postavljena kao ustavno načelo.
Iz prethodno navedenog višeg ranga Ustava BiH u odnosu na ostalo pravo proizlazi da Ustavni sud BiH, s jedne strane, ne provjerava podudarnost nekog zakona Bosne i Hercegovine sa drugim takvim zakonom čak i ako je sporni zakon umjesto zakonodavca nametnuo Visoki predstavnik. U suprotnom bi se Ustav BiH tumačio na osnovu redovnog prava, što je suprotno klauzuli normativno-hijerarhijske prednosti Ustava BiH iz člana III/3.b) Ustava BiH.526 Ipak, odlučujuća je procesna posljedica koju čak ni domaći pravnici, koji se bave ustavnim pravom, ne smatraju razumljivom samu po sebi, mada ona jasno proizlazi iz klauzule o pravu prvenstva Ustava BiH iz člana VI/3.c) Ustava BiH: ukoliko sud, u okviru redovnog postupka, utvrdi da postoje ozbiljne sumnje u ustavnost nekog propisa koji mora primijeniti u konkretnom slučaju, on takav propis ne smije da primijeni, nego pitanje o usklađenosti sporne norme sa Ustavom BiH mora da proslijedi Ustavnom sudu BiH, u skladu sa članom VI/3.c) Ustava BiH.527
Presuda koja se zasniva na zakonu koji je suprotan Ustavu BiH i sama je suprotna Ustavu.528 Ustavni sud BiH, dakle, ne provjerava samo da li je određeno pravo pojedinca ograničeno na osnovu nekog zakona nego i da li je i neki postojeći zakon korektno primijenjen u konkretnom slučaju.529 Čak se i zakon koji je osnova za neku kontrolu provjerava na osnovu mjerila Ustava BiH, uključujući i EKLJP.530 Naime, u toku postupka povodom apelacije, Ustavni sud BiH može incidentalno provesti postupak prema članu VI/3.c) Ustava BiH i donijeti odluku (u obrazloženju odluke o apelaciji) da je norma koja je odlučujuća za konkretan spor, eventualno, suprotna Ustavu BiH.531 Isto važi i za EKLJP, koja ima „prioritet“ nad redovnim pozitivnopravnim propisima: čak i ako je ponašanje krivičnih istražnih organa formalno obuhvaćeno zakonom, tj. u skladu sa zakonom, ali sâm zakon povređuje prava koja garantuje Konvencija, presuda koja se zasniva na takvoj istrazi (koja je suprotna Konvenciji) ne može položiti test ustavnosti.532
Footnotes
Član III/3.b) Ustava BiH.
Član XII/2. Ustava BiH.
U 25/00, tačka 33.
U 106/03, tačka 33; vidi i pod: „3. Postupak prosljeđivanja prema članu VI/3.c) Ustava BiH“, str. 799.
Vidi, U 8/99; U 19/00, tačka 23. i dalje, tačka 33. i dalje; U 28/01, tačka 25; U 40/01, tačka 26. i dalje.
O kontroli donesenih presuda na osnovu arbitrarnosti redovnih sudova u okviru apelacione nadležnosti Ustavnog suda vidi pod: „7. Obim kontrole“, str. 153. i dalje.
Vidi, naprimjer, U 36/01, tačka 24, o usklađenosti formalnih pretpostavki za pokretanje, vođenje i korištenje procesnih mogućnosti unutar žalbenog postupka sa članom 6. stav 1. EKLJP; U 40/01, tačka 26. i dalje, o usklađenosti prekluzivnog roka u vezi sa pravom prisustvovanja tuženog u žalbenom postupku.
U 106/03, tačka 33; vidi i CH/01/8507, stav 46. i zaključak broj 3.
Vidi, CH/98/1366-D&M, stav 87.