Idi na sadržaj
CH/96/30-B 19970905
CH/98/375 et al.-Đ. Besarović et al. 20050406
U 14/00-1 Manojlović 20011230 „Sl. gl. BiH“ broj 33/01
U 24/00 Avdić 20020130 „Sl. gl. BiH“ broj 01/02
U 3/99 H.D. 20000810 „Sl. gl. BiH“ broj 21/00
U 39/01 M. H. 20020910 „Sl. gl. BiH“ broj 25/02

Povrede ljudskih prava i sloboda se provjeravaju u tri koraka.468 Prvo se istražuje da li određena životna situacija potpada pod zaštitu nekog od ljudskih prava i sloboda, naprimjer, da li je stan na koji se polaže pravo „dom“ u smislu člana 8. EKLJP,469 da li stanarsko pravo predstavlja i „imovinu“ u smislu EKLJP,470 ili da li određena izjava spada u oblast zaštite slobode izražavanja.471 Zatim se provjerava da li je, eventualno, došlo do miješanja u ova zaštićena prava, naprimjer, da li su sudovi spriječili povrat posjeda na stanu. Na kraju se istražuje da li je miješanje opravdano, a ono će biti opravdano ako je predviđeno zakonom, ako je zakonska mjera u demokratskom društvu neophodna u određenom i, prema EKLJP, opravdanom cilju, te ako ta mjera ispunjava kriterij proporcionalnosti.

Princip obaveze miješanja u ljudska prava i slobode na osnovu zakona (Gesetzesvorbehalt) prvo zahtijeva postojanje zakonske osnove za ograničenje nekog zaštićenog ljudskog prava i slobode. U nadležnosti zakonodavca je da se uslovi za ograničenja iscrpno regulišu, tako da pojedinac može predvidjeti posljedice svojih radnji u okolnostima koje su u dovoljnoj mjeri primjerene pojedinačnom slučaju.472 Osim toga, zakon mora da na primjeren način bude dostupan.473 Na osnovu principa hijerarhije normi474 proizlazi da sâm zakon koji služi kao pravna osnova za ograničenje nekog ljudskog prava i slobode mora biti usklađen sa višerangiranim pravom. Prema tome, treba provjeriti i to da li je upitna pravna osnova u materijalnopravnom smislu usklađena sa Ustavom BiH i EKLJP.475 Inače, podrazumijeva se da primjena pravne osnove mora biti zakonita. Ako dođe do grešaka pri primjeni i tumačenju pravne osnove, onda se ograničenje ljudskih prava i sloboda ne zasniva na relevantnom zakonu i ono je time suprotno EKLJP i Ustavu BiH. Naravno, iz doktrine „treće instance“ Doma za ljudska prava, odnosno iz doktrine samoograničenja Ustavnog suda BiH (jer to nisu revizione/kasacione instance) proizlaze određena ograničenja u vezi sa mjerilima koja se primjenjuju pri provjeri odluka nižih sudova.476 Oblasti koje se odnose na suštinu nekog osnovnog ljudskog prava i slobode mora regulisati sâm zakonodavac. Zakonodavac nema pravo da te oblasti delegira egzekutivi, tj. upravnim organima, te da oni to regulišu u okviru prava na donošenje uredbi ili drugih opštih pravnih akata.477


Footnotes

  1.  Vidi, naprimjer, U 3/99; U 24/00, tač. 29-31; U 14/00, tačka 18. i tačka 30. i dalje.

  2.  U 14/00, tačka 18. i dalje.

  3.  U 14/00, tačka 30. i dalje.

  4.  U 39/01, tačka 22. i dalje.

  5.  Načelo pravne sigurnosti nalaže propisivanje jasnih i preciznih pravnih normi; vidi, CH/96/30-M, stav 31, pozivajući se na EKLJP, Sunday Times protiv Velike Britanije od 26.4.1979. godine, serija A broj 30, stav 49.

  6.  Ibid.

  7.  U vezi s tim, vidi daljnji tekst.

  8.  Vidi, CH/96/30-M, stav 31. sa daljnjim referencama na EKLJP, Winterwerp protiv Holandije od 24.10.1979. godine, serija A broj 33, stav 45. i dalje, i Malone protiv Velike Britanije od 2.8.1984. godine, serija A broj 82, stav 67.

  9.  Vidi pod: „6. Standard ili mjerilo kontrole“, str. 142.

  10.  Vidi, CH/98/375, stav 1244; slično je i u WesentlichkeitstheorieSaveznog ustavnog suda SR Njemačke; vidi, u vezi s tim, Sommermann, Karl-Peteru: Mangoldt/Klein/ Starck, 1999-I, str. 129. i dalje.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.