Idi na sadržaj
AP 101/04 S.M. 20050118
AP 358/04 E. Š. 20050128
AP 531/04 Una banka d.d. Bihać 20050527
AP 551/03 S.A. 20040929
AP 58/03 S. G. et al. 20040104
AP 653/03 A. H.-Đ. et al. 20040304
CH/01/8050 Savić 20050907
CH/02/10476 Lugonjić 20040910
CH/02/12546 Čustović 20060705
CH/02/8770 „Dobojputevi” d.d. 20031205
CH/03/13106 et al.-AD Boksit „Milići“ et al. 20070627
CH/03/13593 Tripić 20050404
CH/03/14015 et al.-Ravnjak et al. 20060508
CH/03/14418 Tomić 20060913
CH/03/14880 Osmankić 20060913
CH/98/375 et al.-Đ. Besarović et al. 20050406
U 49/02 H.B. et al. 20031128
U 49/03-1 D. T. 20050722
U 49/03-2 D. T. 20040826
U 49/03-3 D. T. 20060526
U 5/04 S. Tihić „Ustavnost ustava“ 20060127
U 68/02-S. Tokić „Zakon o akcizama i porezu na promet“ 20040625

Kada je riječ o principu pravne države, ne radi se samo o pojmovima kao što je, npr., pravda – što je za sudsku praksu prilično bezobličan pojam – već o konkretnim pravnim principima koji uslovljavaju djelovanje javne vlasti. Tako se, recimo, u pojam pravne države ubraja i to da pravna država svojim građanima garantuje pravnu sigurnost,288 koja je bitno načelo bosanskohercegovačkog pravnog sistema.289

Pravna sigurnost znači i to da se svaki pojedinac može pouzdati u značenje i predvidivost pozitivnih pravnih propisa, kao i u prava i obaveze koji proizlaze iz tih propisa. To, prije svega, podrazumijeva da prava i obaveze građana ne mogu biti regulisani na osnovu (političkih) izjava koje nisu pravno obavezujuće (npr., memorandum o razumijevanju), već na osnovu zakonâ i sličnih pravnih akata koje je moguće preispitati.290 Dalje, pojedinac ne smije biti nesrazmjerno opterećen time što će mu njegova jednom stečena pravna pozicija biti oduzeta naknadnim izmjenama i dopunama zakona na neprihvatljiv i neprimjeren način. Princip pravne sigurnosti, naime, služi za to da se jednom faktičkom supstratu dodijele zakonom garantovane pravne posljedice. Nesrazmjerno opterećenje nastupa, recimo, ako se prava i obaveze pojedinca koji su postojali duži vremenski period retroaktivno oduzmu ili ograniče.291 Zbog toga je suprotno Ustavu, naprimjer, retroaktivno revidiranje ugovora o kupoprodaji stanova koji su bili društveno vlasništvo, a koji su potpisani 12 godina ranije, te koje je nadležni javni pravobranilac ovjerio.292 Tako je pravna sigurnost pojedinca ponekad u sukobu sa javnim interesima. Propisi kojim se retroaktivno ograničavaju stečene pravne pozicije moraju ispoštovati princip proporcionalnosti.293

Pri tome, potreba da se zaštite principi povjerenja u opstanak i kontinuitet pravnih propisa, na osnovu kojih su u prošlosti stvarana prava i dispozicije za budućnost, ne vrijedi samo u odnosu na opšte pravne akte (legislativu). Od pravosuđa i jurisprudencije (sudske prakse) traži se da imaju određenu konstantnost uprkos činjenici da sudovi formalno nisu vezani za ranije odluke. Zbog toga, sudovi moraju neprestano uzimati u obzir stalnu sudsku praksu ESLJP.294 Isto tako, i građaninu mora biti omogućeno da od sudova očekuje identična rješenja za identične probleme u situacijama u kojima zakon ne predviđa određeno slobodno polje za procjenu. Ali, važi i obrnuto: ukoliko sudovi uživaju određeno slobodno polje procjene (eng. margin of appreciation; njem. Ermessenspielraum), naprimjer, pri izricanju krivičnopravnih sankcija,295 nezavisnost sudstva mora biti poštivana. To znači da takve odluke, koje je zakon omogućio i koje se donose na osnovu vrijednosnog suda (Wertungsentscheidungen), u principu, ne podliježu ocjeni Ustavnog suda.

Različito zakonsko tretiranje zahtijeva razumno opravdanje. To važi čak i kada je osporavana odluka zakonita i ustavna, a različita u odnosu na druga lica u istoj situaciji, pošto niko nema pravo da zahtijeva jednakost u nepravednom tretmanu. Dakle, nema prava na jednak tretman ako je mjera/standard koju treba ocijeniti kao jednak ili nejednak tretman sama po sebi protivzakonita. U suprotnom, pravna sigurnost i obaveza jednakog tretmana bi zahtijevale od države da ponavlja nezakonito djelovanje. Time ovi principi nailaze na granice drugog bitnog postulata pravne države – zakonitog djelovanja države (vladavine prava) čak i onda ako bi to dovelo do nejednakog postupanja u identičnim slučajevima, a time i do pravne nesigurnosti.296 Princip pravne sigurnosti ne štiti povjerenje u nezakonito djelovanje koje se nastavlja.

Tvrdnja da Ustavni sud nejednako tretira identične slučajeve može biti povod za ponovno pokretanje postupka u kojem bi se preispitale odluke Ustavnog suda; ovo važi čak i onda kada Ustavni sud promijeni svoju sudsku praksu nakon objave osporavane odluke.297 Posljedica ovog jeste da stranka koja je izgubila u postupku pred Ustavnim sudom ima pravo na ponovno pokretanje postupka ukoliko Ustavni sud naknadno revidira svoje tumačenje propisa koji su bili relevantni za predmetnu odluku, ili ako donese neku drugu odluku koja je presedan.

U predmetu broj U 49/03 (odluka u meritumu od 26.8.2004. godine) apelantica je pred Ustavnim sudom zahtijevala da se izvrši prenos stanarskog prava sa njenog djeda, koji je umro 7.6.1999. U posljednjem stepenu redovnog sudstva Vrhovni sud RS je njen zahtjev odbio sa obrazloženjem da ona, kao unuka, ne spada u krug ljudi koji bi imali pravo da se na njih prenese stanarsko pravo. Naime, na osnovu izmijenjenih zakonskih propisa, koji su važili od 1993. do 28.10.1999. godine, unuci nosilaca stanarskog prava nisu imali zakonsku osnovu za prenos ovog prava.298 Ustavni sud je, prvo, potvrdio odluku Vrhovnog suda RS, te to obrazložio da apelantica, prema tada važećim zakonskim propisima, nije imala zaštićenu poziciju vlasnika,299 niti se, kada je navedeni stan u pitanju, radi o „domu“, u smislu člana 8. EKLJP.300 Kasnije je Ustavni sud odobrio da apelantica ponovo pokrene postupak, jer je, u međuvremenu, promijenio svoju jurisprudenciju u sličnim slučajevima. Promijenjena praksa Ustavnog suda, radi očuvanja pravne sigurnosti, učinila je neophodnim da se postupak obnovi – tako je argumentovao Ustavni sud.301 U odluci u meritumu od 26.5.2006. godine, koja je nakon toga uslijedila, Sud je utvrdio povredu apelantičinog prava na zaštitu doma u smislu člana 8. EKLJP. Vrhovni sud RS, suprotno Konvenciji, uzeo je u obzir samo pozitivnopravne zakone koji se tiču prenosa stanarskog prava a, pri tome, previdio je standarde iz člana 8. EKLJP.302 KLJP pri USBiH, nasuprot tome, zastupala je stanovište da unuci imaju pravo na stanarsko pravo koje je prvobitno pripadalo njihovim bakama i djedovima samo ako je u momentu donošenja konačnog upravnog rješenja (u drugom stepenu) pravo na prenos stanarskog prava zakonski postojalo, a zakonsko rješenje nije diskriminišuće prirode.303

Pravna sigurnost traži postojanost i zabranjuje retroaktivna ograničenja prava. Pravna sigurnost, istovremeno, znači i određene zahtjeve u vezi sa kvalitetom nekog zakona, koji mora biti pristupačan, predvidiv i procjenljiv. U tom smislu, ukazujući na aktuelnu praksu ESLJP,304 KLJP pri USBiH, u predmetu broj CH/03/14880305 izvodi zaključak da zakon, prije svega, mora biti dovoljno razumljiv. Građanin mora biti u poziciji da na osnovu zakona zaključi kako treba da se ponaša, a da to bude u skladu sa propisima primjenjivim na sporni predmetni slučaj. Drugo, norma se ne smatra zakonom u smislu EKLJP ako nije dovoljno precizno formulisana, kako bi građanin prema njoj mogao prilagoditi svoje ponašanje: građanin mora biti u stanju da – u mjeri koja odgovara okolnostima a, ako treba, i uz odgovarajuće profesionalno savjetovanje – predvidi posljedice svoga djelovanja. Naravno, ne traži se apsolutna i precizna predvidivost posljedica primjene zakona. Naime, dok je mogućnost da se predvidi pravna posljedica poželjna, prekomjerna rigidnost zakona zatvorila bi put tumačenjima prilagođenim promijenjenim okolnostima. Prema tome, mnogi zakoni moraju biti formulisani pomoću termina koji su manje ili više neodređeni, te čija je primjena i tumačenje pitanje prakse.

Pravna sigurnost je pretpostavka za djelotvornu pravnu zaštitu. Sudovi u tome imaju aktivnu ulogu, jer njihovo nedjelovanje kod građana izaziva nesigurnost u vezi sa obimom i granicama njihovih prava.306 U djelotvornu pravnu zaštitu ubraja se i to da za jedan isti slučaj nije dozvoljeno da se vodi više paralelnih postupaka. Recimo, ako Aneks 7. DMS predviđa mehanizme za povrat napuštene imovine, onda u istoj toj stvari ne mogu biti vođeni paralelno postupci pred entitetskim organima307 (povreda principa litis pendentio).

Međutim, prava pojedinca mogu da podliježu ograničenjima koja će služiti za zaštitu pravne sigurnosti. U to se, prije svega, ubrajaju zakonski rokovi.308

Postulat pravne sigurnosti, prema stanovištu Ustavnog suda, traži da se krivični postupak odgodi sve dok u postupku apstraktne kontrole normi koji se vodi pred Ustavnim sudom, prema članu VI/3.a) Ustava BiH, ne bude odlučeno o ustavnosti zakona koji optuženom daje imunitet.309

Pravna sigurnost, dalje, zahtijeva da postupak pronalaženja pravnog rješenja bude propisan i da okončanje postupka bude postojano (Bestandskraft). Izuzetak je ponovno pokretanje postupka, koje treba tretirati restriktivno i koji se – recimo, kada se radi o dokazima – pokreće samo onda ako se pojave novi dokazi, tzv. nova reperta. Ako se neki postupak protivzakonito ponovo pokrene, te ako se oštećenoj osobi u ponovno pokrenutom postupku oduzmu prava koja su joj ranije bila priznata, onda je to kršenje principa pravne sigurnosti.310 Slično se dešava i u slučaju kada nekom pojedincu bude priznato određeno pravo i kada sva dozvoljena pravna sredstva osporavanja budu iscrpljena, a, onda, na osnovu primjene nedozvoljenog pravnog sredstva (ovdje je riječ o reviziji), to pravo, ipak, bude ponovo osporeno. Oštećena osoba bi ovdje trebalo da vjeruje u postojanost prava. Ako mu se to pravo oduzme u nekom postupku u kojem se primijene nedozvoljena pravna sredstva, to je povreda njegovog povjerenja u pravnu sigurnost, koje bi, zapravo, trebalo da bude zaštićeno.311 U istoj mjeri je zaštićeno i pravo, stečeno pravosnažnom presudom, od retroaktivnog oduzimanja koje propiše zakon. Princip pravne sigurnosti u ovakvim slučajevima obavezuje nadležne organe da izvrše pravosnažnu presudu.312


Footnotes

  1.  CH/03/13106 et al., stav 44.

  2.  Uporedi, CH/98/375 et al., stav 1236.

  3.  U 68/02, tačka 45.

  4.  CH/03/13106 et al., stav 44.

  5.  Ibid., stav 44. i dalje.

  6.  CH/98/375 et al., stav 1241.

  7.  CH/02/10476, stav 92.

  8.  Uporedi, U 49/02, tačka 54, ukazujući na Evropsku komisiju za ljudska prava (u daljnjem tekstu i kao: EKomLJP), K. protiv SR Njemačke od 21.11.1990. godine, aplikacija broj 15252, i ESLJP, Iatridis protiv Grčke od 25.3.1999. godine, Izvještaji i odluke broj 1999-II, stav 58.

  9.  AP 653/03, tačka 44; CH/03/14015, stav 17.

  10.  U 49/03, rješenje, tačka 10.

  11.  Uporedi, U 49/03, tačka 13.

  12.  Tačka 29.

  13.  Tačka 36.

  14.  Rješenje od 22.7.2005. godine, tačka 10.

  15.  Tačka 40.

  16.  CH/03/14418, stav 44. i dalje.

  17.  Sunday Times protiv Ujedinjenog Kraljevstva od 26.4.1979. godine, serija A broj 30, st. 47. i 49.

  18.  Stav 39.

  19.  Uporedi, CH/02/8770, stav 61.

  20.  CH/01/8050, stav 121.

  21.  AP 551/03, tačka 23; CH/03/13593, stav 10; AP 101/04, tačka 35.

  22.  Uporedi, AP 58/03, tačka 8. i dalje.

  23.  CH/02/12546, stav 48. i dalje.

  24.  AP 358/04, tačka 25. i dalje.

  25.  AP 531/04, tačka 30.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.