Idi na sadržaj

1. Ustav će stupiti na snagu po potpisivanju Opšteg okvirnog sporazuma kao ustavni akt, kojim se amandmanski zamjenjuje i stavlja van snage Ustav Republike Bosne i Hercegovine.

2. U roku od tri mjeseca od stupanja na snagu ovog ustava, entiteti će amandmanskim postupkom izmijeniti svoje ustave da bi se osigurala saglasnost sa ovim ustavom u skladu sa članom III stav 3. tačka b).

Opšti okvirni sporazum za mir u Bosni i Hercegovini su potpisali 14.12.1995. godine u Parizu tadašnji predsjednici Socijalističke Republike Jugoslavije Slobodan Milošević, Republike Bosne i Hercegovine Alija Izetbegović i Republike Hrvatske Franjo Tuđman, kao i pet država-svjedoka: Republika Francuska, Savezna Republika Njemačka, Ruska Federacija, Ujedinjeno Kraljevstvo Britanije i Sjeverne Irske i Sjedinjene Američke Države, kao i Evropska unija, takođe, u svojstvu svjedoka.3932 Na osnovu člana XII, Ustav BiH je stupio na snagu u momentu njegovog potpisivanja. Ustav BiH je, štaviše, stupio na snagu samim potpisivanjem verzije ovog dokumenta na engleskom jeziku. Prije svega, treba naglasiti da važenje Ustava BiH nije pretjerano dovođeno u pitanje.3933

Ustav BiH je stupio na snagu nezavisno od (eventualne) ratifikacije nadležnih domaćih organa, te nezavisno od (eventualne) objave verzije na engleskom jeziku i verzija ovog dokumenta na službenim jezicima u službenim glasnicima države i entitetâ. Nedostatak današnjih verzija Ustava BiH na službenim jezicima posljedica je, prije svega, činjenice da se u Dejtonu raspravljalo o Ustavu BiH na engleskom jeziku. Naravno, u članu XI Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini navodi se da je Sporazum sačinjen na „bosanskom, hrvatskom […] i srpskom jeziku“. Međutim, ne postoji nikakav trag o postojanju te tri ravnopravne i autentične verzije. Iako nepostojanje ovih jezičkih verzija nije stvaralo velike probleme u samom procesu implementacije Ustava BiH, bosanskohercegovačke političke elite ne mogu se baš pohvaliti činjenicom da ne postoje službene verzije najvažnijeg pravnog dokumenta na službenim jezicima.

„Izmjene“ i „dopune“ su pravni izrazi pod kojima se uobičajeno podrazumijevaju određene promjene jednog pravnog akta s tim da taj pravni akt u novoj formi ostaje na snazi. Međutim, „izmjene“ i „dopune“ Ustava RBiH3934 Dejtonskim ustavom ne uključuju daljnje važenje bilo koje odredbe Ustava RBiH, mada upotreba pojma „izmjene“ logički vodi ka takvom načinu posmatranja ovog problema (Ustav RBiH versus Dejtonski ustav).3935 Razlog za ovakav zaključak, prije svega, nalazi se u upotrebi pojma „zamjenjuje“ (supersede), koji pojašnjava da novi ustav zauzima mjesto starog ustava. Istovremeno korištenje pojma „mijenja“ (amending) treba posmatrati u kontekstu principa kontinuiteta države (član I/1. Ustava BiH). Da je ustavotvorac namjeravao da ostavi na snazi određene odredbe Republičkog ustava, zasigurno bi postupao na drugačiji način u zakonodavno-tehničkom smislu. O potpunoj zamjeni ustavnog akta govori i član 2. Aneksa II uz Ustav BiH, prema kojem „svi zakoni, propisi i sudski poslovnici“ ostaju na snazi, ali ne i ustavnopravne odredbe.3936 Štaviše, i sâm Ustavni sud BiH je usvojio stav da je Republički ustav stavljen van snage.3937

Potpisivanjem Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini (član 5. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini u vezi sa Aneksom 4) Republika Bosna i Hercegovina je priznala samu sebe, kao i Federaciju Bosne i Hercegovine i Republiku Srpsku. Obrnuto, potpisivanjem Ustava BiH, tj. na osnovu člana I/1. Ustava BiH, i Federacija Bosne i Hercegovine i Republika Srpska su priznale neprekinuti, tj. kontinuirani međunarodnopravni subjektivitet Bosne i Hercegovine.3938 Na osnovu člana I/3. Ustava BiH, Federacija Bosne i Hercegovine i Republika Srpska su priznate kao tzv. entiteti,3939 uključujući i njihove ustave (član XII/2. Ustava BiH). Ovo je faktički vodilo njihovom degradiranju u državnoorganizacionom smislu s obzirom na to da su dobile neki oblik federalnih jedinica.3940 Konzekventno, član XII/2. Ustava BiH obavezuje entitete da u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Ustava BiH amandmanskim postupkom izmijene svoje ustave kako bi se osigurala njihova saglasnost sa Ustavom BiH, u skladu sa članom III/3.b) Ustava BiH.

Na vlastitu inicijativu entiteti nisu postupili prema obavezi da izmijene svoje ustave. Tek donošenjem pojedinih djelimičnih odluka Ustavnog suda BiH u predmetu broj U 5/98, a zbog činjenice da su entiteti u dugotrajnom i neuspješnom procesu pregovaranja3941 u potpunosti odbijali da usklade svoje ustave, Visoki predstavnik je oktrojisao izmjene i dopune entitetskih ustava, te ih prilagodio Ustavu BiH.3942 Štaviše, ni nakon nametanja ovih „međunarodnih” mjera za prilagođavanje entitetskih ustava, entiteti nisu samostalno preduzeli bilo kakve mjere kojim bi svoje ustave dalje prilagođavali Ustavu BiH. S vremenom se etablirala praksa da se prilagođavanje entitetskih ustava Ustavu BiH ograničava na postupke apstraktne ocjene ustavnosti pred Ustavnim sudom BiH prema članu VI/3.a) Ustava BiH.3943


Footnotes

  1.  O pojedinostima ustavotvornog procesa vidi prethodne navode pod: „A. Donošenje Ustava u okviru međunarodnopravnog sporazuma“, str. 19. i dalje.

  2.  O dilemama u vezi sa legitimitetom Ustava BiH uporedi komentare pod: „D. Sumnje u legitimitet“, str. 29. i dalje.

  3.  „Sl. l. RBiH“ br. 5/93, 8/93, 21/93, 6/94, 8/94, 10/94, 13/94, 30/94, 30/95, 37/95 i 49/95.

  4.  Kritički o „zamjeni“ Republičkog ustava: Šarčević, 1996, str. 120. i dalje. 3936 U tom smislu, takođe, i Festić, 2000, str. 169. i dalje.

  5.  Vidi, AP 915/08, tačka 8. Ukoliko se, uostalom, primjena klauzule o kontinuitetu pravnih propisa ograničava na podustavno pravo, onda je neodrživ stav Ustavnog suda BiH (U 13/04, tačka 3) da je član XII/1. Ustava BiH lex specialisu odnosu na član 2. Aneksa II uz Ustav BiH.

  6.  Drugačije, Kuzmanović,prema čijem mišljenju se Bosna i Hercegovina 1992. godine raspala na tri dijela, te je „Dejtonom” stvorena jedna nova „unija” Bosne i Hercegovine (Kuzmanović, 1999, str. 373. i dalje); slično, Kunić, 1997, str. 2. i dalje.

  7.  Uporedi, Marko, 2006.a, str. 518, koji govori o „ustavnom priznavanju postojanja Republike Srpske, kao i Federacije Bosne i Hercegovine“ (constitutional recognition of the existence of the Republika Srpska, as well as the Federation of Bosnia- Herzegovina; prevod sa engleskog N. A.).

  8.  Marko, 2006.a, str. 518.

  9.  Uporedi, Decision establishing interim procedures to protect vital interests of Constituent Peoples and Others, including freedom from Discriminationod 11.1.2001. godine.

  10.  Uporedi, Džihanović, 2001, str. 6, i Pejanović, 2004, str. 6. Vidi, takođe, Odluka o izmjenama i dopunama Ustava Federacije Bosne i Hercegovine i Odluka o izmjenama i dopunama Ustava Republike Srpske, obje od 19.4.2002. godine.

  11. Uporedi, naprimjer, U 4/04.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.