(b) Preispitivanje odluka Ustavnog suda BiH
Član 70. Pravila Ustavnog suda a. v. predviđa mogućnost da Sud preispituje usvojene odluke ukoliko: a) nastupi nova okolnost, b) koja bi na odlučujući način uticala na ishod postupka, c) i koja je Sudu bila nepoznata i d) stranka (koja predočava navedenu okolnost) u momentu donošenja odluke nije mogla znati za navedenu okolnost. Zahtjev za preispitivanje može podnijeti samo stranka u sporu, ali ne i treće lice,3816 niti neki sudija po službenoj dužnosti. Dalje, zahtjev je moguće podnijeti samo u roku od šest mjeseci od momenta kada je stranka saznala za navedenu okolnost. Revizija je isključena ako je od donošenja odluke protekla godina dana (prema staroj verziji, radilo se o pet godina).
Od rješenja o dopustivosti zahtjeva za preispitivanje treba razlikovati novu odluku donesenu u meritumu.3817 Ustavni sud prima facie preispituje da li su nove okolnosti u kontekstu osporavane odluke mogle uticati na ishod postupka.3818 Pitanje da li je neka okolnost „nova“ zahtijeva tumačenje, budući da se iz teksta jasno ne vidi da li se član 70. odnosi samo na tzv. nova reperta, ili i na tzv. nova producta, ili na nešto drugo. Prema pravnoj teoriji, nova producta predstavlja novu okolnost koja je objektivno nastala nakon donošenja određene odluke. Nova reperta je nova okolnost samo u subjektivnom smislu, jer zainteresovanoj stranci ili samom sudu iz opravdanih razloga nije bila dostupna.3819 Polazeći od ovih stavova, nepobitno je da se greška Suda (naprimjer, ako Sud zbog nehata nije uzeo u obzir jedan dio apelacije3820) ne može tretirati kao nova okolnost. Interesantno je napomenuti da se i promjena sudske prakse Ustavnog suda tretira kao nova činjenica u smislu člana 70. Pravila Ustavnog suda. Tako, u predmetu broj U 49/03 Ustavni sud je prihvatio zahtjev za reviziju u kojem je apelant tvrdio da je Ustavni sud, nakon odluke donesene u njegovoj prvoj apelaciji, izmijenio svoju sudsku praksu, što je zahtijevalo preispitivanje odluke.3821
Ovakva sudska praksa je upitna u pogledu principa pravne sigurnosti. Institut interne revizije odluka Ustavnog suda ne bi trebalo da služi za korekciju pogrešnih odluka. Takođe, saznanje da neko pravno mišljenje koje je zastupano u odluci nije više opravdano ne predstavlja „novu činjenicu“. Ukoliko Sud promjenu svoje sudske prakse posmatra kao promjenu u okviru ustavne realnosti, koja se mijenjala i dalje razvila u novom pravcu (upitno je da li je moguće da se desi u jednoj godini, a i ne predstavlja „izmijenjenu okolnost“ u smislu člana 70), onda i ovdje, ako bismo bili dosljedni, ne bi bilo primjereno retroaktivno prilagođavanje prijašnjih odluka koje su u momentu donošenja bile opravdane (!).
Footnotes
U 44/01, tačka 8.
AP 802/04, tačka 8.
Ibid., tačka 9.
U predmetu broj AP 979/04 Ustavni sud nije imao priliku da uzme u obzir stav tužene strane, budući da je on, zbog teškoća prilikom dostavljanja Ustavnom sudu, bio dostavljen tek nakon donošenja presude (tačka 11).
AP 1018/04, tačka 11.
U 49/03, tačka 10.