a. Status supervizora
Vladajući organ u Distriktu Brčko, koji je „naoružan“ dojmljivom vlašću, jeste supervizor.3666 Iako je njegov ured oformljen kao Ured Visokog predstavnika – sjever (Office of the High Representative-North)3667 i iako nosi oznaku „zamjenik Visokog predstavnika“,3668 on nije faktički podređen u odnosu na Ured Visokog predstavnika. Supervizor u Distriktu Brčko praktično uživa nezavisnost i – regionalno ograničeno – ista ovlaštenja kao i sâm Visoki predstavnik.
Prema tome, njegova pozicija se ne može objasniti a da ne bacimo pogled na status i funkciju samog Visokog predstavnika. Ona se, u principu, zasniva na dva stuba: Aneksu 10. DMS i „Bonskim ovlaštenjima“. Aneks 10. DMS bavi se pitanjem provođenja samog Sporazuma (Agreement on Civilian Implementation). Imenovanje onoga koji će voditi Ured Visokog predstavnika, međutim, nije uslijedilo ni po osnovu samog Sporazuma, niti je Sporazum predvidio da će Visoki predstavnik biti imenovan. Strane potpisnice Aneksa
10. DMS, u skladu sa njegovim članom I/2, zahtijevale (request) su njegovo imenovanje u skladu sa relevantnim rezolucijama Vijeća sigurnosti, znači, nije bilo nužno da ga isključivo imenuje samo Vijeće.3669 Tako je prvi nosilac ove funkcije, Šveđanin Carl Bildt, određen u Londonu, u decembru 1995. godine, te imenovan na osnovu Rezolucije Vijeća sigurnosti broj 1031 iz decembra 1995. godine. U praksi za funkciju Visokog predstavnika nadležna je bila konferencija za provođenje mirovnog plana, koju čini 55 država i međunarodnih organizacija, na kojoj je oformljeno Vijeće za implementaciju mira. Od samog početka institucionalni odnos Visokog predstavnika i UN nije bio sasvim razjašnjen.3670 Na osnovu člana II Aneksa 10. DMS, Visoki predstavnik je imao sljedeće zadatke: nadgledati provođenje mirovnog rješenja, održavati tijesne kontakte sa stranama potpisnicama, usklađivati aktivnosti civilnih organizacija i agencija u Bosni i Hercegovini, olakšati implementaciju Sporazuma, učestvovati u sastancima organizacija donatora; periodično izvještavati UN i članice Vijeća za implementaciju mira, davati smjernice i primati izvještaje od povjerenika međunarodnih operativnih policijskih snaga, ustanovljenih Aneksom 11. DMS. Na osnovu člana III3. Aneksa 10. DMS, Visoki predstavnik ima, prema zakonima Bosne i Hercegovine, sva prava i ovlaštenja koja su nužna za obavljanje njegove funkcije. Sveobuhvatne nadležnosti mu garantuje član V Aneksa 10. DMS. On je vrhovna instanca koja na obavezujući način daje tumačenje Sporazuma.
Vijeće za implementaciju mirovnog plana na konferenciji u Bonu, u decembru 1997. godine, organizovanoj zbog nezadovoljavajućeg razvoja situacije u Bosni i Hercegovini, na osnovu Zaključka od 10.12.1997. godine, trajno je proširilo ovlaštenja Visokog predstavnika.3671 Prema ovom zaključku, Visoki predstavnik ima pravo da donese obavezujuće odluke za organe Bosne i Hercegovine, privremene mjere ukoliko organi Države nisu u stanju da postignu sporazum i, uopšteno, „druge mjere“ koje će osiguravati implementaciju Mirovnog sporazuma. Ekstenzivna interpretacija „Bonskih ovlaštenja“ visokih predstavnika – kao, uostalom, i supervizora, u funkciji zamjenika Visokog predstavnika – vodila je tome da je OHR (i OHR-sjever) preduzimao i preduzima mjere egzekutivne i zakonodavne prirode, kao što je smjenjivanje državnih funkcionera u slučaju njihove nespremnosti za saradnju.3672
Takva široka ovlaštenja na isti način važe i za supervizora. Prvog nosioca te funkcije je imenovao Visoki predstavnik 1997. godine. Njegovi zadaci poklapali su se praktično sa zadacima Visokog predstavnika.3673 On je morao osigurati provođenje Sporazuma i jačanje demokratskih institucija. Dalje, on je mogao cjelokupno pravo koje je bilo suprotno DMS, Ustavu BiH ili nalozima supervizora staviti van snage. Ovlaštenje uključuje, a što je isključivo navedeno u Dopunskoj odluci Arbitražne odluke za spor oko međuentitetske granice na području Brčkog od 15.3.1998. godine,3674 pravo smjenjivanja funkcionera sa njihovih funkcija ukoliko se pokažu kao nekooperativni. Uostalom, u istoj odluci njemu su isključivo dodijeljena ona ista ovlaštenja koja su pripala Visokom predstavniku kao „Bonska ovlaštenja“. Možemo da zaključimo da je supervizor vrhovna vlast u Distriktu Brčko. Sa odobrenjem Visokog predstavnika, on izvještava Tribunal da su entiteti u potpunosti ispunili svoje obaveze, te da su organi Distrikta funkcionalni i održivi. Do tada Tribunal zadržava svoje obaveze.3675
Footnotes
Detalje vidi kod Smyrek, 2006, str. 157. i dalje; Rehs, 2006, str. 89. 3667 Pored drugih vanjskih pozicija Visokog predstavnika.
Broj 104 I B Bečke konferencije o provođenju mirovnih sporazuma i sudskih presuda od februara 1997. godine.
Rehs, 2006, str. 89.
Rehs, 2006, str. 90.
Vidi Internet-stranicu: <www.ohr.int/pic/default.asp?content_id=s5182>.
Rehs, 2006, str. 94. Više o tome vidi i komentar pod: (a) Pravni akti Visokog predstavnika (Aneks 10. DMS)“, str. 724. i dalje.
Bečka konferencija od 7.3.1997. godine, tekst konferencije u: OHR, 2007.
38 ILM 534 (1999) i u: OHR, 2007, uporedi zaključak broj 24.
Tačka 67. Konačne odluke: 38 ILM 534 (1999) i u: OHR, 2007.