Idi na sadržaj

Ovo lutanje u sudskoj praksi moguće je shvatiti u kontekstu žestokih političkih debata koje su u godinama u kojima su spomenute odluke donošene vođene o sudbini navodno nepravedno decertifikovanih policajaca. Politička nesigurnost morala se odraziti i na to kako su najviši sudovi u državi okvalifikovali pravnu osnovu za odlučivanje u ovim predmetima. U vezi sa mogućnosti da sudovi preispituju akte međunarodnih faktora (prije svega, OHR-a i SFOR-a) desila se promjena kako u jurisprudenciji Doma u predmetu Džaferović (prvo su prijave proglašavane da su ratione personae inkompatibilne u odnosu na Aneks 6, a kasnije više ne), tako i u jurisprudenciji Ustavnog suda BiH. Da li će s tim u vezi doći do određenog konsolidiranja u sudskoj praksi u okviru Aneksa 11. DMS (ali, i generalno u vezi sa cijelim kontekstom DMS), vjerovatno ćemo moći vidjeti za neko vrijeme.

Venecijanska komisija i komesar za ljudska prava Vijeća Evrope3535 postupak decertifikovanja ocijenili su kao nezadovoljavajući. Ukazujući na jurisprudenciju KLJP pri USBiH i na vlastite stavove, Venecijanska komisija svoje mišljenje od 24.10.2005. godine3536 bazira na tome da Bosna i Hercegovina, na osnovu svojih međunarodnopravnih obaveza iz Aneksa 11. DMS, ne može biti odgovorna za kršenje EKLJP u postupku decertifikovanja. Ipak, svim oštećenim osobama neophodno je osigurati jednakovrijedne mehanizme zaštite, što je u ovom slučaju odgovornost IPTF-a i UN kao nosilaca IPTF-a.3537 Iako je nova organizacija policijskih snaga radi stabilizacije zemlje neophodna, te iako su se pojavile znatne teškoće u vezi s tom organizacijom, nemoguće je predvidjeti zbog čega je oštećenim osobama uskraćena garancija pravičnog postupka.3538 U ovom mišljenju se dalje kaže:

„51. Neophodno je naglasiti da je UN-IPTF ovdje, u određenom smislu, preuzeo zadatke koji sigurno više liče na zadatke neke javne uprave nego na zadatke međunarodne organizacije. Nezamislivo je i nije u skladu sa demokratskim principima, principima pravne države ili sa poštivanjem ljudskih prava, ako domaći organi djeluju ili mogu djelovati, a da pri tome ne mogu biti podvrgnuti nekom obliku nezavisne pravne kontrole [podsjećanje na član II.5 Aneksa 11. DMS;3539 napomena autorâ]. Prema stanovištu Venecijanske komisije, transparentnost i obaveza polaganja računa vrlo su bitan element za kredibilitet i autoritet privremene teritorijalne uprave koju vrše međunarodne organizacije. Mir i sigurnost mogu se unaprijediti transparentnim i pravičnim postupcima.“3540

Budući da, prema stanovištu Venecijanske komisije, domaći sudovi nisu definitivno nadležni za preispitivanje spornih rješenja, primjereno bi bilo da UN preduzmu preispitivanje 150 odluka o decertifikovanju koje su osporavane pred domaćim sudovima. Naprimjer, to bi moglo da se uradi tako da Vijeće sigurnosti UN osnuje posebno sudsko tijelo/tribunal koje bi se sastojalo od nezavisnih eksperata.3541 Komesar za ljudska prava Vijeća Evrope, u principu, dijelio je stav Venecijanske komisije i ukazao na daljnje alternative mogućeg rješenja.3542

Nakon dugogodišnjih političkih borbi, koje su bile iscrpljujuće za oštećene osobe, između Jean-Marie Guéhenna, podsekretara UN za mirovne operacije (Under-Secretary-General for Peacekeeping Operations), i Ureda Visokog predstavnika3543 793 decertifikovana policajca su konačno 30.4.2007. godine, na osnovu neformalnog stava Vijeća sigurnosti UN (koji je usvojen u vrijeme britanskog predsjedavanja), dobila dozvolu da zatraže da se vrate na svoje ranije pozicije ukoliko je ponovno zapošljavanje moguće u skladu sa propisima novih zakona kojima se reguliše rad policije. Vijeće sigurnosti UN isključuje mogućnost poništavanja rješenjâ IPTF-a ili njihovo preispitivanje isto kao što propušta da prizna mogućnost da je bila donesena pogrešna odluka. Rješenje koje je u tom trenutku prihvaćeno ne omogućava oštećenim osobama da budu rehabilitovane i da njihov narušeni dignitet i ugled budu popravljeni putem pojedinačnog preispitivanja, te pred mnoge stavlja problem da se status quo ante u praksi jedva može ponovo ostvariti.3544 Prema tome, sadržaj rješenja se ne dovodi u pitanje, a Vijeće sigurnosti se ograničava na polovičnu neformalnu deklaraciju u kojoj se oštećenim osobama ukida zabrana vršenja zanimanja do kraja života, a koja je bila izrečena zajedno sa decertifikacijom.


Footnotes

  1.  Izvještaj o Specijalnoj misiji komesara za ljudska prava Vijeća Evrope o pitanju decertifikovanih policajaca, CommDH(2007)2, Strazbur, 17.1.2007. godine.

  2.  Venecijanska komisija, Opinion no 326/2004 on a possible Solution to the Issue of Decertification of Police Officers in BiH(„Mišljenje o mogućem rješenju problema decertifikovanih policijskih službenika u Bosni i Hercegovini“; prevod sa engleskog N. A.), CDL-AD(2005)024.

  3.  Ibid., stav 20. i dalje.

  4.  Ibid., stav 47. i dalje.

  5.  Prevod sa engleskog N. A.

  6.  Venecijanska komisija, Opinion no 326/2004 on a possible Solution to the Issueof Decertification of Police Officers in BiH(„Mišljenje o mogućem rješenju problema decertifikovanih policijskih službenika u Bosni i Hercegovini“; prevod sa engleskog N. A.), CDL-AD(2005)024, stav 53. i dalje.

  7.  Vidi Izvještaj o Specijalnoj misiji komesara za ljudska prava Vijeća Evrope o pitanju decertifikovanih policajaca, CommDH(2007)2, Strazbur, 17.1.2007. godine, stav 43. i dalje.

  8.  Uporedi dokumentaciju ESI, Picture Story, On Mount Olympus, iz februara 2007. godine, dostupno na Internet-stranici: <www.esiweb.org>.

  9.  Uporedi, ESI; Turning point on Mount Olympusod 16.5.2007. godine, dostupno na Internet-stranici: <www.esiweb.org>. Tamo se može naći i dopis britanskog predsjedavajućeg Vijeća sigurnosti UN stalnom predstavniku BiH pri UN; arhiv autorâ.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.