(a) Apstraktna kontrola ustavnosti
U odredbi člana VI/3.a) Ustav BiH izričito navodi „odredbe ustava i zakona“ kao predmet apstraktne kontrole ustavnosti. Predmetne grupe koje su navedene u članu VI/3.a) Ustava BiH nisu konačne, što se jasno može zaključiti iz konstrukcije „uključujući, ali ne ograničavajući se na to“.2923 Prema tome, predmetne grupe imaju karakter primjera nadležnosti.2924 Uprkos tome što član VI/3.a) Ustava BiH ne navodi eksplicitno zakone Bosne i Hercegovine, Ustavni sud je nadležan da preispituje i ove pravne akte. To se može zaključiti, s jedne strane, na osnovu činjenice da postupak apstraktne kontrole ustavnosti može pokrenuti predsjedavajući ili njegov zamjenik bilo kojeg doma Parlamentarne skupštine.2925 Ustavni sud, očigledno, polazi od toga da ovlaštenje ovih organa ima smisla samo ako se i državni zakoni mogu pobijati. S druge strane, ova nadležnost Ustavnog suda proizlazi iz činjenice da, prema članu III/3.b) Ustava BiH, Ustav BiH ima prioritet nad svim zakonima Bosne i Hercegovine.2926 U jednoj kasnijoj odluci Ustavni sud uopšte ne problematizuje ovu nadležnost.2927 Ustavni sud, međutim, jasno navodi da ne samo pojedine odredbe već i cijeli zakon može biti predmet ocjene ustavnosti.2928 Konačno, dodatni argument za nadležnost Ustavnog suda da preispituje državne zakone predstavlja i a contrario zaključak iz odredbe člana VI/3.c) Ustava BiH.2929 Na osnovu pitanja koje mu može proslijediti bilo koji sud, Ustavni sud može, uopšteno, preispitivati „zakone“, a ne samo „entitetske zakone“. Prema tome, ne bi se mogao naći opravdan razlog da se Ustavnom sudu negira nadležnost da preispituje državne zakone i po osnovu nadležnosti iz člana VI/3.a) Ustava BiH.
Ustavni sud svoju nadležnost tumači, sistemski gledano, sasvim pravilno, tako što se ograničava na opšta pravna akta.2930 Međutim, tu se ubrajaju ne samo entitetski već i državni akti.2931 Prema članu 17. stav 1. tačka 8. Pravila USBiH a. v., Ustavni sud preispituje samo važeće opšte pravne akte.2932 Na osnovu člana 65. stav 2. u vezi sa stavom 1. tačka 2. Pravila USBiH a. v., mogu se preispitivati i akti koji nisu na snazi ukoliko se radi o očiglednoj povredi odredaba člana II Ustava BiH,2933 ili ukoliko posljedice povrijeđenih prava i sloboda nisu otklonjene stavljanjem akta van snage.
Ustavni sud je prvi put preispitivao ustavnost odredaba ustava entitetâ u predmetu broj U 5/98.2934 To da Ustavni sud može odredbe ustava entitetâ staviti van snage, ne znači da Ustavni sud, u slučaju protivustavnosti odredaba ustava entitetâ, ima nadležnost „da stvara nove ustavne norme“.2935 Nadležnost Ustavnog suda da može da stavi van snage odredbe ustava entitetâ proizlazi i iz obaveze entitetâ, prema članu XII Ustava BiH, da vlastite ustave usklade sa Ustavom BiH po osnovu člana III/3.b) Ustava BIH.2936 Nadležnost Ustavnog suda za preispitivanje ne zavisi od broja pobijanih odredaba, niti postoji normativna razlika između „odredaba“ ustava i „osnovnih principa“ ustava.2937 Prema tome, i „osnovni principi“ ustavâ podliježu preispitivanju. Svaka odredba entitetskog ustava može biti predmet preispitivanja. Ipak, odredbe državnog Ustava ne mogu biti predmet ispitivanja ustavnosti, jer sve odredbe Ustava BiH imaju isti normativni rang.2938 Takođe, ni DMS ne može biti predmet preispitivanja ni u odnosu na Ustav RBiH. U predmetu broj U 7/97 Hrvatska stranka prava 1861. i Bosanskohercegovačka stranka prava 1861. tvrdile su da je DMS protivan članu 398. Ustava RBiH.2939 Dalje, navodile su da DMS potkopava integritet države i da je vodi razbijanju. Ustavni sud je odbio zahtjev za ocjenu ustavnosti bez dužih obrazloženja: „Ustav Bosne i Hercegovine je donesen kao Aneks IV Opštem okvirnom sporazumu za mir u Bosni i Hercegovini. Iz tog proizlazi da ne može postojati sukob i mogućnost spora između tog sporazuma i Ustava Bosne i Hercegovine.“ S druge strane, „Ustavni sud, takođe, nije nadležan da ocjenjuje ustavnost Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini u odnosu na Ustav Republike Bosne i Hercegovine, jer je [taj] Sud ustanovljen prema Ustavu Bosne i Hercegovine sa isključivim zadatkom da podržava […] ustav“.2940
Možemo se složiti sa ovakvim zaključkom Ustavnog suda. On, s druge strane, jasno daje do znanja da Ustavni sud, koji je stvoren u skladu sa Ustavom BiH, ne može koristiti Ustav RBiH kao standard preispitivanja. U suprotnom, ovaj sud bi morao da, na osnovu relevantnih odredaba ustavā RBiH i SFRJ, preispita osnovu svog postojanja, uključujući i pitanje (na neki način) revolucionarnog2941 mijenjanja, tj. stavljanja van snage Ustava RBiH putem Ustava BiH. Prema tome, kao Ustavni sud stvoren na osnovu važećeg Ustava BiH (član XII Ustava BiH), Ustavni sud je podređen samo važećem ustavu. Takođe, upućivanje na strukturalne razloge zaslužuje podršku, jer na taj način dobiveni zaključak da DMS ne može protivrječiti Ustavu iz Aneksa 4. može biti razumljiv samo onda ako se Okvirni sporazum i njegovi aneksi posmatraju kao jedan međunarodni ugovor. Da Ustavni sud podržava takav stav, postalo je jasno u kasnijoj sudskoj praksi2942 u kojoj je Sud, pozivajući se i na Odluku broj U 7/97, negirao svoju nadležnost u odnosu na mogućnost ispitivanja usaglašenosti drugih aneksa sa Ustavom (u Odluci broj U 7/97 se ne spominju drugi aneksi). Ukoliko se Okvirni sporazum i pojedini njegovi aneksi posmatraju kao jedinstveno ugovorno djelo, eventualne protivrječnosti mogu se riješiti upotrebom uobičajenih pravila o rješavanju pravnih suprotnosti, koje proizlaze iz principa jedinstva pravnog sistema (u ovom slučaju ugovora). Pojmovni sistem „Opšti okvirni sporazum – aneksi“ približava se tezi o njihovom jedinstvu. Ipak, dobrim argumentima može se zastupati i mišljenje da je Dejtonski mirovni sporazum, u stvarnosti, „skup“ samostalnih međunarodnih sporazuma, bez obzira na to što su povezani Opštim okvirnim sporazumom.2943 U tom slučaju, protivrječnost bi bila moguća, ako ništa drugo, tamo gdje se ne poklapaju ugovorne strane potpisnice, kao što je to slučaj sa Opštim okvirnim sporazumom i pojedinim aneksima. U svakom slučaju je ispravno, posmatrano sa stanovišta međunarodnog prava (konsenzualni princip), da jedan organ, koji je stvoren na osnovu jednog ugovora, nema nadležnost i vlast (naprimjer, sudsku) da djeluje u području u kojem se primjenjuje drugi ugovor, osim ukoliko to izričito nije ugovoreno.2944 Ovo bi moralo važiti i onda ako bi se Opšti okvirni sporazum i njegovi aneksi posmatrali kao jedinstveno ugovorno djelo sa obrazloženjem da Opšti okvirni sporazum nije ni u kakvom hijerarhijskom odnosu prema pojedinim aneksima.2945 Ako se polazi od međunarodnopravne samostalnosti pojedinih aneksa, onda bi, štaviše, eventualna protivrječnost mogla postojati između Ustava BiH (bez obzira na to da li se posmatra kao dio DMS ili ne) i Ustava RBiH, jer stupanje na snagu prvog, uz mijenjanje i stavljanje van snage drugog, nije regulisano u Opštem okvirnom sporazumu za mir u Bosni i Hercegovini, nego u članu XII Ustava BiH.
Ne mogu se preispitivati ni opšti upravni akti, bez obzira na to da li se radi o opštinskim aktima2946 ili aktima entitetskih vlada.2947 Isto važi i za interne pravilnike i statute škola,2948 odluke ili ugovore javnih preduzeća,2949 odluke upravnih odbora javne klinike i upravne akte Izborne komisije prema članu 2.9. tačka 2. Izbornog zakona BiH.2950 Ustavni sud nije pozvan ni da daje prijedloge ustavnih izmjena,2951 da daje savjete i mišljenja ili usvaja stavove.2952 U predmetu broj U 37/01 Ustavni sud je, na osnovu člana VI/3.a) Ustava BiH, odbacio apelaciju, tj. zahtjev grupe poslanika za ispitivanje odluke Visokog predstavnika o smjeni Edhema Bičakčića sa mjesta generalnog direktora Javnog preduzeća „Elektroprivreda Bosne i Hercegovine” a da nije precizirao zašto, ustvari, preispitivanje nije moguće.2953
Footnotes
U 12/98.
Ibid.
U 12/98.
Ibid.
U 1/99-1.
Ibid., tačka 2. i dalje.
Pojedinosti vidi na str. 772. i dalje.
Uporedi, član 19. stav 1, član. 22. stav 1. Pravila USBiH a. v., kao i U 58/02, tačka 15.
Uporedi, U 22/02, tačka 11. u vezi sa opštinskim statutom.
Uporedi, takođe, U 2/96.
U 23/02, tačka 6.
Uporedi, tačka 9. i dalje prve djelimične odluke o dopustivosti zahtjeva.
U 5/98-I, tačka 10.
Ibid.
Ibid.
Uporedi, U 5/04, tačka 13. i dalje, U 7/97; pojedinosti vidi pod: „a. Ustav BiH i EKLJP“, str. 142. i dalje; „2. Međunarodna zaštita ljudskih prava i sloboda“, str. 115. i dalje; fusnota broj 151, str. 47.
Vidi komentar pod: „7. Obim kontrole“, str. 153. i dalje.
U 7/97, potvrđeno u U 1/03, tačka 10.
U vezi s tim, vidi već navedeno pod: „C. Revolucionaran nastanak Ustava Bosne i Hercegovine?“, str. 25. i dalje.
U 7-11/98 u vezi sa Aneksom 6; U 40/00 u vezi sa Aneksom 3.
Tako, Dörr(fusnota broj 47, str. 27) ukazuje na (a) različite ugovorne strane za pojedine anekse i sâm okvirni sporazum, (b) kao i na izraze welcome and endorseiz pojedinih aneksa, koji se spominju u čl. II-VIII Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, a koji su, inače, teško prihvatljivi ako govorimo o „jedinstvenom ugovoru“. Vidi, takođe, Gaeta(fusnota 47, str. 27); autorica, između ostalog, upućuje na političku pozadinu međunarodnopravnog subjektiviteta Republike Srpske i Federacije Bosne i Hercegovine, koji, posmatrajući na taj način, zahtijeva priznanje (str. 158. i dalje).
Uporedi, član 34. Bečke konvencije o pravu međunarodnih ugovora: nijedan ugovor ne može se sklapati na teret trećeg, bez njegovog odobrenja.
O argumentu paraliteta uporedi još navode na strani 737.
U 3/96, U 2/97, U 6/97.
U 58/02, tačka 15.
U 16/96.
U 30/96.
Član 2.9. Izbornog zakona BiH glasi: „Izborna komisija Bosne i Hercegovine je nezavisan organ koji podnosi izvještaj neposredno Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine i čija ovlaštenja iz nje proizlaze. Izborna komisija Bosne i Hercegovine: 1. koordiniše, nadgleda i reguliše zakonitost rada svih izbornih komisija i biračkih odbora u skladu sa ovim zakonom; 2. donosi administrativne propise za provođenje ovog zakona; […].“
U 49/01.
U 58/02, tačka 17.
Uporedi i komentar pod: „v. Mogućnost preispitivanja pojedinačnih akata Visokog predstavnika pred sudom“, str. 739. i dalje.