Idi na sadržaj
U 1/01 Udruženje penzionera RS 20010710 „Sl. gl. BiH“ broj 17/01
U 1/96 Pravilnik Osnovne škole Katoličkog školskog centra u Sarajevu 20000226
U 1/97 Odluka Vlade Tuzlansko-podrinjskog kantona 19980406 „Sl. gl. BiH“ broj 05/98
U 1/98-1 Silajdžić 19981112 „Sl. gl. BiH“ broj 22/98
U 10/97 Advokatska komora BiH 19980406 „Sl. gl. BiH“ broj 05/98
U 12/96 Zakon o novinsko-izdavačkoj organizaciji „Službeni list Republike Srpske“ 19990226
U 17/01 Zakon o radu RS (Osnovni sud) 20011024 „Sl. gl. BiH“ broj 27/01
U 18/01 Zakon o privatizaciji državnih stanova 20010803 „Sl. gl. BiH“ broj 19/01
U 2/96 Odluka o utvrđivanju visine carinskih stopa 19980406 „Sl. gl. BiH“ broj 05/98
U 20/96 Odluka o Javnom pravobranilaštvu Grada Sarajeva 19990226
U 21/96 Zakon o obavljanju određenih poslova opština u organima uprave Grada Sarajeva za vrijeme ratnog stanja 19971222
U 26/96 Vijeće Kongresa bošnjačkih intelektualaca 19980914 „Sl. gl. BiH“ broj 17/98
U 29/00 „2-godišnje pravilo“ 20010416 „Sl. gl. BiH“ broj 10/01
U 29/96 Pravilnik o primjeni poreskih stopa… 19980511 „Sl. gl. BiH“ broj 07/98
U 3/97 Opštinski sud Sanski Most 19980406 „Sl. gl. BiH“ broj 05/98
U 31/96 Petković 19980511 „Sl. gl. BiH“ broj 07/98
U 32/96 Odluka o uvođenju opštinske naknade za vrijeme ratnog stanja 19971222
U 38/01 Zakon o penzionom i invalidskom osiguranju 20020829 „Sl. gl. BiH“ broj 24/02
U 4/96 Zakon o platama pripadnika Armije i policije Bosne i Hercegovine 19999226
U 40/95 SDPBiH 19971222
U 41/02 Pravilnik o ovjeri političkih stranaka, nezavisnih kandidata, koalicija i listi nezavisnih kandidata za učešće na izborima 20030820 „Sl. gl. BiH“ broj 25/03
U 41/03 I.S. (član 143. Zakona o radu FBiH) 20011210 „Sl. gl. BiH“ broj 38/03
U 43/01 Zakon o penzionom i invalidskom osiguranju 20020423 „Sl. gl. BiH“ broj 08/02
U 46/01 N. Z. 20020615 „Sl. gl. BiH“ broj 13/02
U 48/01 Coor-Ex 20020829 „Sl. gl. BiH“ broj 24/02
U 66/02 MUPFBiH 20040130
U 7/97 DMS 19980511 „Sl. gl. BiH“ broj 07/98
U 71/02 Zakon o penzionom i invalidskom osiguranju (SUBNOR) 20030820 „Sl. gl. BiH“ broj 25/03
U 9/96 Imovinski zakoni 19980914 „Sl. gl. BiH“ broj 17/98
U 9/97 Independent-Internacionalni institut za zaštitu ljudskih prava i pronalaženje nestalih osoba – Zenica 19980406 „Sl. gl. BiH“ broj 05/98

Ovlašteni podnosilac zahtjeva po osnovu člana VI/3.a) Ustava BiH jesu član Predsjedništva, predsjedavajući Vijeća ministara, predsjedavajući ili njegov zamjenik bilo kojeg doma Parlamentarne skupštine; jedna četvrtina članova/ delegata bilo kojeg doma Parlamentarne skupštine ili jedna četvrtina članova bilo kojeg doma zakonodavnog organa jednog entiteta. Odredba o ovlaštenim podnosiocima zahtjeva važi kako za apstraktnu kontrolu ustavnosti, tako i za organske, tj. federalne sporove.

Sistemski posmatrano, može se primijetiti da organi vlasti nisu nosioci subjektivnih prava i obaveza, jer nemaju status pravnih subjekata. Pravni subjektivitet imaju isključivo administrativno-teritorijalne jedinice kojima oni pripadaju. Prema tome, iako se kod federalnih, tj. organskih sporova odlučuje

  • o nadležnostima tih administrativno-teritorijalnih jedinica, često se govori
  • o pravima i obavezama samih organa, jer oni sami izvršavaju nadležnosti javnopravnih subjekata. Ipak, pred Ustavnim sudom se ne odlučuje o subjektivnim pravima navedenih organa, već o funkcionalnosti političkih procesa.2904

Znatno ograničenje ovlaštenja da se pokrenu federalni, tj. organski sporovi pred Ustavnim sudom može voditi tome da važni sporovi o državnoj organizaciji ne mogu biti riješeni pred Ustavnim sudom samo zbog toga što se ne može naći ovlašteni podnosilac zahtjeva koji će podnijeti zahtjev. Uprkos ovom zaključku, Ustavni sud se priklonio tumačenju koje je usko orijentirano na jezičko značenje člana VI/3.a) Ustava BiH.2905 Tako, naprimjer, razjašnjenje bitnog federalnog spora može zavisiti isključivo od volje entitetskog zakonodavca. Ukoliko zakonodavac ne želi da pokrene postupak pred Ustavnim sudom, državna funkcionalnost može biti trajno opterećena neriješenim sporovima o nadležnosti.

Predsjedavajući Vijeća ministara je ovlašten da sâm podnese zahtjev po članu VI/3.a) Ustava BiH, a ako je potrebno, i protiv volje kopredsjedavajućeg Vijeća ministara. Zajednički i usaglašen zahtjev kopredsjedavajućih nije potreban.2906 Zahtjev nije nedozvoljen samo zbog toga što podnosilac zahtjeva više ne obavlja svoju funkciju na osnovu koje je bio ovlašten da u tom trenutku podnese zahtjev.2907

Pojedini građani,2908 preduzeća,2909 političke stranke,2910 opštine,2911 načelnici opština,2912 niži sudovi ili same sudije,2913 privatni instituti,2914 advokatske komore,2915 udruženja penzionera,2916 grupe građana ili udruženja građana,2917 pojedini ministri, čak i kada vode spor sa jednim od navedenih organa, nisu ovlašteni da podnesu zahtjeve po članu VI/3.a) Ustava BiH.2918 Činjenica da grupe građana ili udruženja stalno pokušavaju da ospore određene zakone pred Ustavnim sudom, mada nisu oštećeni u svojoj subjektivnopravnoj sferi [član VI/3.b) Ustava BiH], obrazlaže se time da je prethodnik Ustavnog suda za vrijeme (Socijalističke) Republike Bosne i Hercegovine imao nadležnost da odlučuje o tzv. actio popularis.

Iako se postupak apstraktne kontrole ustavnosti u ustavnopravoj teoriji označava kao objektivni postupak (zato što je, s jedne strane, potreban samo ovlašteni podnosilac zahtjeva, ali ne i protivnik podnosioca zahtjeva a, s druge strane, taj postupak ne služi za ostvarivanje subjektivnih pravnih pozicija2919) u njemu redovno postoje, pored podnosioca zahtjeva, i druge strane u postupku, neka vrsta procesnih protivnika podnosioca zahtjeva. Prije svih, mislimo na donosioca pobijanog opšteg akta [član 15. stav 1.a) Pravila USBiH a. v.]. Naime, iza postupka apstraktne kontrole ustavnosti uvijek se krije politički konflikt između pozicije i opozicije, koje u postupku pred Ustavnim sudom postaju prirodni protivnici. Time se apstraktna kontrola ustavnosti praktično približava jednoj vrsti kontradiktornog postupka.2920


Footnotes

  1.  Uporedi, Löwer,1987, paragraf 56, str. 737. i dalje, citirano u: Schlaich/Korioth,2001, str. 56, fusnota 8.

  2.  U 66/02, tačka 9.

  3.  U 1/98.

  4.  U 19/01, tačka 12.

  5.  U 1/96, U 4/96, U 9/96, U 31/96, U 29/00, U 43/01, U 41/02, U 60/02, U 41/03.

  6.  U 2/96, U 12/96, U 29/96, U 32/96, U 1/97, U 46/01, tačka 4, U 48/01.

  7.  U 40/95, U 7/97.

  8.  U 21/96.

  9.  U 20/96.

  10.  U 3/97, U 17/01.

  11.  U 9/97.

  12.  U 10/97.

  13.  U 1/01, U 38/01.

  14.  U 26/96, U 18/01, U 29/00, U 71/02.

  15.  U 66/02.

  16.  Vidi, Voßkuhleu: Mangoldt/Klein/Starck, 1999, str. 1052. i dalje.

  17.  Ibid.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.