3. Član III/5.b) Ustava BiH
Postavlja se pitanje da li član III/5.b) Ustava BiH konstituiše mehanizam za prenos nadležnosti koji se razlikuje od onog propisanog članom III/5.a) Ustava BiH, ili prosto propisuje obavezu entitetâ da započnu pregovore. Neko bi mogao tvrditi, naravno, da član III/5.b) Ustava BiH samo propisuje obavezu da se pregovara. Ukoliko rezultat takvih pregovora bude odluka o prenosu nadležnosti na BiH, nadležnosti moraju biti prenesene na osnovu sporazuma o prenosu, kako je to predviđeno članom III/5.a) Ustava BiH.
Praksa Ustavnog suda BiH, izgleda, teži da se član III/5.b) Ustava BiH tumači na nešto drugačiji način. Član III/5.b) Ustava BiH je tumačen u smislu da predstavlja jasnu i posebnu osnovu za zaključivanje sporazuma o prenosu nadležnosti na institucije Bosne i Hercegovine. I sami entiteti su protumačili ovu odredbu na takav način. Primjećujemo, naprimjer, da su entiteti odlučili da se osnuje Visoko sudsko i tužilačko vijeće na osnovu sporazuma, zaključenog prema članu III/5.b) Ustava BiH. Ustavni sud BiH je, takođe, tumačio ovu odredbu na sličan način. Tako, u predmetu broj U 17/05 je zaključio:
„[…] s obzirom na to da su, u skladu sa navedenom ustavnom odredbom, entiteti započeli pregovore […] ‘o korištenju izvora energije’ koji su okončani potpisivanjem sporazuma kojim je državi Bosni i Hercegovini povjereno u nadležnost da formira Kompaniju za prenos električne energije i donese odgovarajuće zakone. “2692
Ustavni sud BiH je, izgleda, smatrao da sporazum postignut u ovom slučaju čini integralni dio pregovora na koje ukazuje član III/5.b) Ustava BiH i da je efekt ovog sporazuma prenos nadležnosti sa entitetâ na državu BiH.
Ako član III/5.b) Ustava BiH čini dodatnu osnovu na kojoj entiteti mogu postići sporazum o prenosu nadležnosti, neko se može zapitati da li rok od šest mjeseci, propisan u toj odredbi, limitira njihove kapacitete u tom smislu. Jednostavnije rečeno, postavlja se pitanje da li mehanizam predviđen članom III/5.b) Ustava BiH ostaje na raspolaganju entitetima nakon isteka roka od 6 mjeseci koji je propisan tom odredbom.
U predmetu broj U 17/05 Ustavni sud BiH je razmatrao sporazum sklopljen na osnovu odredbe člana III/5.b) Ustava BiH, koji je postignut nekoliko godina nakon isteka roka od 6 mjeseci, te potvrdio njegovu ustavnost.2693 Sporazum o prenosu nadležnosti u vezi sa osnivanjem Visokog sudskog i tužilačkog vijeća postignut je prema odredbama člana III/5.b) Ustava BiH i zaključen nakon isteka roka od šest mjeseci propisanog tom odredbom. Ustavnost ovog sporazuma je potvrđena u predmetu Ustavnog suda BiH broj U 11/08.2694
Kakav je intenzitet obaveze pregovaranja? Kao što je prethodno navedeno, u predmetu broj U 42/01 tvrdilo se da je RS povrijedila član III/5.b) Ustava BiH tako što je sklopila sporazum o specijalnim paralelnim odnosima sa Federalnom Republikom Jugoslavijom, prema kojem su se obje strane potpisnice složile da će sarađivati u oblasti ekonomije i korištenja prirodnih resursa. Podnosilac zahtjeva je tvrdio da sporazum prejudicira i limitira mogućnost RS da ispunjava svoje obaveze da pregovara iz člana III/5.b) Ustava BiH.2695 Sud je odbio navode podnosioca zahtjeva i zaključio da pobijane odredbe o specijalnim paralelnim odnosima mogu biti tumačene na način koji je saglasan Ustavu BiH. Sud je, takođe, uočio da su odredbe sporazuma opšte prirode, da nisu direktno primjenjive i da zahtijevaju dodatnu formulaciju u aneksima na sporazum ukoliko bi se sporazum htio provesti.2696
Možemo zaključiti da obaveza pregovaranja koja proizlazi iz člana III/5.b) Ustava BiH ne sprečava entitete da, u datim okvirima iz člana III/2.a) Ustava BiH, sklapaju sporazume koji se tiču materije iz člana III/5.b) Ustava BiH.
Footnotes
Vidi, U 17/05, tačka 17.
Vidi, U 17/05, tačka 16.
U 11/08, tač. 18-26. Može se nazrijeti da je Sud zaključio da je sporazum o prenosu nadležnosti validan u smislu člana III/5.a) Ustava BiH, bez obzira na činjenicu da je sporazum sklopljen po osnovu člana III/5.b) Ustava BiH (vidi tačku 23). Na drugom mjestu u obrazloženju Sud je naglasio da je sporazum sklopljen na osnovu člana III/5. Ustava BiH (vidi tačku 26).
U 42/01, tačka 8.
Ibid., tačka 23.