Idi na sadržaj

Jednostavnije rečeno, postavlja se pitanje: Da li se Ustavni sud BiH može osloniti na sâm sadržaj sporazuma o prenosu nadležnosti kako bi preispitivao ustavnost pobijanog pravnog akta? Sudska praksa Ustavnog suda BiH nije u potpunosti jasna. Ustavni sud BiH je usvojio veoma restriktivan pristup u predmetu broj U 17/05. U ovom predmetu, naime, podnosioci zahtjeva su zahtijevali od Suda da preispita usaglašenost određenog broja zakonskih odredaba koje su usvojene po osnovu sporazuma sklopljenog prema članu III/5.a) Ustava BiH sa samim tim sporazumom. Ustavni sud BiH je ukazao na to da je nadležan da ispituje ustavnost pobijanih zakonskih odredaba samo u odnosu na odredbe Ustava BiH (a ne u odnosu na odredbe samog sporazuma o prenosu nadležnosti). Ipak, sud je otišao i korak dalje, te ukazao da ove odredbe nisu dio Ustava.2660

Stav Suda u predmetu broj U 17/05 izgleda pretjerano restriktivan i značajno odstupa od njegove prethodne pozicije u vezi sa ovim pitanjem. U predmetu broj U 14/04 Ustavni sud BiH je imao zadatak da ocijeni ustavnost zakona iz oblasti indirektnog oporezivanja koji je usvojio entitet. Podnosilac zahtjeva je tvrdio da legislativa koju je usvojila Bosna i Hercegovina na osnovu sporazuma o prenosu nadležnosti zahtijeva da proglašenje entitetske legislative o indirektnom oporezivanju, ili izmjena postojeće legislative, dobije saglasnost Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje. Uzimajući u obzir da takvo odobrenje nije nikada dobijeno, podnosilac zahtjeva je tvrdio da entitetski zakon nije ustavan. Ustavni sud BiH je potvrdio stav podnosioca zahtjeva i obrazložio:

„28. Stoga, Ustavni sud naglašava da Parlament Federacije BiH, usvajanjem osporenih zakona, nije ispoštovao proceduru koja je predviđena članom 25. stav 4. Zakona o sistemu indirektnog oporezivanja, čime je de facto Federacija BiH preuzela ovlaštenja koja je prethodno, Sporazumom od 5. decembra 2003. godine, prenijela na nivo države Bosne i Hercegovine. Ustavni sud smatra da se ovakvim postupkom dovodi u pitanje funkcionisanje Bosne i Hercegovine na principu ‘vladavine prava’, a posebno da se krši odredba člana III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine, s obzirom na to da Parlament Federacije BiH nije poštovao proceduru predviđenu Zakonom o sistemu indirektnog oporezivanja koji je usvojila Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine, te on, stoga, bez svake sumnje predstavlja ‘odluku zajedničkih institucija Bosne i Hercegovine’. Osim toga, usvajanjem osporenih zakona bez odobrenja Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje Parlament Federacije BiH je prekršio i odredbu člana III/5.a) Ustava Bosne i Hercegovine s obzirom na to da je time ušao u okvir nadležnosti koje je prethodno Federacija BiH sporazumom prenijela u nadležnost države Bosne i Hercegovine.

29. Imajući u vidu navedeno, Ustavni sud konstatuje da odredbe čl. 1. i 2. Zakona o izmjenama Zakona o porezu na promet proizvoda i usluga (‘Službene novine Federacije BiH’ broj 39/04), te odredbe čl. 1. i 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na bezalkoholna pića (‘Službene novine Federacije BiH’ broj 39/04) nisu u skladu sa odredbama čl. III/3.b) i III/5.a) Ustava Bosne i Hercegovine. [naglasak autorâ]“

Koristeći odredbe iz sporazuma o prenosu nadležnosti, zaključenog na osnovu člana III/5.a) Ustava BiH, pri razmatranju ustavnosti pobijanog normativnog akta, Sud je „otišao veoma daleko“ (tj. izvan svoje nadležnosti). Sud se oslonio na odredbe zakona koje je usvojila Bosna i Hercegovina na osnovu sporazuma o prenosu nadležnosti. Dalje, izričito je naglasio da propust entitetskog zakonodavca da ispoštuje sistem davanja odobrenja koji je predviđen državnom legislativom vodi ka povredi člana III/5.a) Ustava BiH. Ipak, postoji određena sumnja u ovakav stav, tj. da Ustavni sud BiH koristi odredbe državne legislative kao standard za ocjenu ustavnosti.2661

Ipak, čini se da obrazloženje Ustavnog suda BiH u predmetu broj U 14/04 dosta dobro odgovara novonastalim okolnostima koje su nužna posljedica sporazuma o prenosu nadležnosti. Sud je, naravno, pozvan da zaštiti integritet nove podjele nadležnosti koja proizlazi iz sporazuma o prenosu nadležnosti, tako da se neizbježno nalazi u centru tih zbivanja. Kao što smo prije naveli, Ustavni sud BiH, da bi zaštitio nadležnosti koje su prenesene na državu,2662 već je stavio van snage normativne akte koje je usvojio entitet. Štaviše, Sud je privremenom mjerom obustavio primjenu pobijanog pravnog akta.2663 U vezi sa navedenim, možemo reći da je ključna uloga Ustavnog suda BiH zaštita koherentnosti i da treba da bude takva i u budućnosti.2664


Footnotes

  1.  U 17/05, tačka 16.

  2.  Vidi, takođe, tač. 16-18. u predmetu broj U 14/04, u kojima je Sud zahtjev proglasio dopustivim na osnovu člana VI/3.a) Ustava BiH. Ovo potvrđuje stav da odredbe legislative čine sastavni dio ocjene ustavnosti od Ustavnog suda BiH.

  3.  Vidi, uopšteno, U 14/04.

  4.  U 14/04.

  5.  Uloga Ustavnog suda BiH može, takođe, biti od posebnog značaja za kontrolu ustavnosti akata koje usvoje drugi organi involvirani u novostvoreni sistem prenesenih nadležnosti. Može se nazrijeti, naprimjer, da organi koji su ustanovljeni u okvirima sporazuma o prenosu nadležnosti (kao Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje) mogu preuzeti radnje koje bi neki ocijenili kao ultra vires. Ustavni sud BiH, prema našem mišljenju, mogao bi koristiti svoja ovlaštenja u takvim predmetima. Uzimajući peranalogiampoziciju suda u predmetu broj U 14/04, u kojem je Ustavni sud BiH, da bi ograničio aktivnost entitetskog zakonodavca, koristio odredbe legislative koju je Bosna i Hercegovina usvojila oslanjajući se na sporazum o prenosu nadležnosti, slične kontrole bi se mogle vršiti prema radnjama koje preduzima, naprimjer, Upravni odbor. Pri utvrđivanju da li je dati organ radio van okvira svojih nadležnosti, treba razlikovati radnje koje se direktno ubrajaju u suštinsko polje nadležnosti toga organa, s jedne strane, i radnje koje su više tehničke ili administrativne prirode, s druge strane. Fleksibilan pristup ovom razlikovanju bio bi koristan kako bi se dozvolilo takvim institucijama da se prilagode kompleksnoj administrativnoj okolini.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.