Idi na sadržaj

Uticaj sporazuma o prenosu nadležnosti može biti određen prema sistemu „od slučaja do slučaja“, uzimajući u obzir da svaki sporazum ima svoj vlastiti cilj i modalitete. Pri svakom pojedinačnom određivanju elemenata koji se prenose, izgleda, mogu da se primijene dvije osnovne varijable: (1) Šta Ustav BiH dozvoljava da se prenese? (2) Šta sâm sporazum predviđa?

Šta je dozvoljeno da se prenese? Član III/5.a) Ustava BiH može biti tumačen tako da dozvoljava da se samo prenese pravo korištenja nadležnosti, a ne i sama nadležnost. Ne namjeravamo da se složimo sa ovakvom interpretacijom. Razlog za ovakav stav motivisan je potrebom da se osigura najviši nivo stabilnosti i koherentnosti unutar ustavnopravnog sistema podjele nadležnosti. Dozvoljavajući entitetima da preraspodjeljuju nadležnosti koje su inicijalno podijeljene samim Ustavom BiH, sporazumi o prenosu nadležnosti predviđaju više načina kojima se stabilnost i koherentnost tog sistema može narušiti.2653 Stoga, naš stav je da član III/5.a) Ustava BiH treba biti tumačen tako da zahtijeva zaštitu koherentnosti i održivosti sistema koji je uspostavljen Ustavom BiH i da ne treba da se automatski otvaraju vrata aranžmanima koji bi uvodili iracionalnosti u taj sistem.

Štaviše, sporazumi o prenosu nadležnosti su često popraćeni usvajanjem zakonodavstva i utvrđivanjem složene upravne strukture, koja uspostavlja sasvim konkretne službe i usluge za građane. To, samo po sebi, predstavlja argument i potkrepljuje stvaranje jasnog ustavnog okvira koji dozvoljava da se prenos nadležnosti izvrši na racionalan i koherentan način. Zbog nedostatka jasnih odredaba u samom sporazumu koje bi išle u prilog suprotnom tumačenju, usvaja se stav da sporazum o prenosu nadležnosti, zaključen po osnovu člana III/5.a) Ustava BiH, predstavlja prenos relevantne nadležnosti kao takve sa svim pripadajućim sub/nadležnostima, koje su nužne da bi se osnovna nadležnost mogla crpiti.2654

Šta sâm sporazum može predvidjeti? Kao što je nagoviješteno u prethodnom tekstu, entiteti imaju diskreciju da na restriktivan način urede set aranžmana za prijenos nadležnosti.2655 Iako do sada nije jasno razjašnjeno u kojoj mjeri su entiteti nadležni da to čine na takav način, predmet Ustavnog suda BiH broj U 14/04 nudi nam veći broj preliminarnih indikacija kao odgovor. U ovom predmetu podnosioci zahtjeva su tražili da se ocijeni ustavnost zakona koje je usvojila FBiH a koji se odnose na nadležnosti iz oblasti indirektnog oporezivanja.2656 Oslanjajući se na sâm prenos nadležnosti, BiH je usvojila Zakon o indirektnom oporezivanju2657 po osnovu kojeg je uspostavila Upravu za indirektno oporezivanje sa Upravnim odborom, koji se sastojao od ministara finansija Bosne i Hercegovine i entitetâ, kao i tri eksperta. Ovom odboru je dato ovlaštenje za davanje prethodnog odobrenja za proglašenje državne ili entitetske legislative ili legislative Distrikta Brčko o indirektnom oporezivanju ili o njenoj izmjeni.2658 Jednostavnije rečeno, entiteti su zadržali nadležnosti da usvajaju legislativu u području indirektnog oporezivanja, ali je ta nadležnost uslovljena prenošenjem prava na tijelo Bosne i Hercegovine koje daje odobrenje na to.

U navedenom slučaju Ustavnog suda BiH pobijani zakon je predstavljao izmjene postojeće legislative FBiH koja je regulisala fiskalnu oblast indirektnog oporezivanja. Uzimajući u obzir da dozvola Odbora nije ni tražena ni dobivena, podnosioci zahtjeva su tvrdili da je zakon koji je usvojila FBiH neustavan. U svojoj veoma bitnoj odluci Ustavni sud BiH je smatrao da je propust Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine da dobije saglasnost Odbora vodio ka povredi čl. III/3.b) i III/5.a) Ustava BiH, pri čemu je implicitno usvojen stav da entiteti mogu prenijeti samo dio nadležnosti.2659


Footnotes

  1.  Izgleda da je Ustavni sud BiH priznao specifičnu prirodu mehanizama sporazumnih prenosa nadležnosti prema članu III/5.a) Ustava BiH i isključio više mogućih načina na osnovu kojih se mogu prenositi nadležnosti. Jedan od njih jeste i prenos isključivih nadležnosti Države na institucije entitetâ uočavajući da za to ne postoji ustavnopravna osnova (vidi, U 11/08, tačka 21).

  2.  U odnosu na sistem prenosa nadležnosti utvrđen Ustavom FBiH, neki su tvrdili suprotno (vidi, Evropska komisija za demokratiju putem zakona, Mišljenje o prenosu nadležnosti u oblasti visokog obrazovanja u okviru Federacije Bosne i Hercegovine [Opinion on the Transfer of Responsibility in the Field of Higher Education within the Federation of Bosnia and Herzegovina], Mišljenje broj 258/2003 od 24.10.2003. godine, stav 16). Iako bismo se mogli složiti sa izraženim stavom Komisije u odnosu na izbjegavanje pravne nesigurnosti, naše mišljenje se razlikuje u vezi sa sredstvima kojima se izbjegavanje takve nesigurnosti može postići.

  3.  Iako nije upitno da entitet ima ovlaštenje da to čini, obim tog ovlaštenja bi mogao biti predmet preispitivanja Ustavnog suda BiH. Moglo bi se i te kako pretpostaviti da bi Ustavni sud BiH mogao, zbog razloga koji su navedeni, proglasiti neustavnim određene aspekte sporazuma, jer narušavaju opštu koherentnost i održivost sistema podjele nadležnosti kako je to utvrđeno samim Ustavom BiH.

  4.  Kao što je već navedeno, entiteti su, sporazumom po osnovu člana III/5.a) Ustava BiH, prenijeli određene nadležnosti iz oblasti indirektnog oporezivanja na Državu. Sporazum nije objavljen. Vidi, međutim, Odluku o davanju saglasnosti na Sporazum o nadležnostima u oblasti indirektnog oporezivanja („Sl. n. FBiH“ broj 64/03); vidi, takođe, Zaključke Narodne skupštine Republike Srpske broj 01- 1005/03 („Sl. gl. RS“ broj 95/03).

  5.  Zakon o sistemu indirektnog oporezivanja u Bosni i Hercegovini („Sl. gl. BiH“ br. 44/03, 52/04, 34/07 i 4/08).

  6.  Vidi, uopšteno, Zakon o sistemu indirektnog oporezivanja u Bosni i Hercegovini („Sl. gl. BiH“ br. 44/03, 52/04, 34/07 i 4/08). U vezi sa Upravom za indirektno oporezivanje, vidi, inter alia, čl. 2-6. Zakona. U vezi sa Upravnim odborom vidi, inter alia, čl. 3, 14-20. Zakona. Za sistem davanja prethodne saglasnosti za proglašenje državne ili entitetske legislative, ili legislative Distrikta Brčko o indirektnom oporezivanju ili o njenoj izmjeni vidi, član 25. stav 4. Zakona.

  7.  U 14/04, tač. 27-29.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.