a. Prenos nadležnosti ili preuzimanje/pretpostavka nadležnosti?
Prije nego što pređemo na prvu kategoriju nadležnosti Bosne i Hercegovine koje može da ima prema članu III/5. Ustava BiH, potrebno je dati određena obrazloženja u odnosu na koncept prenosa nadležnosti ili preuzimanja/ pretpostavke nadležnosti. Mnogi u BiH su godinama kategorizovali sve nadležnosti BiH koje se vrše u skladu sa članom III/5. Ustava BiH kao nadležnosti koje nužno pripadaju grupi tzv. prenesenih nadležnosti. Možemo reći da je legitimno kategorizovati kao „prenesene“ one nadležnosti koje su na osnovu sporazuma između entitetâ, a po osnovu člana III/5.a) Ustava BiH, prenesene na BiH. Međutim, izraz „prenos“ se, ipak, ne može primijeniti na druge nadležnosti države koje ona ima po osnovu ovog člana.
Kada Bosna i Hercegovina usvoji, naprimjer, legislativu na osnovu svoje odgovornosti da čuva vlastiti suverenitet, teritorijalni integritet, ona crpi svoju vlastitu nadležnost iz člana III/5.a) Ustava BiH. Ne može se tvrditi da su takve nadležnosti rezultat njihovog „prenosa“ sa entitetâ. Naime, jasno je da se one nalaze u okviru isključive nadležnosti Bosne i Hercegovine. Praksa Ustavnog suda BiH je veoma jasna kada je riječ o ovom pitanju. U predmetu broj U 9/00 Sud je ukazao:
„[…] Navodi podnosilaca zahtjeva da, prema članu III/5.a) Ustava, Predsjedništvo Bosne i Hercegovine obavezno mora tražiti prethodnu saglasnost Narodne skupštine Republike Srpske da bi dostavilo Prijedlog Zakona o državnoj graničnoj službi Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine su neosnovani. Zaista, navedeni član razlikuje tri međusobno nezavisne hipoteze: Bosna i Hercegovina će preuzeti nadležnosti (1) u onim stvarima u kojima se o tome postigne saglasnost entitetâ; (2) stvarima koje su predviđene u aneksima 5-8. Opšteg okvirnog sporazuma; ili (3) koje su potrebne za očuvanje suvereniteta, teritorijalnog integriteta, političke nezavisnosti i međunarodnog subjektiviteta Bosne i Hercegovine, u skladu sa podjelom nadležnosti među institucijama Bosne i Hercegovine prema čl. III/3. i III/5. Ustava. Predsjedništvo je Parlamentarnoj skupštini predložilo Zakon o državnoj graničnoj službi na osnovu treće hipoteze. U ovom kontekstu treba razmotriti samo član IV/4.a), koji predviđa da Parlamentarna skupština donosi zakone koji su potrebni za provođenje odluka Predsjedništva. Budući da ovaj član ne zahtijeva saglasnost entitetâ, procedura koju je slijedilo Predsjedništvo uoči donošenja Zakona o državnoj graničnoj službi nije suprotna Ustavu Bosne i Hercegovine.“2639
U predmetu broj U 16/08 Ustavni sud BiH je morao da ocijeni ustavnost izmjena i dopuna Zakona o Sudu Bosne i Hercegovine, kojima je proširena njegova stvarna nadležnost. Tom prilikom Ustavni sud BiH je detaljnije razjasnio svoj dotadašnji stav.2640
Podnosilac zahtjeva je tvrdio da su pobijane odredbe, inter alia, rezultat neustavnog prenosa nadležnosti sa entitetâ na Bosnu i Hercegovinu, te da taj „tihi“ prenos nadležnosti ugrožava povjerenje građana i entitetâ u ustavne promjene u Bosni i Hercegovini.2641 Ustavni sud BiH je odbio navode podnosioca zahtjeva i zaključio da je Bosna i Hercegovina djelovala unutar svojih nadležnosti utvrđenih Ustavom BiH. Iznoseći takvu tvrdnju, Sud se pozvao na ranije donesenu odluku u predmetu broj U 26/01 u kojoj je zaključio da je BiH bila ovlaštena da osnuje dodatne institucije za izvršavanje svojih nadležnosti.2642
Footnotes
U 9/00, tačka 10; naglasak autorâ. Sličan stav Ustavni sud je usvojio i u, inter alia, U 26/01, tačka 21, te u U 42/03, tačka 18.
Pobijana odredba stipulisala je da je Sud Bosne i Hercegovine nadležan za krivična djela utvrđena krivičnim zakonima entitetâ ukoliko ugrožavaju suverenitet, teritorijalni integritet, političku nezavisnost, nacionalnu sigurnost i međunarodni subjektivitet Bosne i Hercegovine, ili ukoliko mogu imati ozbiljne reperkusije ili štetne posljedice na privredu Bosne i Hercegovine, ili mogu izazvati druge štetne posljedice za Bosnu i Hercegovinu, ili mogu izazvati ozbiljnu ekonomsku štetu ili druge štetne posljedice izvan teritorije datog entiteta ili Distrikta Brčko Bosne i Hercegovine (vidi, član 13. stav 2. Zakona o Sudu Bosne i Hercegovine, „Sl. gl. BiH“ br. 29/00, 16/02, 24/02, 3/03, 37/03, 42/03, 4/04, 35/04, 61/04 i 32/07).
U 16/08, tačka 11.
U 16/08, tač. 34-35.