4. Pravo na povratak kao posebno individualno pravo
| U 14/00-1 Manojlović | 20011230 „Sl. gl. BiH“ broj 33/01 |
| U 15/99-2 Zec | 20010612 „Sl. gl. BiH“ broj 13/01 |
| U 19/01-D&M Genjac „Član 152. Zakona o radu RS” | 20011102 |
| U 44/01 Imena „srpskih“ gradova | 20040227 |
| U 5/98-III „Izetbegović III – Konstitutivni narodi“ | 20000914 „Sl. gl. BiH“ broj 23/00 |
Jamčenjem specijalnog prava na povratak, koje je dopunjeno obavezama zaštite strana potpisnica Aneksa 7. DMS, član II/5. Ustava BiH u vezi sa Aneksom 7. DMS prelazi uobičajene međunarodnopravne standarde koji, u principu, samo garantuju ili regulišu unutrašnju slobodu kretanja građana, kao i pravo svake osobe da se nakon napuštanja domovine vrati u nju, tj. pravo povratka ratnih zarobljenika ili zaštićenih osoba.2473 Ustavni sud BiH je na više mjesta naglasio poseban značaj prava na povratak, kao „osnovnog cilja“ u dejtonskom sklopu i sistemu za borbu protiv etničkog čišćenja i njegovog neutralizovanja. Član II/5. Ustava BiH u vezi sa članom XII3. Aneksa 7. DMS2474 pojasnio je da se „u kontekstu Opšteg okvirnog sporazuma, cilj eliminisanja efekata i tragova etničkog čišćenja smatra toliko značajnim da u nekim slučajevima utiče na valjanost pravnih transakcija koje bi, inače, zadovoljavale pretpostavke civilnog prava“.2475 Član II/5. Ustava BiH reflektuje posebnu situaciju u Bosni i Hercegovini u kojoj se našla zbog ratnih dešavanja i svjedoči o odlučnosti ustavotvorca da ponovo uspostavi „multietničko i multikulturalno društvo“ u Bosni i Hercegovini.2476 U početku Ustavni sud BiH nije prepoznao bilo kakve dodatne elemente u pravu na povratak iz člana II/5. Ustava BiH koji već nisu sadržani u uobičajenim standardima ljudskih prava i sloboda (pravo na imovinu, slobodu kretanja, zabranu mučenja i neljudskog tretmana, pravo na dom itd.).2477 Međutim, u svojim kasnijim odlukama Ustavni sud BiH je naglasio ustavni status prava na povratak i prepoznao u njemu ustavnopravnu obavezu države da „ponovo uspostavi status quo ante“.2478 Osim specijalnog prava na ponovni povrat posjeda ili vlasništva na nekretninama, član II/5. Ustava BiH propisuje „opšte pravo na povratak svojim domovima (home of origin).2479 Uvažavanje prava na povrat će biti ugroženo ukoliko se povratniku ne pruži mogućnost da se reintegriše u svoj prijeratni radnopravni odnos u mjestu povratka.2480
Footnotes
Uporedi, naprimjer, član 13. Univerzalne deklaracije o ljudskih pravima, član 12. stav 4. Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima i član 3. DP broj 4 EKLJP; pojedinosti vidi u Stavropoulou,1998.
Član XII3. Aneksa 7. DMS stipuliše: In determining the lawful owner of any property, the Commission shall not recognize as valid any illegal property transaction, including any transfer that was made under duress, in exchange for exit permission or documents, or that was otherwise in connection with ethnic cleansing. [...](„Pri određivanju zakonitog vlasnika imovine Komisija neće priznati kao valjanu bilo koju nezakonitu transakciju imovinom, uključujući svaki prenos imovine koji je napravljen pod prinudom, u zamjenu za dozvolu izlaska ili isprave, ili koji je na drugi način povezan sa etničkim čišćenjem. Svako lice kojem je odobren povrat imovine može prihvatiti zadovoljavajući dogovor o najmu umjesto ponovnog vraćanja u posjed“; prevod N. A.)
U 15/99.
U 19/01, tačka 30.
U 5/98-III, tačka 78.
U 14/00, tač. 20. i 32.
U 19/01, tačka 30.
U 19/01, tačka 31. Vidi, takođe, daljnje obrazloženje u odluci broj U 19/01 (uključujući izdvojeno mišljenje sudije Josepha Marka) u vezi sa posljedicama i djelovanjem na pravo na „održiv“ povratak; vidi, takođe, komentare pod: „(a) Rat i imovinska prava“, str. 363. i dalje.