Idi na sadržaj

U slučajevima tzv. stare devizne štednje Dom za ljudska prava se bavio daljnjim problemom koji se sastoji od promašenih socijalističkih privrednih rješenja i ratnih posljedica. Podnosioci prijava su dugo prije rata bili vlasnici deviznih računa u (tadašnjim) domaćim bankama. Već 80-ih godina pristup devizama bio je na izvjestan način ograničen, jer se želio uspostaviti balans između deficitarnih deviznih potreba fiscusa, s jedne strane, i privrednih „uskih grla“, s druge strane. Pred početak rata većina vlasnika deviznih računa je bila potpuno onemogućena da dođe do svojih deviza. Mnogobrojne tužbe vlasnika nisu riješene ili su riješene bez uspjeha, a u slučaju kada su sudovi udovoljavali tužbenim zahtjevima, finansijska uprava je, u principu, odbijala da provede takve presude. U 1997. i 1998. godini FBiH je pokušala da riješi problem „stare devizne štednje“, i to u postupku privatizacije, kako bi, s jedne strane, izašla u susret vlasnicima deviznih računa, a, s druge strane, izbjegla ruiniranje entitetskog budžeta i bankarskog sistema. Umjesto isplate u gotovini, vlasnici deviznih računa (slično kao i ostali vjerovnici koji su imali potraživanja prema državi po osnovu neisplaćenih naknada za rad, penzija itd.) su ograničeni u raspolaganju svojim devizama tako da su, umjesto njih, dobili tzv. certifikate, koje su, opet, mogli uložiti u privatizaciju nekretnina ili preduzeća u društvenom, tj. državnom vlasništvu. Međutim, podnosioci prijava preferisali su isplatu u gotovini, pogotovo kada se ispostavilo da certifikati na tržištu imaju samo jedan zanemarljiv dio svoje nominalne vrijednosti. Dvogodišnji rok predviđen za upotrebu certifikata, uzimajući u obzir stalno otezanje postupka privatizacije u praksi, bio je prekratak, tako da je pritisak na vlasnike certifikata bio još veći. Osim toga, mnogobrojni vlasnici deviznih računa sa neznatnim deviznim iznosima, kada je u pitanju nametnuto rješenje tog problema, ostavljeni su na cjedilu i sudbina njihovog potraživanja bila je neizvjesna. U svojoj prvoj od niza donesenih odluka, koje su i u samom Domu za ljudska prava bile izrazito kontroverzne, Dom za ljudska prava je principijelno dao „zeleno svjetlo“ za rješenje koje je ustanovila FBiH. Međutim, Dom je smatrao da je to rješenje neproporcionalno i da nije u skladu sa pravom na imovinu u smislu EKLJP. Dom za ljudska prava je smatrao i da je Bosna i Hercegovina odgovorna za stanje u vezi sa „starom deviznom štednjom“. Naravno, on je samo od FBiH zahtijevao da poboljša zakonska rješenja, jer je, na osnovu Ustava BiH i jednog okvirnog zakona na državnom nivou, smatrao da je ona nadležna da to učini.2421

FBiH je preduzela izmjene i dopune relevantnog zakonodavstva u periodu od novembra 2000. do februara 2002. godine. Situacija se dodatno iskomplikovala zbog presude Ustavnog suda FBiH od 8.1.2001. godine, koji je smatrao da su glavna rješenja u vezi sa izdavanjem i upotrebom certifikata suprotna Ustavu FBiH, pa je te odredbe stavio van snage. U praksi presuda Ustavnog suda FBiH, ipak, nije djelovala – odredbe koje su stavljene van snage i dalje su se primjenjivale. Ova činjenica je bila posljedica toga što FBiH nije znala kako da postupa povodom presude s obzirom na to da je ona u znatnom dijelu bila bez adekvatnog obrazloženja.2422 Osim toga, Federaciji je bilo znatno lakše da pristupi izvršenju odluke Doma za ljudska prava o „staroj deviznoj štednji“, koja je kratko prije toga bila donesena, u kojoj je Dom utvrdio da određene odredbe u vezi sa „starom deviznom štednjom“ krše standarde EKLJP. Zbog toga, Federaciji je naređeno da poboljša te odredbe. Međutim, to nisu bile odredbe koje su bile predmet presude Ustavnog suda FBiH. Upravo zbog ovog razloga, Federacija je, očito, od dvije obaveze izabrala onu koja joj je više odgovarala. Konačno, bitno je bilo i to što je FBiH protiv presude Ustavnog suda FBiH podnijela apelaciju Ustavnom sudu BiH. Na nesreću, Ustavni sud BiH u tom momentu, i duže nakon toga, de facto nije bio u mogućnosti da postupa povodom apelacije. Naime, to je bio period kada je isticao mandat sudija od pet godina iz prvog saziva i kada su se birale nove sudije za Ustavni sud BiH. Konsekventno, Ustavni sud BiH je tek na kraju 2003. godine odlučio o apelaciji, i to tako što ju je odbacio kao neblagovremenu.2423

Dom za ljudska prava je krajem 2002. godine, u daljnjem nizu predmeta, ponovo ocjenjivao veoma zbunjujuću legislativu koja se ticala „zaleđenih“ računa „stare devizne štednje“. Iako je smatrao da su izmjene i dopune postojeće regulative per se prihvatljive, Dom je donio odluku da FBiH nedostaje pravna osnova da postupa u vezi sa „starom deviznom štednjom“, jer je Ustavni sud FBiH stavio van snage određene odredbe. Time je stvorena pravna nesigurnost koja je podnosioce prijava držala u neizvjesnosti, tako da se FBiH i dalje miješala u prava na imovinu podnosilaca prijava na neproporcionalan način.2424

Nakon što su opet mjeseci protekli, a FBiH ili BiH nije preduzela korake da provede odluku Doma, u julu 2003. godine, u predmetu Poropat et al. i Todorović et al.,2425 Dom je nametnuo odluku o daljnjim pravnim lijekovima, tj. finansijsko obeštećenje svih podnosilaca prijava. Kratko prije nego što je istekao njegov mandat (31.12.2003. godine), Dom je potvrdio svoju prijašnju sudsku praksu u vezi sa neriješenom situacijom sa vlasnicima računa „stare devizne štednje“ iz predmeta Đurković et al. Dom je ponovo naložio FBiH da do maja 2004. godine razriješi kontinuiranu pravnu nesigurnost, tako što će usvojiti neophodne zakone i uredbe u kojima će stvoriti jasan pravni okvir, koji će vlasnicima računa „stare devizne štednje“ ponuditi konkretne i pouzdane informacije, uvažavajući javni interes, ali i princip proporcionalnosti.2426

Pitanje regulisanja isplate „stare devizne štednje“ riješeno je tek donošenjem novog zakona 2004. godine.2427 U toku 2005. godine KLJP pri USBiH je stavila „pod lupu“ usaglašenost tog zakona sa standardima iz Aneksa 6. DMS. Naime, u predmetu Besarović et al.2428 KLJP pri USBiH je zaključila da je isključivo država odgovorna za isplatu stare devizne štednje. Doduše, država ima diskreciju da deleguje svoju nadležnost na entitete zbog tehničkih, privrednih ili drugih opravdanih razloga, ali da se pri tome vodi računa o pravu na imovinu oštećenih lica i jednakosti zakonskih rješenja za sve građane na cijelom području BiH.2429 Međutim, država nije dala garanciju za takvo rješenje. S druge strane, regulativa u FBiH koja je u to vrijeme važila bila je suprotna članu 6. EKLJP i članu 1. DP broj 1 uz EKLJP.2430 Da bi pomogla državnom zakonodavcu, koji do tada nije bio voljan da pronađe rješenja, KLJP pri USBiH je dala veoma detaljne upute kako da se riješi problem. Slična situacija desila se i sa regulativom RS.2431

U decembru 2005. godine Ustavni sud BiH je proglasio cjelokupnu regulativu FBiH, RS i Distrikta Brčko koja se ticala „stare devizne štednje“ protivustavnom, jer ove administrativno-teritorijalne jedinice nisu imale legitimitet da regulišu to pitanje. Ustavni sud BiH je obavezao državu da u roku od 3 mjeseca usvoji okvirni zakon o „staroj deviznoj štednji“.2432 Ovom odlukom Ustavni sud BiH je dobrim dijelom onemogućio državu i entitete da implementiraju odluku KLJP pri USBiH u smislu provođenja reformi koje su bile naređene, jer su naredbe USBiH bile suprotne naredbama KLJP pri USBiH.2433

Zakonom o izmirenju obaveza po osnovu računa stare devizne štednje2434 implementirana je odluka Ustavnog suda BiH broj U 14/05, kao i djelomično odluka KLJP pri USBiH Besarović et al. na državnom nivou. Ipak, Zakon o uslovima i načinu izmirenja obaveza po osnovu računa stare devizne štednje emisijom obveznica u Republici Srpskoj2435 odstupa od kompletnog predviđenog sistema isplate „stare devizne štednje“.2436


Footnotes

  1.  Uporedi, CH/97/48 et al.-D&M, uključujući brojna izdvojena mišljenja.

  2.  Totalna izgubljenost i bespomoćnost FBiH potvrđene su u sadržaju apelacije FBiH podnesene Ustavnom sudu BiH 11.5.2001. godine (arhiv autorâ). U njoj se, naime, FBiH javno obavezuje i iskazuje „želju“ da izvrši odluku Doma za ljudska prava, jer istinski ne zna „šta da radi sa presudom Ustavnog suda FBiH“. Međutim, mora se priznati da za takav zaključak nedostaje bilo kakva argumentacija ili obrazloženje.

  3.  U 57/01.

  4.  CH/97/104 et al.-D&M.

  5.  CH/97/48 etal.-daljnji pravni lijekovi.

  6.  CH/98/377 et al.-D&M.

  7.  Zakon o utvrđivanju i načinu izmirenja unutrašnjih obaveza Federacije Bosne i Hercegovine („Sl. n. FBiH“ broj 64/04).

  8.  CH/98/375 et al.

  9.  CH/98/375 et al., stav 1196. i dalje.

  10.  CH/98/375 et al., stav 1222. i dalje.

  11.  Uporedi, CH/99/1613 et al., stav 1. i dalje.

  12.  U 14/05.

  13.  Uporedi o ovome, naprimjer, CH/99/1613 et al. od 8.3.2006. godine.

  14.  „Sl. gl. BiH“ broj 28/06.

  15.  „Sl. gl. RS“ broj 1/08

  16.  Više o ovome vidi kontroverznu odluku Ustavnog suda BiH broj U 3/08. Vidi, takođe, veoma ubjedljiva izdvojena mišljenja o neslaganju tadašnje predsjednice Suda Palavrići potpredsjednice Suda Galić.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.