(d) Mehanizmi za implementaciju
Generalno gledajući, odredbe globalnih sporazuma o zabrani diskriminacije provode se putem komitetâ koji su sastavljeni od nezavisnih eksperata, a koji, opet, kritički ocjenjuju periodične izvještaje dostavljene od država članica, iznose primjedbe na njih, te izdaju opšte obaveze i preporuke koje se primjenjuju na te države članice. Ove primjedbe, obaveze i preporuke konstituišu jedan autoritativni vodič za ispunjavanje zahtjeva iz relevantnih odredaba sporazuma.
Ipak, kada je riječ o globalnim sporazumima,2185 postoji mogućnost ispitivanja dopisa koje dostavljaju pojedinci ili druge države, tvrdeći da se ne postupa u skladu za relevantnim zabranama. Prema tom osnovu, mogu se dati preporuke ili usvojiti stav za takve slučajeve, kao i osnovati jednostepena komisija za istragu,2186 ukoliko se tvrdi da postoji sistemsko i ozbiljno kršenje obaveza, a s kojim se odgovorna država uporno ne želi suočiti. To može ultimativno voditi ka tome da taj slučaj bude razmatran na konferenciji Međunarodne organizacije rada ili pred Međunarodnim sudom pravde. Iako je teoretski predviđena, posljednja navedena mogućnost nije se još desila kada je u pitanju zabrana diskriminacije.
Odredba o rješavanju sporova o tumačenju i primjeni relevantne zabrane koji se mogu pokrenuti pred Međunarodnim sudom pravde postoji samo u nekoliko slučajeva.2187 Međutim, države članice nisu uvijek prihvatale odredbe o institucionalnoj zaštiti, te, ustvari, nisu uvijek koristile ovaj mehanizam kada je u pitanju bilo koja zabrana diskriminacije.
U jednom slučaju postoji teoretska opcija korištenja komisije za pomirenje (conciliation and good offices commission) s ciljem razrješavanja sporova o tumačenju i primjeni zabrane.2188 Međutim, ovo tijelo nikada nije pozvano da iskoristi svoju funkciju, tj. ovlaštenja.
Monitoring obaveza koje proizlaze iz sporazuma Vijeća Evrope, a koje se odnose na diskriminaciju, takođe se vrši prvenstveno putem Komiteta eksperata, čije preporuke Komitet ministara, kao političko tijelo, može podržati.2189
U slučaju jednog sporazuma2190 navodna žrtva povrede zabrane diskriminacije ili sama država može podnijeti aplikaciju ESLJP, čije su presude pravno konačne i obavezujuće i čije provođenje nadgleda Komitet ministara. U slučaju druga dva instrumenta2191 postoji opcija da se dozvoli kolektivna žalba u vezi sa nepoštivanjem zabrane.2192 Rezultat takve žalbe mogu biti preporuke Komiteta eksperata, a koje usvaja Komitet ministara.
Za jedan drugi sporazum predviđena je odredba o rješavanju sporova u vezi sa tumačenjem i primjenom sporazuma putem pregovora ili bilo kojeg drugog mirnog rješenja kojeg izaberu oštećene države članice sporazuma, uključujući dostavljanje predmeta spora Komitetu eksperata, arbitražnom sudu čije će odluke biti obavezujuće za stranke u sporu, ili Evropskom sudu pravde.2193
Provođenje zabrane rasne diskriminacije u državama članicama Vijeća Evrope je unaprijeđeno radom Evropske komisije protiv rasizma i netolerancije (European Commission against Racism and Intolerance – ECRI). Ova komisija predstavlja nezavisno tijelo za monitoring ljudskih prava, koju je osnovao Komitet ministara. Njen zadatak uključuje izvještavanje o stanju u vezi sa rasizmom i netolerancijom u državama članicama. Takođe, ona preduzima radnje s ciljem provođenja tih izvještaja. Osim toga, Komisija usvaja tzv. preporuke u pogledu opšte politike (General Policy Recommendations), koje sadrže suštinu onoga što čini opšte obaveze za sprečavanje i borbu protiv rasizma i netolerancije.
Predviđeno je da se antidiskriminaciono pravo EU provodi putem nacionalnih provedbenih mjera. Međutim, različite odredbe u pravu EU mogu se direktno odnositi na domaće sudove, koji, opet, mogu tražiti odluku od Evropskog suda pravde u pogledu obima posebnih obaveza zaštite od diskriminacije u okviru specifičnog slučaja. Nepoštivanje prava EU može voditi ka pokretanju postupaka pred Evropskim sudom pravde. Postupke pokreće Evropska komisija protiv odgovorne države.
Footnotes
Konvencije Međunarodne organizacije rada, Međunarodna konvencija o eliminaciji svih vrsta diskriminacije žena, Međunarodna konvencija protiv aparthejda u sportu, Međunarodna konvencija o eliminaciji svih vrsta rasne diskriminacije i Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima.
Konvencije Međunarodne organizacije rada.
Konvencija o političkim pravima žena, Konvencija o suzbijanju i kažnjavanju zločina aparthejda, Konvencija koja se odnosi na status izbjeglica, Konvencija o smanjenju broja osoba bez državljanstva i Međunarodna konvencija protiv aparthejda u sportu.
Konvencija protiv diskriminacije u odgoju i obrazovanju putem Protokola o uvođenju Komisije za pomirenje (Protocol Instituting a Conciliation i Good Offices Commission, prevod sa engleskog N. A.) odgovorna je za rješenje bilo kojeg spora koji može nastati između država članica Konvencije protiv diskriminacije u odgoju i obrazovanju.
Evropska socijalna povelja, Evropska socijalna povelja (revidirana), Okvirna konvencija za zaštitu nacionalnih manjina, Konvencija Vijeća Evrope o suzbijanju trgovine ljudima, Konvencija Vijeća Evrope o pristupu službenim dokumentima.
EKLJP.
Evropska socijalna povelja, Evropska socijalna povelja (revidirana).
Putem prihvatanja DP uz Evropsku socijalnu povelju koji predviđa sistem kolektivne žalbe.
DP uz Konvenciju o kibernetičkom kriminalu, koji se tiče kriminalizacije djela rasizma i ksenofobije putem kompjuterskih sistema.