Idi na sadržaj

Polje djelovanja određenih zabrana diskriminacije je nužno ograničeno samo na osobe koje pripadaju određenoj kategoriji, naime, djeci, invalidima, državljanima EU, urođeničkim narodima, pripadnicima nacionalnih manjina ili rasnih grupa, migrantskim radnicima, izbjeglicama, osobama bez državljanstva, žrtvama trgovine ljudima, ženama itd. Štaviše, fokus određenih sporazuma usmjeren je isključivo na određeni kontekst, kao što su pristup informacijama, obrazovanje, zapošljavanje, politika i sport.

Druge zabrane ograničene su na diskriminaciju koja se tiče određenih grupa prava. Naime, ukoliko se određeni postupak ili tretman ne tiče jednog od tih prava, onda se i zaštita koja se garantuje tim sporazumom ne može pružiti bez obzira na to koliko je objektivna razlika u tretmanu osoba.2176 Ipak, ESLJP je pokazao da postoji prostor za ublažavanje djelovanja takvog ograničenja tako što se zabranjuje diskriminišući tretman ukoliko ne samo različito tretiranje nego njegov efekat spada u penumbru (polje djelovanja) tih prava. Prema tome, dok takva materija, uzeta sama za sebe, ne bi spadala pod zaštitu materijalnog prava, postojanje diskriminacije dozvoljava žalbu kojoj se može udovoljiti na osnovu ovih dviju odredaba – materijalnopravne garancije i zabrane diskriminacije – uzete zajedno.2177 Ne postoji razlog da se takav pristup ne koristi i u slučaju sličnih zabrana.

Opšte zabrane diskriminacije2178 pružaju se, međutim, na sve aspekte života koji imaju javnu dimenziju u smislu da su te zabrane primjenjive, tj. mogu se nametnuti na sve osporene tretmane različitog postupanja nezavisno od domaćih zakonskih odredaba i nadležnih institucija.

Samo tri sporazuma ograničavaju korist od zabrane diskriminacije isključivo na one koji su državljani određene zemlje. Prvi dozvoljava zemljama u razvoju da odrede granicu do koje će se stranim državljanima garantovati određena ekonomska prava.2179 Drugi čini to isto samo na način da dozvoljava određena ograničenja u uživanju prava na okupljanje, udruživanje i slobode izražavanja, koja će se nametnuti stranim državama.2180 Ipak, u praksi ovim ograničenjima je dat uži kontekst.2181 Treći isključuje iz definicije rasne diskriminacije razlike između državljana i stranih državljana, te izuzima (ne primjenjuje) ograničenja ili povlastice na strane državljane.2182 Ipak, spomenuta odredba ne može biti korištena kao opravdanje za neispunjavanje obaveza po osnovu drugih sporazuma, koji su uopšteno primjenjivi i na strane državljane.2183

Dodatno uz prethodno navedena ograničenja, treba primijetiti da su zabrane diskriminacije u revidiranoj Evropskoj socijalnoj povelji primjenjive na državljane jedne zemlje članice koji se nalaze u drugoj zemlji članici samo ako imaju zakonito sjedište ili zaposlenje.2184


Footnotes

  1.  Vidi, e.g., ESLJP, Glasenapp protiv Savezne Republike Njemačke od 20.8.1986. godine, serija A broj 104, aplikacija broj 9228/80.

  2.  E.g., ESLJP, Belgijski jezički slučaj od 23.7.1968. godine, serija A broj 6, aplikacija broj 1474/62, u vezi sa odredbama o obrazovanju.

  3.  Član 26. Međunarodnog pakta o političkim i građanskim pravima i DP broj 12 uz EKLJP.

  4.  Član 2. stav 3. Međunarodnog pakta o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima.

  5.  Član 16. EKLJP.

  6.  ESLJP, Piermont protiv Francuske od 27.4.1995. godine, serija A broj 314, aplikacije br. 15773/89 i 15774/89.

  7.  Član 1. stav 2. Međunarodne konvencije o eliminaciji svih vrsta rasne diskriminacije.

  8.  Vidi Opštu preporuku broj 30: Diskriminacija protiv stranih državljana (General Recommendation No. 30: Discrimination Against Non Citizens; prevod sa engleskog N. A.); CERD/C/64/Misc.11/rev. 3 od 1.10.2004. godine.

  9.  Član 1. apendiksa na oba sporazuma.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.