Idi na sadržaj

Visoke strane ugovornice se obavezuju da u primjerenim vremenskim razmacima održavaju slobodne izbore s tajnim glasanjem pod uslovima koji osiguravaju slobodno izražavanje mišljenja naroda pri izboru zakonodavnih tijela.

AP 35/03 SDPBiH 20050128
AP 952/05 Demokratska narodna zajednica BiH 20060708
CH/02/12470-D&M Obradović 20031107
CH/98/230 et al.-D Suljanović et al. 19980514

Prema Preambuli EKLJP, ljudska prava i slobode se „najbolje štite stvarnom političkom demokratijom“. Ova odredba apsolutno garantuje fundament parlamentarne demokratije. Prema tome, sistem EKLJP pridodaje tom fundamentu posebno značenje.2032 Ova odredba se godinama postepeno izgrađivala kroz praksu organa EKLJP, i to od objektivne institucionalne garancije prema subjektivnom pravu, znači, klasičnom ljudskom pravu ili slobodi. U početku, nakon stupanja na snagu odredaba člana 3. DP broj 1 uz EKLJP, EKomLJP je tretirala ovu odredbu kao institucionalno pravo na slobodne izbore.2033 Kasnije se inkorporirala ideja univerzalnog prava na glasanje. Konačno, član 3. DP broj 1 uz EKLJP izrastao je u subjektivno političko ljudsko pravo iz kojeg je izvedeno aktivno i pasivno pravo glasa pojedinca u vezi sa zakonodavnim organom.2034

Ono što se jamči ovom odredbom jeste pravo participacije u izborima za zakonodavni organ, ili, ako se radi o dvodomnom tijelu, u izborima za jedan od dva doma zakonodavnog organa. Pri tome, odredba 3. DP broj 1 uz EKLJP se ne ograničava samo na državni zakonodavni organ već se tumači u okviru ustavnopravnog sistema svake države.2035 Prema tome, pravo na slobodne izbore obuhvata sve organe sa zakonodavnom nadležnošću.

To znači da se tijelo koje ima nadležnost samo da predloži određeni zakon, ali ne i da ga donese, ne može tretirati kao zakonodavno tijelo u smislu ovog prava iz EKLJP.2036 Obaveza održavanja izbora ne odnosi se na tijela koja, doista, imaju zakonodavna ovlaštenja, ali samo putem delegiranja od nadređenog zakonodavca, kao i na tijela čija se zakonodavna ovlaštenja odnose samo na ograničen krug lica.2037 Dakle, zakonodavnim tijelom se smatra ono tijelo čija ovlaštenja proizlaze direktno iz ustava.2038

U vezi sa kvalitetom standarda, član 3. DP broj 1 uz EKLJP predviđa slobodne i tajne izbore u određenim vremenskim razmacima, koji osiguravaju slobodno izražavanje mišljenja naroda pri izboru zakonodavnih tijela. Iz člana 3. DP broj 1 uz EKLJP ne može se izvesti obaveza države da uspostavi poseban izborni sistem, kao, naprimjer, proporcionalni sistem izbora ili određen broj izbornih krugova itd. Zbog tog razloga, član 3. DP broj 1 uz EKLJP nije povrijeđen ako Ustav FBiH predvidi različite izborne sisteme za različite administrativno- teritorijalne jedinice ovog entiteta, ili ako izborni rezultati na nivou Entiteta ne odražavaju izborne rezultate na nivou kantonâ.2039

Osim toga, formulacija iz člana 3. DP broj 1 uz EKLJP „uslovi koji osiguravaju slobodu izražavanja mišljenja ljudi prilikom biranja zakonodavnog tijela“, u suštini, podrazumijeva – osim slobode izražavanja (koja je već zaštićena članom 10. EKLJP) – načelo ravnopravnog postupanja prema svim građanima u ostvarivanju njihovog prava da glasaju i da budu birani.2040

Član 3. DP broj 1 uz EKLJP ne primjenjuje se samo na direktne izbore već i na indirektne, tj. posredne izbore za zakonodavno tijelo. Navedenu tvrdnju Ustavni sud BiH zasniva na jezičkom tumačenju člana 3. DP broj 1 uz EKLJP, s obzirom na to da se u njemu ne pojavljuje riječ „direktan“. Stoga, Ustavni sud BiH dolazi do zaključka da član 3. DP broj 1 uz EKLJP ne isključuje posredne izbore, te da ljudi mogu slobodno izražavati svoje mišljenje o konačnom sastavu zakonodavnih tijela i putem posrednih izbora.2041

Prava koja proizlaze iz člana 3. DP broj 1 uz EKLJP nisu apsolutna. Države imaju diskrecionu nadležnost da uslovljavaju prava glasanja i prava kandidovanja na izborima sve dok uslovi ne ograniče ta prava na takav način da naruše njihovu suštinu i oduzmu im djelotvornost. Pri tome, svaki izborni sistem mora biti organizovan i mora se ocjenjivati u okviru političke evolucije u određenoj državi, te, kao takav, biće prihvaćen sve dok je osigurano slobodno izražavanje mišljenja naroda pri izboru zakonodavnih tijela. Dalje, uslovi koji su nametnuti moraju težiti ostvarenju legitimnog cilja i moraju biti neproporcionalni. Pri ispitivanju proporcionalnosti određenih ograničenja prava na slobodne izbore, tj. aktivnog i pasivnog prava glasa, naglasak se stavlja na razmatranje prirode i težine uplitanja. Dalje, bitno je da li uslovi podobnosti koje je nametnuo neki organ mogu obezbijediti dovoljno procesnih garancija, kao, naprimjer, da li nadležni organ mora jamčiti pravičnost i objektivnost. Nedostatak procesnih garancija i samovolja nadležnog organa pri eliminisanju određenog kandidata predstavljaju povredu člana 3. DP broj 1 uz EKLJP.2042 Ukoliko određena mjera ne može biti okarakterisana kao ograničenje aktivnog i pasivnog prava glasa, kao, naprimjer, izricanje novčanih kazni političkoj partiji zbog kršenja relevantnih odredaba izbornog zakona, to nije slučaj koji potpada pod odredbe člana 3. DP broj 1 uz EKLJP.2043 Na osnovu ovakvog pravnog stava, može se zaključiti da je značajno razlikovanje tzv. direktnih i indirektnih ograničenja izbornog prava, jer samo direktno ograničenje predstavlja „miješanje“ u izborno pravo. Ipak, bilo bi prikladnije da se i u slučaju indirektnog ograničenja izbornog prava primijene opšti principi za utvrđivanje opravdanosti miješanja u određeno pravo ili slobodu. Jer, i indirektno ograničenje može u znatnoj mjeri uticati na uživanje izbornog prava.2044

U slučaju Obradović podnosilac prijave je bio visokorangirano vojno lice i bivši asistent ministra odbrane FBiH. Zbog učešća u stvaranju „paralelnih“ (hrvatskih) institucija,2045 prijevremeno je penzionisan. U svemu tome ostalo je nejasno da li je ove mjere naredio direktno komandant SFOR-a u BiH ili ministar odbrane FBiH uz saglasnost komandanta SFOR-a. Na osnovu ove disciplinske sankcije, Stalna izborna komisija je podnosiocu prijave zabranila da se kandiduje na opštim izborima. Ovu odluku potvrdio je Sud BiH. U ovoj odluci o zabrani učešća na izborima licima koja su ugrožavala provođenje mirovnog sporazuma Dom za ljudska prava je prepoznao javni cilj, jer je BiH u to doba imala novi poslijeratni politički sistem koji je trebalo zaštititi, jer se tek razvijao. Isključenje pojedinih kandidata koji su u značajnom mjeri postupali suprotno političkim pravilima u poslijeratnoj BiH nisu bile neproporcionalne kazne. Međutim, u konkretnom slučaju Dom za ljudska prava je utvrdio teške procesne nepravilnosti i pravnu nesigurnost, koji su podnosiocu prijave onemogućili da pokrene relevantan postupak i adekvatno preispita njegovo isključenje. Zbog toga, Dom je ustanovio da se zabrana učestvovanja na izborima ne može smatrati proporcionalnom cilju kojem se težilo.2046


Footnotes

  1.  AP 952/05, tačka 29. u vezi sa ESLJP, Mathieu-Mohin i Clerfayt protiv Belgije od 2.3.1987. godine, serija A broj 113, stav 47.

  2.  AP 952/05 u vezi sa EKomLJP, X. protiv Belgije od 18.9.1961. godine, aplikacija broj 1028/61.

  3.  Uporedi, AP 952/05, tačka 29. u vezi sa ESLJP, Mathieu-Mohin i Clerfayt protiv Belgije od 2.3.1987. godine, serija A broj 113, stav 51.

  4.  AP 35/03, tačka 43. u vezi sa ESLJP, Mathieu-Mohin i Clerfayt protiv Belgije od 2.3.1987. godine, serija A broj 113, stav 53.

  5.  AP 35/03, tačka 44. u vezi sa EKomLJP, W, X, Y i Z protiv Belgije, aplikacije broj 6745/74 i 6746/74, Godišnjak XVIII (1975), str. 236.

  6.  AP 35/03, tačka 44. u vezi sa EKomLJP, X protiv Ujedinjenog Kraljevstva, DR 32 (1983), str. 274.

  7.  Ibid.

  8.  AP 35/03, tačka 45.

  9.  AP 35/03, tačka 45. u vezi sa ESLJP, Mathieu-Mohin i Clerfayt protiv Belgije od 2.3.1987. godine, serija A broj 113, stav 54.

  10.  AP 35/03, tačka 46.

  11.  Uporedi, CH/02/12470-D&M, st. 124. i 128. i dalje, u vezi sa ESLJP, Mathieu-Mohin i Clerfayt protiv Belgije od 2.3.1987. godine, serija A broj 113, stav 23. i dalje, 52, Gitonas et al. protiv Grčke od 1.7.1997. godine, Izvještaji 1997-IV, Ahmed etal. protiv Ujedinjenog Kraljevstva, Izvještaji 2000-IV, Podkolzina protiv Letonije od 9.4.2002. godine, Selim Sadak et al. protiv Turske od 11.6.2002. godine; AP 35/03, tačka 42.

  12.  AP 952/05, tačka 30.

  13.  Uporedi i komentar pod: „4. Dogmatika ljudskih prava i sloboda, str. 129.

  14.  O pojedinostima vidi str. 766. i dalje.

  15.  CH/02/12470-D&M, st. 128, 131, 139.

Traži odluku US

Share this page

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.